In mai putin de 24 de ore, un tren accelerat si un marfar incarcat cu 3.000 tone de motorina au sarit de pe sine. In cazul trenului de pasageri, deraierea a avut loc din cauza ca suruburile care fixeaza sinele pe traverse fusesera desfacute, arata primele concluzii ale comisiei de ancheta a accidentului care s-a petrecut in noaptea de duminica spre luni, langa Craiova. Nu ar fi vorba de hoti, nici de vreo eroare a ceferistilor, ci de "rea-intentie", spun anchetatorii. Principalul suspect al procurorilor este un muncitor CFR retrogradat din functie pentru probleme medicale.
Intamplator sau nu, dupa accidentul de la Craiova oficialii CFR au anuntat ca salariatii celor trei companii – calatori, infrastructura si marfa – vor primi in cursul acestei saptamani salariile restante. "Incepand de luni, cu eforturi foarte mari, toate fondurile vor fi dirijate numai spre salarii", a declarat pentru NewsIn directorul general al CFR Calatori, Razvan Stoica.
Cristinel Florea, seful Autoritatii de Siguranta Feroviara Romana, care face parte din echipa de anchetatori, a declarat pentru Romania libera ca exclude posibilitatea ca starea infrastructurii sa fie de vina. "Cineva a desurubat sinele, au fost pregatite pentru a putea fi demontate. Nu exclud posibilitatea sa fie vorba de hotii de fier, dar este putin probabil. Nu au fost sustrase piese, ci doar demontate si lasate alaturi", ne-a explicat Florea.
Ipoteza "mainii criminale" a fost sustinuta si de ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, sosit de urgenta la fata locului: "A fost desfacuta de cineva care stie cum trebuie desfacut ca un tren sa nu aiba cum sa treaca fara sa se intample un accident".
Locomotiva si opt vagoane ale acceleratului Timisoara – Bucuresti au deraiat in jurul orei 2.30 din noaptea de duminica spre luni, in dreptul localitatii Carcea, langa Craiova. Nu au existat victime, iar cei 15 pasageri care au fost dusi la spital nu au fost internati, avand rani superficiale. Trenul a deraiat din cauza ca suruburile care fixeaza sinele pe traverse au fost desfacute, ne-a declarat Cristinel Florea, seful Autoritatii de Siguranta Feroviara Romana, care face parte din echipa de anchetatori coordonata de Parchetul Curtii de Apel Craiova. Anchetatorii au gasit la locul accidentului suruburile desfacute si un bidon cu o substanta degripanta, care a fost folosita la indepartarea ruginei de pe suruburi. La ora 1 in acea noapte, pe aceeasi linie a trecut fara probleme un tren marfar, ceea ce indica faptul ca suruburile au fost scoase in intervalul 1-2.30.
Cristinel Florea nu crede ca hotii de fier sunt de vina, acesta fiind de altfel scenariul clasic romanesc care a provocat cele mai multe incidente feroviare. El exclude si posibilitatea ca starea infrastructurii sa fie de vina. "Cineva a desurubat sinele, au fost pregatite pentru a putea fi demontate. Nu exclud posibilitatea sa fie vorba de hoti de fier, dar este putin probabil. Nu au fost sustrase piese, ci doar demontate si lasate alaturi", ne-a explicat Florea. Ipoteza "mainii criminale" a fost favorizata si de ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, sosit de urgenta la fata locului: "A fost desfacuta de cineva care stie cum trebuie desfacut ca un tren sa nu aiba cum sa treaca fara sa se intample un accident". Ministrul a mai explicat ca daca ar fi fost vorba de hoti, ar fi plecat cu bucatile de sina dezafectate, care se aflau raspandite in zona.
Procurorii craioveni au declarat insa ca iau in calcul toate ipotezele, pornind de la actiunea intentionata pana la neglijenta la reparatii sau diverse defectiuni. Procurorii au audiat mai multe persoane in acest caz, printre care si angajati ai Cailor Ferate Romane (CFR). Principalul suspect ar fi un angajat al CFR, care a fost retrogradat succesiv din functia de impiegat de miscare in cea de acar, apoi de muncitor necalificat. "Este unul dintre suspecti, a fost audiat in cazul deraierii trenului, dar cercetarile continua", a declarat pentru Mediafax Ionel Grigorie, purtator de cuvant al Parchetului Curtii de Apel Craiova. Suspectul ar fi avut un trecut tumultuos, spune presedintele Federatiei Drum de Fier, Florin Dobrescu: ar fi fost retrogradat ca acar la Caracal, dupa ce a fost declarat inapt la vizita medicala. "A facut mai multe nebunii pe acolo, ca spunea ca vin teroristii peste el.
Dupa aceea, ca sa nu fie dat afara, a fost bagat muncitor necalificat. Oricum umbla sa se pensioneze", a declarat Dobrescu pentru Mediafax. Prim-procurorul craiovean Elisabeta Dragut a declarat insa ca nu s-a stabilit inca daca suspectul respectiv este bolnav psihic, explicand ca vinovatul poate primi pana la 25 de ani de inchisoare, daca se dovedeste ca a provocat cu intentie accidentul de tren.
Accidentele de tren din Romania s-au petrecut de fiecare data fie din cauza starii precare a infrastructurii feroviare, fie din cauza unor erori ale personalului CFR, fie din cauza hotilor de fier. Cel mai recent accident feroviar, de la Valea Calugareasca, s-a petrecut in luna mai 2008, cand o tanara de 17 ani a murit pe loc intr-unul din vagoanele deraiate. Anchetatorii au stabilit atunci ca de vina au fost hotii de fier, care au furat componente ale unui macaz, ne-a declarat Dinu Dragan, directorul general al Autoritatii Feroviare Romane. In cazul de fata, anchetatorii nu par sa priveasca aceasta ipoteza drept plauzibila.
Starea infrastructurii feroviare sau vreo eroare a ceferistilor responsabili de supravegherea liniilor sunt si ele respinse de specialistii din domeniu. "Infrastructura pe acest segment era foarte buna. Sunt zone unde infrastructura nu e la parametrii constructivi, dar acolo se introduc restrictii de viteza. Aici era admisa viteza maxima, de 120 km/h. Vineri a trecut vagonul special de verificare a infrastructurii, iar reviziile zilnice au fost efectuate. Oamenii si-au facut datoria", ne-a declarat Cristinel Florea, seful Sigurantei Feroviare. Profesorul George Stoicescu, de la Facultatea de Cai Ferate, Drumuri si Poduri, ne-a explicat ca, desi infrastructura feroviara este proasta, pentru ca nu se investesc bani, CFR foloseste "un vagon-laborator care depisteaza defectiunile caii ferate. Este foarte performant, iar datele sunt interpretate in timp real de un computer care spune cat de grava este defectiunea si cat de tarziu se poate interveni.
Nu poate depista insa lipsa unor suruburi". Vagonul-vedeta al CFR patruleaza fiecare magistrala o data pe luna, iar fiecare Regionala a CFR mai are cate un vagon-laborator propriu, mai putin performant, dar care depisteaza defectiunile grave. Profesorul sustine ca, indiferent ca este vorba despre hoti sau despre infrastructura deteriorata, nu se poate ajunge in situatia ca bucati intregi de sine sa lipseasca si un tren sa deraieze din aceasta cauza: "Exista un sistem de supraveghere electronic care ii avertizeaza pe cei din centrul de comanda".
» Eveniment, nu accident
Incidentul feroviar de langa Craiova a fost incadrat la grupa "evenimente deosebit de grave", nefiind cotat ca gravitate drept accident, ne-a explicat seful Autoritatii Feroviare Romane, Dinu Dragan: "Este vorba de grupa A, punctul 4 – deraieri de vehicule feroviare pe linie curenta sau in statie". Ca gravitate, accidentele implica victime, iar evenimentele nu. Grupa A este cea mai grava, dar deraierea vine abia pe locul 4, dupa ciocnirea intre doua trenuri, introducerea unui tren pe o linie ocupata si introducerea a doua trenuri pe acelasi sens de mers.
» Marfar deraiat
Tot ieri, un tren de marfa incarcat cu motorina apartinand Petrom a deraiat in localitatea clujeana Boju. Gheorghe surubaru, directorul diviziei de Infrastructura a CFR Cluj, a declarat ca ar fi vorba de sase vagoane rasturnate intr-o rapa, iar un altul rasturnat peste celalalt fir de circulatie. Trenul deraiat avea 36 de vagoane si transporta 3.000 tone de combustibil. La fata locului exista scurgeri motorina. Deraierea s-a produs intre Boju si Valea Florilor. Din cauza accidentului, traficul feroviar a fost blocat timp de mai multe ore. Transportul de produse petroliere era realizat de un operator privat, UniversTrans, a declarat Constantin Axinia, secretar de stat in Ministerul Transporturilor. Trenul circula pe ruta Ploiesti-Cluj-Napoca.
Cele mai grave accidente feroviare din Romania
Numarul accidentelor feroviare a crescut in Romania in ultimii ani, unul dintre cele mai grave inregistrandu-se in mai 2008, cand o eleva de 17 ani si-a pierdut viata. Dupa 1990, doua accidente grave soldate cu morti, cel din 1995 si din 2008, dar si cel petrecut ieri la Craiova au fost provocate fie pentru ca macazele erau defecte, fie pentru ca au fost furate suruburile de la acestea, ridicand din nou problema infrastructurii vechi si nemodernizate.
» 2008: Unul dintre cele mai grave accidente feroviare de dupa 1990 a avut loc la Valea Calugareasca, in mai 2008. Atunci, locomotiva si patru din cele sase vagoane ale trenului accelerat care circula pe ruta Bucuresti- Iasi au deraiat la intrarea in halta Valea Calugareasca, dupa trecerea de macaz. In urma impactului, o eleva de 17 ani a fost accidentata mortal dupa ce o bucata de sina a strapuns podeaua primului vagon si bancheta pe care se afla tanara, iar alte patru persoane au fost spitalizate. Cauza deraierii trenului a fost lipsa unui surub care a dus la deplasarea macazului.
» 2008: Tot in luna mai 2008, doua din cele sase vagoane ale unui tren de persoane care circula pe ruta Bucuresti-Sighetu Marmatiei a deraiat in apropierea localitatii bistritene Salva, din cauza cantitatii mari de aluviuni. Din fericire, atunci nu au fost persoane ranite, iar calatorii au fost repartizati in cele patru vagoane intacte ale trenului si au putut sa-si continue calatoria pana la destinatie.
» 2008: In septembrie 2008, trenul accelerat Timisoara-Iasi a fost acrosat de un excavator care lucra la repararea unui drum, la iesirea din Cluj Napoca. Excavatorul a acrosat locomotiva si trei vagoane, dupa care a fost aruncat intr-un stalp de inalta tensiune de la marginea liniei. Doua persoane au fost ranite in urma accidentului – un calator care se afla in al doilea vagon si mecanicul de pe excavator.
» 1995: Un alt accident grav soldat cu victime s-a produs in localitatea Dragos Voda din judetul Calarasi. Accidentul, produs din cauza unui macaz vechi si stricat, s-a soldat cu un mort si 18 raniti.
» 1968: Una dintre cele mai mari tragedii feroviare din Romania a avut loc pe data de 7 octombrie 1968, cand doua trenuri s-au ciocnit frontal intre statiile Bucerdea si Craciunel, in judetul Alba. Atunci, din cauza restrictiilor de circulatie, trenul personal 3340 era stationat in gara Bucerdea si trebuia sa astepte trecerea unui accelerat care venea din sens opus, de la Blaj. Impiegatul de miscare de la Bucerdea a uitat insa sa-i transmita mecanicului modificarea graficului de mers, astfel ca cele doua trenuri au primit aproape simultan unda "verde". In urma ciocnirii, 22 de persoane au murit, iar zeci de persoane au fost ranite. Pagubele s-au ridicat atunci, la zece milioane de lei, foarte mari pentru acea vreme