Imaginează-ţi că decolezi de pe o pistă foarte scurtă, înconjurată de ocean şi munţi, că aterizezi direct pe plajă sau că zbori la zece metri distanţă de capetele unor oameni. Nu este vorba despre scenariul unui film de acţiune, ci doar despre condiţiile pe care le oferă cele mai periculoase aeroporturi din lume, potrivit site-ului oddee.com.
Prinţesa Iuliana- Sfântul Martin
Al doilea cel mai aglomerat aeroport din Caraibele de Est, Prinţesa Iuliana deserveşte zona Saint Maarten, regiunea olandeză a insulei Sfântul Martin. Aeroportul este faimos pentru pista de aterizare foarte scurtă, de numai 2180 metri, abia suficientă pentru avioanele foarte mari.
Din această cauză, aeronavele ajung pe insulă zburând extrem de jos, chiar deasupra plajei Maho. Nenumărate fotografii cu avioane imense zburând la 10-20 de metri de turiştii care se relaxau la soare au fost numite de multe ori falsuri, dar sunt cât se poate de reale. În ciuda impedimentelor, nu au fost raportate incidente aviatice majore pe aeroport.
Juancho E. Yrausquin- Saba
Juancho E. Yrausquin, singurul aeroport al insulei caraibiane Saba, din Antilele Olandeze, este cunoscut printre piloţii experimentaţi, datorită decolărilor şi aterizărilor foarte speciale. Singura pistă este marcată cu un X la fiecare capăt, pentru a indica piloţilor comerciali că aeroportul nu este destinat zborurilor de linie.
Yrausquin este flancat pe o parte de dealuri înalte şi pe cealaltă parte de ţărmuri stâncoase care coboară în mare. Tocmai de aceea, este posibil că un avion să rateze pista şi să ajungă direct în mare sau să se lovească de dealuri.
Courchevel- Franţa
Courchevel este numele unei zone de ski din Alpii Francezi. Aeroportul are o reputaţie nu tocmai bună în industria aviatică, pentru că are o pistă mică, cu o lungime de 525 metri şi o pantă înclinată de 18,5%. Aterizările se fac în pantă ascendentă, pentru a ajuta încetinirea, iar decolările descendent, pentru a prinde suficientă viteză.
Doar avioanele private, elicopterele sau charterele au voie să oprească pe Courchevel, iar piloţii au nevoie de un antrenament serios înainte să primească acordul de a ateriza. Pierce Brosnan este unul dintre privilegiaţii care au ajuns pe Courchevel, aeroport folosit în filmul Tomorrow Never Dies.
Aeroportul Gustaf III- Saint Berthelemy
Aeroportul public Gustaf al III-lea este situat în satul Saint Jean al insulei caraibiene Saint Berthelemy. Atât aeroportul cât şi oraşul principal al insulei, Gustavia, şi-au primit numele după regele suedez Gustav al III-lea, în timpul căruia Suedia a obţinut insula de la Franţa, în 1785. Aeroportul este folosit pentru avioanele comerciale mici, regionale şi chartere. Cele mai multe aeronave au mai puţin de 20 de pasageri. Pista scurtă se află la baza unei pante line care se termină direct pe plajă. Avioanele zboară chiar pe deasupra capetelor turiştilor, deşi există semne care îi avertizează să nu stea la bronzat chiar la sfârşitul pistei.
Aeroportul Internaţional Barra
Barra este singurul aeroport din lume unde avioanele aterizează direct pe nisip, situat pe plaja largă Traigh Mhor, de pe Insulă Barra, Scoţia. Dacă vrei să călătoreşti cu un avion comercial, fă-ţi rezervări la British Airways, care zboară de la Glasgow sau Benbecula până la Barra.
Aeroportul este la propriu spălat de mare o dată pe zi şi, dacă ajungi cu un zbor după amiaza târziu, vei observa câteva maşini în parcare cu farurile pornite, care oferă piloţilor o oarecare vizibilitate, pentru că aeroportul este luminat doar natural. Nu este indicat să stai la bronzat, potrivit semnului „Nu staţi pe plajă când aeroportul este activ sau când steguleţele de vânt sunt ridicate”.
Aeroportul Madeira
Aeroportul, cunoscut şi sub numele de Funchal sau Santa Catarina, controlează traficul aerian naţional şi internaţional al insulei Madeira. Era faimos în urmă cu câţiva ani, pentru pista scurtă, înconjurată de munţi înalţi şi de ocean, lucru care făcea aterizarea dificilă chiar şi pentru cei mai experimentaţi piloţi.
Pista originală avea doar 1400 de metri lungime, dar a fost extinsă cu 400 de metri, după un incident aviatic din 1977 şi ulterior reconstruită în 2003, dublându-şi astfel mărimea. În loc să folosească depozite de pământ, extensia a fost construită dintr-o serie de 180 de coloane, fiecare de aproximativ 70 de metri înălţime.
Pentru lărgirea noii piste, aeroportul Madeira a câştigat „Premiul pentru structuri incredibile”, acordat de Asociaţia internaţională pentru poduri şi inginerie structurală. Această distincţie este considerateăun Oscar al acestui tip de arhitectură în Portugalia.
Lukla- Nepal
Un munte imens la un capăt, o prăpastie de o mie de metri la celălalt, totul la 2900 de metri înălţime. Aeroportul Lukla este un aeroport mic din oraşul cu acelaşi nume din estul Nepalului. În 2008, guvernul nepalez a anunţat că aeroportul va fi redenumit, în onoarea lui sir Edmund Hillart, prima persoană care a ajuns pe vârful Everest, decedată pe 11 ianuarie 2008. Aeroportul este destul de popular, pentru că este locul din care cei mai mulţi alpinişti îşi încep traseul pe Everest.