TAROM se scufundă în datorii și conducerea pregătește tăierea unor zile de lucru din programul angajaților, în timp ce ajutorul financiar european nu apare, iar Wizz Air, cu sediul în Ungaria, reclamă transportatorul aerian de stat al României la CE.
Compania Națională de Transport Aerian TAROM S.A. își pune speranțele într-un ajutor de 8 milioane euro din partea Comisiei Europene (CE).
Ajutorul întârzie să fie aprobat, iar, potrivit informațiilor obținute de “România liberă”, sunt șanse tot mai mici ca banii pentru TAROM să mai ajungă la transportatorul aerian de stat al României și pentru că TAROM a fost reclamată la CE de către compania maghiară Wizz Air, care operează cele mai multe curse zilnice de pe Aeroportul Internațional “Henri Coandă” din Otopeni.
Plângere confirmată
Conducerea TAROM recunoaște că există o plângere a Wizz Air la CE împotriva transportatorului aerian român, dar este optimistă că acest lucru nu va afecta acordarea ajutorului din partea Comisiei.
“Solicitarea pentru compensarea pagubei generate de pandemia globală de COVID, aferentă perioadelor de limitări de zbor din iunie-decembrie 2020, este în stadiul de analiză de către Comisia Europeană. Există, într-adevăr, o scrisoare cu comentarii din partea Wizz Air, remisă către Comisia Europeană, în legătură cu TAROM, dar care nu are legătură directă cu ajutorul COVID 2”, precizează TAROM, într-un răspun oficial transmis cotidianului național “România liberă”.
Programul angajaților TAROM ar putea fi redus de la 5 la 4 zile de lucru pe săptămână, potrivit informațiilor obținute de “România liberă” de la surse din cadrul companiei aerine.
Reducerea programului de muncă al angajaților TAROM
Conducerea TAROM recunoaște că reducerea normei de muncă a angajaților este o soluție luată în calcul.
“Ținând cont de actuala situație pandemică generată de valul 4 al COVID-19, precum și de efectul general al pandemiei COVID-19, de la momentul declanșării în România, martie 2020 și până în prezent, asupra activității operaționale a Companiei TAROM și a rezultatelor sale financiare, managementul TAROM va fi nevoit să adopte măsurile tehnico-economice care se impun pentru evitarea unei posibile situații de criză. Una dintre masuri poate fi și aceea de a reduce temporar activitatea pentru motive economice și tehnologice, respectiv reducerea programului de lucru de la 5 zile la 4 zile pe saptămână, conform atr.52, alin 3 din Codul Muncii in vigoare. Până la acest moment nu a fost luată o decizie în acest sens”, ne-au precizat reprezentanții TAROM.
Aceștia invocă art. 52, alin 3 din Codul Muncii, care i-ar oferi angajatorului posibilitatea de a reduce programul de lucru astfel: “În cazul reducerii temporare a activităţii, pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare, pe perioade care depăşesc 30 de zile lucrătoare, angajatorul va avea posibilitatea reducerii programului de lucru de la 5 zile la 4 zile pe săptămână, cu reducerea corespunzătoare a salariului, până la remedierea situaţiei care a cauzat reducerea programului, după consultarea prealabilă a sindicatului reprezentativ de la nivelul unităţii sau a reprezentanţilor salariaţilor, după caz”.
În ciuda problemelor financiare pe care le recunoaște, după cum a dezvăluit “România liberă”, TAROM angajează, în plin proces de retructurare, prin procedură internă de recrutare, fără concurs public, 180 de persoane.
Conducerea TAROM a justificat aceste angajări prin faptul că legislația în vigoare îi conferă această posibilitate.