Ce trebuie sa stii despre jocurile educative pentru copii

In acest articol, am dori sa va oferim cateva indicatii cu privire la ce jocuri si jucarii pot reprezenta o investitie buna pentru cresterea copiilor nostri.

Share

Rl online 0 comentarii

Actualizat: 20.04.2021 - 09:48

In acest articol, am dori sa va oferim cateva indicatii cu privire la ce jocuri si jucarii pot reprezenta o investitie buna pentru cresterea copiilor nostri. Aceasta nu este o problema lipsita de importanta, deoarece, dupa cum stim, multe jucarii sunt destul de scumpe, sunt din plastic, si au un impact major asupra bugetului unei familii. Mai mult, aceasta cheltuiala nu este intotdeauna „rambursata” de catre cei mici, care, dupa cum observam adesea, odata ce au explorat si s-au jucat cu noul obiect cateva zile, daca nu chiar cateva minute, il abandoneaza rapid pentru a se concentra asupra ambalajul, pe cutia care il continea sau pe orice altceva ce nu are legatura cu jucaria in sine.

 

De ce se intampla asta?

 

Copiii, in special in intervalul 0-6 ani, si chiar mai mult intre 0 si 3 ani, isi investesc timpul in principal jucandu-se si, prin joaca, isi dezvolta singuri creierul, mintea, personalitatea.

 

Pentru a se dezvolta in cel mai bun mod, trebuie sa gaseasca obiecte in mediul lor care sa le permita sa isi foloseasca abilitatile, gandurile si emotiile intr-un mod semnificativ, profund, interesant. Maria Montessori spunea: „Copilul este facut din material” si cu aceasta afirmatie a intentionat sa sublinieze importanta de a oferi copiilor stimulii „corecti” prin obiecte capabile sa le capteze atentia si sa promoveze concentrarea. Jocurile educative precum cele de la magazinul online carti de suflet sunt perfecte.

 

Trebuie evidentiat modul in care copilul prescolar invata anumite aspecte, implicandu-se pe el insusi si dobandind date despre realitatea care il inconjoara si despre sine prin simturi. Prin urmare, implicarea in experienta utilizarii simturilor multiple este ceea ce, intr-o mai mare masura, favorizeaza invatarea si construirea Sinelui. Acelasi rol, pe langa jocuri, il joaca si carti copii, elemente vitale in dezvoltare si educatie.

 

Pentru a reveni la exemplul initial, cand se confrunta cu o jucarie de plastic „clasica”, ce senzatii primeste copilul?

 

Plasticul este neted si rece la atingere, colorat pentru ochi. Si cam atat!

 

Ce senzatii primeste copilul de la ambalaj, cutie, sau jocuri din materiale mai prietenoase cu natura?

 

Senzatiile tactile sunt nenumarate, atat pentru textura diferitelor materiale (aspre, netede), cat si pentru diferentele dintre materialele in sine (hartie, carton, lemn) care au texturi si greutati diferite si reactioneaza diferit la actiunile copilului (cartonul nu poate fi rupt, nici macar tesatura, lemnul este atragator si asa mai departe). La nivel vizual, avem diferite culori, poate decoratiuni speciale, pe care copilul le poate explora cu ochii, zabovind asupra lor, diferite forme de observat, forme pe care copilul insusi le poate crea. La nivel olfactiv, de exemplu, hartia, lemnul si cartonul pot avea un anumit miros. Aceste materiale fac, de asemenea, zgomot. Si apoi, cu toate aceste materiale, copilul poate inventeaza o mie si o mie de actiuni pe care nu le poate face cu jocul din plastic predefinit, care odata apasat pe un anumit buton, de exemplu, nu poate fi folosit pentru nimic altceva.

Acesta este motivul pentru care cei mici prefera adesea cutiile jocurilor decat jocurile insasi.

Plecand de la aceasta reflectie asupra importantei diferitelor caracteristici ale materialelor si a modului in care ductilitatea si varietatea senzoriala a acestora imbogatesc experienta copilului, putem deduce cateva indicatii care trebuie aplicate jocurilor si jucariilor.

 

Ce jocuri si jucarii ar trebui preferate atunci?

 

Jocuri educative din lemn, tesaturi, carton si asa mai departe, care pot oferi copiilor senzatii tactile bogate si interesante. Copiilor le plac, de asemenea, jocurile si jucariile care imita activitatile casnice, precum gatit, curatenie si asa mai departe. Aceste obiecte pot favoriza jocul simbolic si pot stimula abilitatile narative, fantezia si imaginatia si, prin urmare, implica si zona socio-emotionala si cognitiva a celor mici.

Trebuie sa alegem jocuri de diferite dimensiuni, texturi, culori pentru a incuraja jocul intr-un mod liber si nedefinit. De exemplu, puzzle-urile din lemn si carton (in functie de varsta) sau constructii interconectate si constructii de diferite dimensiuni, din lemn, cauciuc, de asemenea plastic, in acest caz, elemente magnetice de diferite tipuri, cu care copilul poate construi si se poate exprima liber sunt mai mult decat perfecte. Aceste materiale favorizeaza, de asemenea, dezvoltarea abilitatilor motorii fine, coordonarea ochi-mana, invatarea relatiilor spatiale (copilul se gandeste la modul in care, de exemplu, doua piese se potrivesc). Aceste jocuri educative sunt ideale pentru a incuraja libera exprimare a copilului in ceea ce priveste propria lume interioara, in special emotionala, precum si stimularea perceptiei senzoriale si dezvoltarea abilitatilor mentionate anterior. 

 

Pentru copiii mai mari, clasicele jocuri de societate cu reguli si care pot fi folosite si pentru jocurile de familie care implica oameni de toate varstele sunt perfecte. Aceste propuneri, in functie de tip, pot favoriza reglarea emotionala (copilul trebuie sa respecte regulile si sa accepte, de exemplu, frustrarea de a pierde); dezvoltarea cognitiva si rezolvarea problemelor; memoria; limbajul si relatiile sociale.

 

Asadar, nu numai oferirea de jocuri si jucari este importanta, ci si materialul si tipul acestora.

Comentarii