Opt din zece şoferi (81%) şi-ar dori ca, în cazul în care suferă pagube în accidente rutiere şi sunt despăgubiţi de poliţa RCA a vinovatului, să cunoască valoarea despăgubirii achitate, este una dintre concluziile celui mai recent studiu realizat de IRES – Institutul Român pentru Evaluare şi Strategie, la solicitarea Uniunii Naţionale a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR).
Conform datelor oficiale ale ASF, asigurătorii au plătit anul trecut despăgubiri record în baza poliţelor RCA, de 4,2 miliarde lei. Acestor sume li se adaugă rezerve în valoare de 2,3 miliarde lei pentru daunele avizate (RBNS), dar şi 2,35 miliarde lei aferente daunelor neavizate (IBNR).
„Reamintim că, în România, la fiecare 80 de secunde are loc un accident rutier. Pentru fiecare, asigurătorii plătesc în medie 10.750 lei, rezultând despăgubiri totale de peste 2 milioane euro în fiecare zi calendaristică. Acelaşi studiu relevă faptul că şoferii români sunt conştienţi că numărul accidentelor rutiere şi valoarea despăgubirilor plătite în baza poliţelor RCA influenţează costul acestor poliţe. Dorinţa de a avea un plus de transparenţă pe zona de despăgubiri ar putea veni şi ca urmare a diferenţelor dintre preţurile practicate de diferitele tipuri de unităţi reparatoare în raport cu companiile de asigurare RCA”, spune UNSAR, într-un comunicat remis luni AGERPRES.
Astfel, o analiză a datelor aferente perioadei 2018-2022 transmise de companiile membre UNSAR pentru dosarele cu daune materiale care s-au închis şi s-au plătit (fără a lua în calcul dosarele care sunt încă în rezervă – adică cele care urmează să fie închise), relevă nişte realităţi îngrijorătoare.
Practic, pentru service-urile independente care nu au o convenţie de decontare a plăţilor de reparaţie cu asigurătorii, despăgubirea medie plătită pentru fiecare daună este cu aproximativ 30% mai mare faţă de despăgubirea plătită pentru reparaţiile către service-urile reprezentanţelor auto (9.604 lei vs. 7.580 lei) şi de două ori mai mare decât suma plătită către service-urile care au o convenţie cu asigurătorii, altele decât reprezentanţele (4.921 lei).
În general, se presupune că service-urile reprezentanţelor auto reprezintă un standard de calitate în zona de reparaţii, însă din datele transmise de asigurători se constată că tarifele practicate de reprezentanţe se situează, de fapt, în jurul mediei, susţine UNSAR.
„Astfel de diferenţe în ceea ce priveşte despăgubirea medie plătită către diferitele tipuri de service nu sunt în favoarea şoferilor, în condiţiile în care toate unităţile reparatoare funcţionează îndeplinind aceleaşi cerinţe legale”, se subliniază în comunicat.
Înfiinţată în 1994, UNSAR – Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România reprezintă 22 de companii de profil. Acestea deţin o pondere de aproximativ 90% din piaţa locală de asigurări. Activitatea UNSAR are drept obiectiv apărarea şi reprezentarea intereselor asigurătorilor şi reasigurătorilor din România, participarea la îmbunătăţirea cadrului legislativ în domeniul asigurărilor, promovarea activităţii de asigurări în România şi a dezvoltării durabile a industriei de profil pe plan intern şi internaţional. Din anul 2007, UNSAR este membru cu drepturi depline al Federaţiei Asigurătorilor şi Reasigurătorilor Europeni – Insurance Europe.
Urmărește România Liberă pe X, Facebook și Google News!