O autostradă și o cale ferată care să lege Marea Neagră, la Constanța, de Marea Baltică, la Gdansk, reprezintă mega-proiectul de infrastructură realizat în comun de România și Polonia, cu sprijinul SUA, potrivit anunțului oficial al lui Adrian Zuckerman, ambasadorul SUA în România.
„Vom începe derularea unui nou proiect pentru România, împreună cu Polonia, pentru construirea unei autostrăzi și căi ferate, care să lege Constanța, de la Marea Neagră, cu Gdansk, de la Marea Baltică. Acest proiect de infrastructură va reprezenta un beneficiu uriaș pentru economiile României și Poloniei, dar și pentru economiile din regiune, ani buni de acum încolo.”, a declarat Adrian Zuckerman la evenimentul de semnare a Acordului Interguvernamental cu Departamentul pentru Energie.
Proiectul face parte din Rail-2-Sea ce urmărește construirea unei linii de cale ferată cu utilizare dublă, civilă și militară, între portul Constanța, la Marea Neagră, și portul Gdansk, la Marea Baltică. Se dorește modernizarea unor coridoare feroviare atât pentru utilizare comercială cât și pentru transportul rapid al forțelor și echipamentelor militare pe teritoriului României. Viitoarea cale ferată va avea o lungime de 3.363 km și va traversa România, Ungaria, Slovacia și Polonia.
În paralel, există Via Carpatica, un proiect promovat de Polonia și agreat de Ministerul Transporturilor cu scopul construirii unui coridor de transport din partea de nord a Europei spre sudul continentului, prin Lituania, Polonia, Slovacia, Ungaria, România, Bulgaria și Grecia pentru integrarea sistemului de transport al statelor participante în rețeaua de autostrăzi din Europa. Sunt proiecte investiționale de mare anvergură la care SUA promite sprijin financiar consistent prin realizarea unor parteneriate public-private.