3.5 C
București
joi, 26 decembrie 2024
AcasăLifestyleArena Națională, printre cele mai scumpe stadioane din lume care nu pot...

Arena Națională, printre cele mai scumpe stadioane din lume care nu pot fi folosite

Cel mai modern stadion din România nu mai poate găzdui momentan nici un eveniment sportiv deoarece nu are autorizația de siguranță din partea ISU. Aproape trei sute de milioane de euro a costat complexul sportiv Arena Națională, care a devenit nefuncțional în numai trei ani.

Steaua, campioana României, este nevoită să meargă 450 de kilometri până la Cluj-Napoca pentru a juca meciurile de acasă, în timp ce în București arena de 55.000 de locuri a căror costuri totale se ridică la 235 de milioane de euro este închisă. 

În plin scandal național legat de felul în care nu sunt respectate legile privind siguranța publică, autoritățile confirmă lucruri inima-ginabile. Arena Naționala, unul din cele mai aglomerate locuri din București, nu are aprobare de la pompieri, la fel și aproape 18.000 de școli, dar și multe săli de spectacole. Practic, au funcționat ani în șir și au găzduit milioane de suflete fără aviz de securitate în caz de incendiu.

Arena Națională. Cea mai mare din România. Stadionul de 55.600 de locuri care a costat 234 de milioane de euro nu a avut niciodată aviz final de la pompieri! Asta deși aici s-au organizat, în ultimii 4 ani, partide de fotbal internaționale: finala Europa League sau meciul România-Olanda care au strâns un record de spectatori, peste 53.000.

Stadionul a fost plin și la concertele celor de Red Hot Chili Pepers și Depeche Mode, la finalul căruia a fost inclusiv un foc de artificii.

Și tot pe Arena Națională s-au desfășurat evenimente politice de amploare. Lansarea candidaților USL pentru alegerile parlamentare a umplut din nou stadionul în 2012.

Controversele sunt legate atât de acoperișul fix, cât și de cel mobil, care e tras peste gazon pe timp de ploaie. Ambele sunt făcute dintr-un fel de burete cu proprietăți antifoc, produs în Germania, dar dintr-un material care NU intră în clasa de combustibilitate recunoscută în România potrivit protv.ro.

În septembrie, Dumitru Dragomir, fostul președinte al Ligii Profesioniste de Fotbal din România, declara despre Național Arena: „Cel ce a construit ar trebui tras la răspundere imediat. Diriginții de șantier, Disciplina în Construcții nu și-au facut datoria. Stadionul are mari probleme. Dacă se întâmplă un incendiu în subsol, unde sunt sute de mașini, mor ca șobolanii, pentru că nu există scări.“

Din punctul de vedere al primăriei, exprimat într-un comunicat, nu e nici o problemă: „E absurd să nu fie aprobat în România un material de acoperiș, care e bun în Germania“.

Și totuși, în toți acești ani cei care au fost pe Național Arena habar nu aveau că nu garantează nimeni pentru viețile lor. Pompierii spun că tot ce riscă administratorul conform legii era o amendă de 1.250 de lei. În conferința de presă organizată sâmbătă la Guvern, secretarul de stat în MAI Raed Arafat a răspuns întrebărilor presei despre situația Arenei Naționale. „Nu este acolo aviz, știu că se lucrează de ceva timp cu ISU“, a spus Arafat. „S-a luat decizia să nu se joace ultimul meci pe Arena Națională, ci pe alt stadion, tocmai pentru că, dacă se joacă acolo, organizatorii poartă răspunderea proprie pe jocul respectiv, fiindcă ISU nu va elibera avizul până nu se rezolvă anumite aspecte“, a continuat secretarul de stat, care a spus că nu cunoaște detaliile tehnice. „Acolo înțeleg că sunt soluții, sperăm să fie aplicate cât mai repede, atunci se va da autorizația.“

Raed Arafat a precizat că „De la început se știa că nu este [autorizată, n. red.], doar că acum este public. Organizatorii și toată lumea știau că nu este, acum au hotărât să nu mai joace acolo.“ Prim-ministrul interimar, Sorin Cîmpeanu, a dat alte detalii despre obținerea avizului ISU. „Autorizarea nu e nici rapidă, nici ieftină, costuri între 10 și 15.000 de euro și durata de realizare de 6, 8, 12 luni, în funcție de complexitatea fiecărei clădiri. Există o slabă capacitate cu privire la asigurarea acestor servicii. A existat, recunosc, o atenție insuficientă acordată în ultimii 25 de ani acestui aspect.”

Pe lângă Arena Națională, nici Cluj Arena nu are autorizație. Evenimente găzduite de aceste stadioane au adunat de fiecare dată zeci de mii de oameni. Cluj Arena are o capacitate de peste 30.000 de locuri iar stadionul din Capitală, de 55.000.

 

Alte stadioane scumpe din lume cu probleme

 

Nu este vorba de singurul caz în care o arenă de sute de milioane de euro construită din bani publici nu poate fi utilizată conform investițiilor. 

Sud-africanii și brazilienii regretă și acum organizarea edițiilor din 2010, respectiv 2014 a Cupei Mondiale, cele două state rămânând cu găuri mari în buget și din cauza stadioanelor pe care acum se joacă rar sau deloc. 

 

Estádio Nacional Mané Garrincha (Brazilia) – 660.000.000 €

Brazilienii au dat o avere pentru modernizarea acestei arene, special pentru găzduirea meciurilor de la Cupa Confederațiilor și Cupa Mondială. Acum însă, aceștia s-au trezit că singurele echipe care mai joacă aici sunt modestele Brasilia FC și Legiao FC, din ligile inferioare.

Suporterii celor două echipe abia dacă pot aduna împreună o mie de spectatori pe un stadion cu 72.000 de locuri. Două milioane de euro costă guvernul brazilian întreținerea acestei arene, iar marile echipe refuză să joace aici datorită prețurilor prea mari de închiriere. 

 

Arena Amazonia (Brazilia) – 200.000.000 €

Stadionul cu o capacitate de 60.000 de locuri care a găzduit vara trecută patru meciuri din faza grupelor Cupei Mondiale primește acum în medie 659 de spectatori dornici să asiste la meciurile celor de la Nacional FC

 

Mbombele (Africa de Sud) – 140.000.000 €

 

Autoritățile sud-africane au construit un stadion ultramodern în provincia Mpumalanga, una dintre cele mai defavorizate zone din această țară, cheltuielile fiind suportate integral din banii contribuabililor. Trei oameni au fost uciși și alți trei au dispărut misterios înaintea stabilirii firmei care să construiască această arenă, potrivit dolcesport.ro.

Cele mai citite

YouTube, blocat de facto în Rusia: Traficul platformei s-a prăbușit cu 80%

Experții în securitate cibernetică consideră că această strategie reprezintă o formă treptată de cenzură Autoritățile ruse au început o blocare de facto a platformei YouTube,...

YouTube, blocat de facto în Rusia: Traficul platformei s-a prăbușit cu 80%

Experții în securitate cibernetică consideră că această strategie reprezintă o formă treptată de cenzură Autoritățile ruse au început o blocare de facto a platformei YouTube,...
Ultima oră
Pe aceeași temă