Protestul spontan al sindicaliștilor din Căile Ferate Române (CFR) a paralizat transportul din țară. La Gara de Nord din București, sute de oameni au luat cu asalt casele de bilete, cerând explicații pentru întârzierile de sute de minute. Un student din Titu, care până acasă ar fi făcut o oră, aștepta de cinci ore în gară.
Gara era plină de sute de călători care se așezaseră pe bagaje, pe peroane și în fața tabelei de afișaj, de unde urmăreau cum minutele de întârziere creșteau.
O femeie foarte supărată povestea că și-a cumpărat bilet online spre Constanța. Dar nu știa când va pleca, pentru că cei de la Informații nu au putut să-i spună nimic. ”Dacă cei de la CFR au hotărât să se poarte așa și să facă o grevă spontană, nu mai avem ce comenta. Deși trebuia neapărat să ajung la Constanța, sunt nevoită să-mi anulez plecarea”, spunea ea.
Un alt bărbat, foarte nervos că se afla în gară de mai bine de șapte ore, se certa cu un polițist de la Transporturi Feroviare, încercând să afle la ce linie va trage trenul spre Reșița. Un student, obosit, se așezase pe bagaj. Trebuia să plece la Titu, drum care durează o oră, dar era de cinci ore în fața tabelei de afișaj și nu știa când va ajunge acasă.
”Nici nu mai știu de când aștept și nici cât e ceasul. E groaznic, mă doare spatele de nu mai pot”, spunea tânărul.
Un bărbat trecut de 60 de ani, roșu în obraji și cu ochelari, studia cu atenția tabela de Sosiri și Plecări. Ieșise de dimineață din spital și trebuia să meargă la Buzău. Se afla de patru ore în gară și nu știa nimic despre trenul cu care trebuia să plece acasă.Spera doar să nu i se facă rău din cauza căldurii.
Nici o explicație plauzibilă pentru călători
Cei de la Biroul de Informații erau depășiți de situație și răspundeau doar că nu au timp de explicații. Un polițist de la Transporturi ne-a declarat că este vorba de o problemă de adâncime a CFR-ului, iar greva maschează lucruri ascunse din interiorul companiei.
Greva a avut loc după ce, cu o seară înainte, reprezentanţii Ministerului Transporturilor s-au întâlnit cu cei ai administraţiei și ai federaţiilor sindicatele reprezentative. A fost discutată problema creșterii anvelopei salariale cu 22,5%, dar și expirarea contractului colectiv de muncă. Trenurile au fost oprite pe regionalele București, Craiova, Timișoara, Cluj, Brașov, Iași și Galați. Contractul colectiv de muncă al angajaților CFR SA a expirat miercuri, iar joi expiră și Contractul colectiv de muncă al angajaților de la CFR Călători.
Miercuri seară, sindicaliștii și conducerea CFR au căzut la pace, semnând un acord, până la parafarea Contractului Colectiv de Muncă 2017/2018,în care se garantează păstrarea drepturilor esențiale pentru salariați precum sporurile, plata orelor festive, acordarea bonurilor de masă și a ajutoarelor sociale.