Şoseaua care traversează sudul României este un adevărat pericol pentru șoferi: porțiuni întregi sunt pline de gropi, zeci de kilometri sunt reabilitați pe o singură bandă, iar indicatoarele rutiere se fură.
Rulezi cu 90 de kilometri la oră pe drumul european 70, între Alexandria și Craiova și, deși afară e întuneric beznă, ești destul de relaxat pentru că șoseaua trece printr-un câmp lung și tu ai oricum viteza legală. Deodată, frânezi brusc, speriat: în față îți apare un set de gropi uriașe care acoperă ambele benzi de mers. Le traversezi cu grijă și drumul pare să devină din nou circulabil. După alți kilometri, o altă surpriză: o movilă de pământ tronează pe direcția ta de mers. Încetinești din nou, în timp ce încerci să înțelegi cum se poate ca în România anului 2015, pe un drum european care pornește din Spania și se oprește în Georgia, Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale să abandoneze un camion de pământ. Treci mai departe și constați, dintr-o dată, că autoturismul în care te afli s-a aplecat pe o parte. De acum nu te mai miri, te-ai obișnuit cu șicanele acestei șosele: o treime dintr-o bandă de mers este reabilitată, însă cealaltă nu. Cum autoturismul nu încape pe porțiunea reabilitată, mai înaltă, faci echilibristică între cele două diferențe de nivel, rugându-te să nu acroșezi tirul care vine din partea cealaltă.
Lucrările de reabilitare la una dintre cele mai importante șosele din România – pe acest traseu se ajunge de la București inclusiv la baza militară americană de la Deveselu – au început în 1996, pe vremea când ministru al Transporturilor era Traian Băsescu. Celebrele indicatoare „Aici sunt banii dumneavoastră“ au fost amplasate și în această zonă. Atunci s-au reabilitat doar două tronsoane, apoi în 2000 lucrările au fost abandonate. Șantierul a fost reluat de mai multe ori, dar nu pe toată lungimea din România a drumului, cunoscut și ca drumul național 6, ci doar pe câteva tronsoane. Și chiar și așa acțiunea a fost fără succes. „Sectorul de drum menționat de dumneavoastră este cuprins între kilometri, 268 și 298. Contractul inițial pentru această secțiune a fost încheiat în decembrie 2002 și reziliat în octombrie 2007, din cauza neîndeplinirii sarcinilor contractuale de către antreprenor. (…) În luna septembrie 2011 a fost semnat contractul cu un nou antreprenor, iar lucrările au fost finalizate substanțial la sfârșitul anului 2012“, ne-a răspuns CNADR la solicitarea noastră privind situația șoselei europene .
Cât de substanțial constată fiecare șofer care e nevoit să facă slalom printre craterele ce se deschid în mijlocul șoselei. „Drumul Naţional 6, care leagă Capitala de vestul ţării, şi-a câştigat renumele nedorit de şosea a morţii“, nota anul trecut postul Digi 24. Iar Poliția Rutieră a identificat pe acest traseu un punct negru, între kilometrii 96 și 97, unde au avut loc numai puțin de 10 accidente, potrivit portalului hartapunctelornegre.ro.
Romstrade, antreprenorul cu probleme
De fapt, neseriozitatea antreprenorilor, aleși chiar de CNADR prin licitație, pare să fie principala problemă a acestui drum. Cei 110 kilometri dintre Alexandria și Craiova au fost împărțiți la patru consorții, dintre care o porțiune a fost oferită celui format din Romstrade, firma lui Nelu Iordache, Ezentis Infrastructuras și Euroconstruct Trading 98, firma celebrilor patroni de la Golden Blitz. Doar că după numai un an contractul de 37 de milioane de euro, fonduri europene și fonduri de la bugetul României, a fost reziliat, evident „din cauza neîndeplinirii obligațiilor contractuale de către antreprenor“. Printre altele, Nelu Iordache a fost arestat preventiv.
Autoritățile susțin că au decis să lase movilele de pământ în calea vehiculelor care circulă cu 100 de kilometri pe oră tocmai pentru a-i proteja pe șoferi. “Pentru că antreprenorul nu finalizase execuția lucrărilor integral pe o bandă, au fost montate indicatoare și balize reflectorizante în zonele cu risc mare de accident.
Movilele de pământ au fost păstrate ca atenționare/protejare față de gropile rămase din cauza nefinalizării lucrărilor“, ne-au răspuns reprezentanții CNADR. Mai mult, chiar și indicatoarele care sunt montate pentru semnalizarea obstacolelor lăsate de antreprenorii care nu și-au îndeplinit contractele sunt furate. Așa că se cumpără altele, măcar atât, până se finalizează reabilitarea. „CNADR, prin DRDP Craiova, are în derulare o procedură de achiziție publică de indicatoare rutiere, execuție de marcaje și achiziție balast în vederea umplerii casetelor“, a precizat Compania de Drumuri.
Toalete ecologice peste gropi
Porțiuni întregi din drumul european 70 sunt pline de gropi, în schimb autoritățile au prevăzut ca în parcările de pe marginea șoselei să fie amplasate toalete ecologice. „Cele 24 de cabine, însă, au fost montate doar pentru poza de la recepția construcției. După evenimentul inaugural, acestea se ridică și se duc la păstrare, așa cum s-a întâmplat și la recepția variantei de ocolire a Alexandriei, în urmă cu o lună. Toaletele au fost achiziționate fiindcă așa prevede proiectul, dar administratorul drumului nu are posibilitatea să le administreze, deocamdată“, a scris publicația Informația Teleormanului. Un oficial al Direcției Regionale de Drumuri și Poduri București a explicat că situația va dura până la încheierea unui contract de igienizare, de întreținere a toaletelor. „Până atunci, o să le retragem pe toate pentru că dispar“, a precizat Vasile Chiuaru pentru Informația Teleormanului.