Abuzul de pozitie dominanta este reglementat de dispozitiile art. 6 din Legea concurentei, ale carui prevederi sunt dezvoltate de „Regulamentul pentru aplicarea prevederilor art. 5 si 6 din lege privind practicile anticoncurentiale”.
Legea concurentei interzice folosirea in mod abuziv a unei pozitii dominante detinute de catre unul sau mai multi agenti economici pe piata romaneasca ori pe o parte a acesteia, prin recurgerea la fapte anticoncurentiale, care au ca obiect sau pot avea ca rezultat afectarea activitatii economice ori prejudicierea consumatorilor. Un astfel de abuz de pozitie dominanta poate fi manifestat, de exemplu, prin impunerea preturilor, limitarea productiei sau a distributiei, exploatarea starii de dependenta a unui agent economic etc.
Prin pozitie dominanta se intelege situatia in care un agent economic este capabil sa se comporte independent fata de furnizori, clienti sau concurenti datorita puterii de piata detinute. Identificarea abuzului de pozitie dominanta presupune determinarea unei relatii intre detinerea unei pozitii dominante si folosirea abuziva a acestei pozitii.
Detinerea unei pozitii dominante nu este prin ea insasi anticoncurentiala, ci doar folosirea in mod abuziv a acesteia.
Cu toate acestea, detinerea unei pozitii dominante presupune implicatii si responsabilitati marite pentru compania respectiva. In acest sens un operator economic aflat in pozitie dominanta trebuie sa se manifeste transparent, nediscriminatoriu si cu responsabilitate fata de mediul concurential, pentru a nu intra sub incidenta prevederilor art. 6 din lege.
Un exemplu reprezentativ pe acest domeniu a fost identificat in anul 2004 in cazul unei companii din domeniul industriei lemnului. In urma semnalelor din piata, Consiliul Concurentei a decis analizarea din oficiu a comportamentului acestei societati in relatia sa cu beneficiarii. Societatea in cauza, care detinea pe piata romaneasca la produsul respectiv o pozitie dominanta, le-a comunicat beneficiarilor preturi majorate cu pana la 50%. Acest lucru s-a petrecut fara a exista o comunicare transparenta in relatia sa cu beneficiarii si fara a se proceda la negocieri comerciale normale.
Consiliul Concurentei a inceput analiza in cadrul unei investigatii pentru a stabili daca societatea detine o pozitie dominanta si daca a abuzat de aceasta pozitie. In urma analizei pozitiei societatii pe piata, a barierelor la intrare pe piata, a posibilitatii concurentilor de a contracara aceasta pozitie, a fost stabilit ca societatea detine o pozitie dominanta pe piata produsului. Decizia de crestere a preturilor si modalitatea de realizare a acesteia au demonstrat ca societatea in cauza a constientizat pozitia in care se afla si a incercat sa speculeze aceasta pozitie, impunand preturi majorate nejustificat.
Dupa derularea procedurilor specifice in cazul investigatiei, Consiliul Concurentei a decis ca societatea s-a facut vinovata de incalcarea art. 6 lit. a) din lege prin manifestarea unui comportament abuziv, drept pentru care a fost sanctionata cu amenda contraventionala in valoare de 35.067.227.190 lei vechi.