Înmatriculările de mașini noi au crescut cu 17% în semestrul I 2023, iar luna iunie a înregistrat o creștere de 18%. Din ianuarie, Tesla a fost cel mai bine vândut brand electric, iar producătorii chinezi s-au luptat să țină pasul cu producătorii occidentali.
Potrivit datelor JATO Dynamics de pe 28 de piețe europene, S1 2023 a înregistrat cele mai multe înmatriculări auto de la pandemia de Covid-19, cu 6,56 milioane de unități. Aceasta a fost o creștere de 976.000 de unități față de S1 2022 și 80.000 de unități față de aceeași perioadă din 2021.
Cu toate acestea, rezultatele pentru 2023 până acum nu au fost la fel de mari ca cele din S1 2019 și 2018, cu 1,86 milioane și 2,13 milioane de unități în plus.
„Deși înmatriculările cresc din nou încet, dificultățile cu lanțul de aprovizionare, precum și alți factori post-pandemie, înseamnă că piața nu va reveni la aceeași stare în care era înainte. 2020 pentru o vreme. O barieră majoră în atingerea acestor volume mai mari este accesibilitatea vehiculelor electrice și prețurile mai mari ale acestora”, spune Felipe Munoz, Global Analyst la JATO Dynamic.
Tesla domină Europa
Tesla a fost cel mai bine vândut pe piața electrică atât în iunie, cât și în primul semestru al anului în general, cu 48.200 de vehicule înmatriculate luna trecută – dublând volumul înregistrat în aceeași perioadă a anului precedent.
Tesla Model Y a condus popularitatea continuă a mărcii, devenind cea mai bine vândută mașină de pasageri din Europa în iunie și în primul semestru al anului 2023, precum și ca cea mai populară mașină din lume în primul trimestru al anului.
Luna trecută, Tesla a înregistrat mai multe mașini noi decât alte mărci mainstream precum Opel/Vauxhall, Citroën sau Fiat, volumul modelului Y și al modelului 3 crescând cu 95%, respectiv 117%.
Cota de piață a Tesla a crescut cu 1,3 puncte procentuale între S1 2022 și S1 2023, crescând de la 1,53% la 2,82% – cea mai mare creștere dintre cele 116 mărci urmărite de JATO în Europa.
Recent, ți MG a zguduit și piața auto europeană. Odinioară marcă britanică, toate mașinile sale actuale sunt proiectate, dezvoltate și produse de SAIC, unul dintre cei mai mari producători din China.
Cu 104.300 de unități înmatriculate în primul semestru al 2023, MG a depășit alte mărci importante, cum ar fi Mini, Cupra sau Jeep. Parțial datorită succesului MG 4, volumul său a crescut cu 128% din S1 2022, oferind MG a doua cea mai mare creștere a cotei de piață în prima jumătate a acestui an.
„MG folosește atât notorietatea mărcii în Occident, cât și competitivitatea pieței chineze, în avantajul său. Mașinile sale electrice atrăgătoare, moderne și accesibile atât pe piețele vestice, cât și pe cele estice reprezintă o bună prezentare a modului în care producătorii chinezi pot câștiga mai multă tracțiune și pot schimba percepția asupra produselor lor”. explică Munoz.
Producătorii chinezi s-au luptat să-și depășească concurenții
În afară de MG, producătorii de mașini din China câștigă teren mai puțin rapid decât anticipau analiștii. Datele JATO arată că dintre cele 26 de mașini de fabricație chinezească care se vând în Europa, 43.101 de unități au fost înmatriculate între ianuarie și iunie 2023, ceea ce reprezintă doar o cotă de piață de 0,66%. Cu toate acestea, ei au înregistrat încă o creștere – au avut doar 0,43% cotă de piață în aceeași perioadă a anului precedent.
Inclusiv MG, cota de piață a OEM-urilor chineze este de 2,25%, sau 147.394 de unități.
Sandero, în coasta Tesla
Dacia Sandero a rămas pe locul al doilea în clasamentul european, cu înmatriculări în creștere cu 27%, până la 123.400 de unități. Interesant e că este practic antiteza modelului Y – un hatchback mic, mai ieftin, cu motor cu ardere.
Locul său doi în clasamentul general indică diferențele de venit între regiuni. În Franța, de exemplu, Tesla Model Y a fost cu aproape 37.000 de euro (sau 231%) mai scump decât Dacia Sandero.
Modelel clasice pierd teren
Skoda Octavia a cunoscut și o creștere mare a cotei de piață din S1 2022 până în aceeași perioadă din 2023. Au urmat Dacia Jogger, Toyota Yaris Cross, Renault Clio, Volkswagen Tiguan, Renault Megane, MG ZS, Volkswagen ID.3 și ID.4 și Ford Focus.
În schimb, modelele care au înregistrat cele mai mari scăderi au fost Toyota RAV4, Peugeot 208, Toyota Corolla, Opel/Vauxhall Crossland, Fiat Panda, Citroën C3, Peugeot 3008, Volksagen Golf, Renault Zoe și Kia Niro.