Cheltuielile de Sărbători vor fi mai mari cu aproximativ 8% anul acesta, comparativ cu anul trecut, în principal din cauza creșterii prețurilor
Potrivit studiului Deloitte Holiday Retail Survey 2024, în contextul scumpirilor estimate, „70% dintre cumpărători manifestă prudență, astfel că mulți intenționează să renunțe la cadouri pentru ei (ponderea celor care plănuiesc astfel de cheltuieli a scăzut într-un an cu 16 puncte procentuale, la 32%) sau să se orienteze către branduri mai ieftine (62%), comercianți mai accesibili (48%) sau către mărcile proprii ale retailerilor (40%)”. În plus, tot mai mulți urmăresc perioadele cu oferte promoționale (75% față de 61% în 2023), se mai arată în studiul Deloitte.
Participanții la studiu spun că își aleg comerciantul de la care cumpără, în funcție de calitatea produselor (39%), de nivelul prețurilor (37%) și de varietatea ofertei (35%).
Totodată, în acest sezon se remarcă o creștere semnificativă a cheltuielilor de Sărbători pentru experiențe (în urcare cu 16 puncte procentuale față de 2023), cum ar fi evenimente, activități diverse și oportunități de socializare cu cei dragi (inclusiv organizarea de petreceri acasă, 25%), în timp ce sumele alocate cadourilor scad ușor (cu 3 puncte procentuale, față de anul precedent), iar cele pentru decorațiuni cresc (plus 9% față de anul precedent).
În privința cadourilor, hainele și accesoriile conduc în preferințele cumpărătorilor ca sumă alocată (deși în scădere cu 10 puncte procentuale), cardurile cadou pierd și ele teren (minus 12 %, față de anul trecut), iar patru din zece intenționează să ofere daruri, sub formă de experiențe.
„Creșterea prețurilor îi îngrijorează și pe consumatorii din România, dat fiind că inflația anuală rămâne ridicată în țara noastră, în jur de 5%, față de media Uniunii Europene de 2,3%, conform celor mai recente date Eurostat. Iar prognozele oficiale indică menținerea inflației peste ținta Băncii Naționale a României, pe o perioadă mai lungă de timp”, a declarat Raluca Bâldea, partener Servicii Fiscale, Deloitte România și liderul industriei de retail și bunuri de larg consum.
Magazinele online sunt preferate de peste 70% dintre cumpărători pentru avantajele oferite: economisirea timpului (74%), reducerea costurilor (60%) și varietatea opțiunilor (68%). În schimb, magazine fizice rămân atractive pentru 55% dintre cumpărători, care apreciază posibilitatea de a verifica produsul (63%), de a primi consiliere (62%) și de a se bucura de
socializare (52%).
Liderii din retail estimează, la rândul lor, o creștere a vânzărilor în acest sezon (80%), susținută de traficul sporit atât în magazine, cât și pe canalele online. Cu toate acestea, 76% dintre retailerii intervievați cred că majoritatea consumatorilor vor urmări prețul produselor în detrimentul
loialității față de brand.
Studiul Deloitte Holiday Retail Survey 2024 a fost realizat pe baza unui sondaj la care au participat peste 4.100 de consumatori din SUA și 45 de lideri din companii de retail care au, în proporție de peste 90%, venituri anuale de peste un miliard de dolari.
Deloitte România este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale din țara noastră și oferă servicii de audit, de consultanță fiscală, servicii juridice, de consultanță și managementul riscului, consultanță financiară, soluții de servicii și consultanță în tehnologie, precum și alte servicii adiacente, prin intermediul a 3.200 de profesioniști.
Urmărește România Liberă pe X, Facebook și Google News