Un studiu realizat de Comisia Federală pentru Comerț (FTC) din SUA, împreună cu două rețele internaționale de protecție a consumatorilor, arată că majoritatea aplicațiilor și site-urilor web cu abonament utilizează tehnici manipulatoare pentru a determina utilizatorii să facă achiziții sau să ia acțiuni nedorite.
Techcrunch, citat de ZF, precizează că aceste „modele întunecate” pot compromite confidențialitatea datelor și îi pot împinge pe utilizatori să cumpere produse sau servicii.
După ce au fost analizate 642 de site-uri web și aplicații de abonament, studiul a constatat că aproape 76% dintre acestea foloseau cel puțin un model întunecat, iar 67% utilizau mai multe.
Modelele manipulative includ tehnici de design care încurajează subtil utilizatorii să ia anumite acțiuni sau să-și pună în pericol datele personale. Publicarea acestui raport sugerează că FTC intenționează să acorde o atenție sporită acestor practici.
Cum te împing aplicațiile să cumperi diverse produse
Raportul detaliază numeroase tipuri de modele întunecate, precum camuflarea unor opțiuni, obstrucționarea și „cicălirea” – invitația repetată de a realiza o acțiune specifică. În 81% din cazuri, site-urile și aplicațiile studiate au ascuns opțiunea de dezactivare a reînnoirii automate a abonamentelor în timpul procesului de înscriere.
De asemenea, 70% dintre furnizori nu au oferit informații clare despre cum se poate anula un abonament, iar 67% nu au specificat data limită pentru anulare pentru a evita taxarea ulterioară.
Un alt model frecvent întâlnit este obstrucționarea, care face dificilă anularea unui abonament sau evitarea înscrierii pentru o probă gratuită, unde butonul „X” pentru închiderea ofertei este ascuns. „Cicălirea” constă în cereri repetate către consumatori pentru a efectua o acțiune dorită de afacere.