Inteligența artificială generativă are potențialul de a îmbunătăți semnificativ eficiența sectorului public din România și de a spori calitatea serviciilor oferite cetățenilor, conform unui studiu realizat de Implement Consulting Group la inițiativa Google, intitulat „Oportunitatea adoptării inteligenței artificiale în administrația publică din România”.
Raportul evidențiază că implementarea inteligenței artificiale generative ar putea aduce beneficii substanțiale în întreaga administrație publică, estimând valoarea acestor avantaje la 660 milioane de euro, ceea ce ar corespunde unei creșteri a valorii adăugate brute pe o perioadă de 10 ani.
Aceste beneficii ar putea rezulta din creșterea productivității muncii în sectorul public, îmbunătățind atât calitatea, cât și rapiditatea serviciilor publice, precum și realocarea resurselor către operațiuni cu valoare adăugată mai mare.
Adoptarea pe scară largă a acestei tehnologii în administrația publică ar însemna utilizarea instrumentelor AI în aproximativ o treime dintre sarcinile existente.
Peste două treimi dintre posturile din sectorul public ar putea beneficia de pe urma adoptării tehnologiilor AI.
În prezent, aproape un sfert dintre instituțiile publice din România au investit în soluții de inteligență artificială.
Raportul mai subliniază că 69% dintre locurile de muncă din administrația publică au potențialul de a utiliza inteligența artificială generativă în activitățile zilnice. De asemenea, 8% dintre posturi ar putea beneficia de automatizarea prin AI a mai mult de jumătate dintre sarcinile actuale, eliberând timp pentru activități cu un impact mai mare. Totuși, 24% din locurile de muncă, în special cele ce implică interacțiuni directe cu cetățenii sau sarcini fizice, vor rămâne neschimbate din cauza limitărilor în utilizarea AI.
Deși unii angajați din administrația publică utilizează deja inteligența artificială generativă, aceasta rămâne mai mult o opțiune personală, deoarece adopția la nivel instituțional este încă la un stadiu incipient.
Un sondaj recent a arătat că 54% dintre angajații din sectorul public folosesc instrumente AI, în timp ce doar 23% dintre instituții au făcut investiții în soluții de acest tip. Printre principalele obstacole în adoptarea inteligenței artificiale se numără lipsa competențelor necesare pentru utilizarea eficientă a acestor instrumente, costurile asociate și îngrijorările legate de securitate.