Una dintre ironiile sorții este aceea că numele unuia dintre cei mai duri dictatori comuniști din Europa Centrală, Ceaușescu, a devenit un important brand capitalist. ”Hotelul lui Nicu Ceaușescu”, așa cum este cunoscut în Cluj Univers T a transformat numele fiului fostului dictator într-o ”ancoră” de comunicare, care atrage foarte mulți turiști străini, dornici să se cazeze în hotelul construit la comanda celui care trebuia să moștenească România socialistă.
În primele șase luni ale anului, aproximativ 3.800 de străini s-au cazat în acest hotel. Iar apartamentul situat la ultimul etaj, care era rezervat pentru Nicu Ceaușescu este închiriat aproape în permanență. ”Acest apartament costă 600 de lei pe noapte, iar solicitările sunt foarte numeroase”, spune directorul hotelului clujean, Valentin Lungu. Apartamentul lui Nicu Ceaușescu are o suprafață de peste 70 de metri pătrați și include trei camere: un dormitor, un living și o sală de întruniri, plus o baie mare și un hol. Apartamentul oferă o perspectivă superbă asupra lacului Gheorgheni și a parcului reamenajat de curând lângă hotel.
Legendele urbane din Cluj spun că Nicu Ceaușescu ar fi organizat adevărate orgii în acest apartament, însă puținii angajați care lucrează în hotel încă din 1985, de la deschiderea sa, spun că acest lucru nu este adevărat. ”Nicu Ceaușescu a fost la deschidere, a servit șampanie, și-a lăsat bagajele în apartament, dar în acea noapte a dormit în altă parte”, spune unul dintre angajați. Apartamentul lui Nicu Ceaușescu era însă permanent la dispoziția acestuia și nu putea fi închiriat decât în cazuri excepționale, cu aprobarea Comitetului Central al PCR. După căderea comunismului, hotelul a trecut în proprietatea Consiliului Județean. El a fost renovat și acum mizează pe numele Ceaușescu pentru a atrage turiștii. Strategia a fost una câștigătoare. Hotelul Univers T a devenit unul dintre cele mai căutate hoteluri din România și, totodată, ocupă primul loc în județul Cluj, din perspectiva gradului de ocupare.
Dinamică pozitivă
Renovarea hotelului, noua strategie de comunicare și diversificarea serviciilor au permis hotelului lui Nicu Ceaușescu să rămână profitabil, chiar și în contextul anilor dificili din punct de vedere economic, iar ultimii doi ani au adus creșteri importante. ”În 2013, am realizat o creștere a gradului de ocupare la 70%, ceea ce reprezintă o creștere cu 31% față de anul precedent, când gradul de ocupare era de 53%. Veniturile din închirierea sălilor de conferință și a altor servicii conexe au crescut în 2013 cu 20% față de 2012, iar vânzările din restaurant, mic dejun și minibar au crescut cu 16,5%”, spun reprezentanții hotelului clujean. Directorul S.C Univers T S.A., Valentin Lungu, consideră că „Dacă până acum provocarea principală a fost una de creștere a volumului activității și a calității serviciilor noastre, limitările bazei noastre materiale și factori externi specifici acestui domeniu ne obligă să trecem la o consolidare a strategiei.
Provocarea noastră acum este de a crește prețurile medii practicate la cazare, chiar cu riscul scăderii gradului de ocupare, în așa fel încât prețurile noastre să reflecte în mod real calitatea deosebită a serviciilor pe care le oferim. Vom încerca creșterea veniturilor totale, considerând că oferim clienților servicii de calitate la un preț corect. Acest lucru l-am reușit până acum în 2014, când, deși am avut o creștere a gradului de ocupare cu 5% față de anul anterior, am reușit, totuși, o ajustare a prețului mediu pe cameră și, totodată, ne-am păstrat atitudinea pro-activă față de sprijinirea evenimentelor cultural-artistice, sportive sau caritabile din județul Cluj’’.
Planuri
Începe reabilitatea amfiteatrului UTC
În ce privește planul de viitor pentru anul 2014-2015, conducerea UniversT va începe ample lucrări de renovare-modernizare la amfiteatrul cu o capacitate de circa 310 locuri și la spațiile anexe acestuia, care includ o sală de evenimente cu o capacitate de circa 200 de locuri, cafenea, spații tehnice și de depozitare. Practic, va fi renovat amfiteatrul în care aveau loc manifestările UTC. De asemenea, va fi modernizată și baza sportivă formată în prezent din 5 terenuri de tenis. După modernizare, vor fi două terenuri de tenis acoperite, două în aer liber, iar un teren de tenis va fi transformat în teren de fotbal sintetic. Acestea vor fi dotate cu nocturnă și vor fi supravegheate video.
Hotelul ceaușist a devenit simbolul turismului capitalist