Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului (MEAT) a lansat, joi, în consultare publică „Strategia naţională a României pentru dezvoltarea turismului 2023 – 2035”.
Documentul programatic naţional urmăreşte o dezvoltare planificată a turismului românesc, prin adoptarea unui plan de acţiune care să preîntâmpine provocările sectoriale şi să le soluţioneze eficient. Strategia naţională pentru dezvoltarea turismului 2023 – 2035 se structurează, astfel, în jurul unei teorii a schimbării şi se concentrează pe trei niveluri, în scopul dezvoltării sustenabile a turismului în ţara noastră.
Documentul prevede consolidarea, în continuare, a imaginii României ca destinaţie turistică bine cunoscută, de talie mondială, pe tot parcursul anului, precum şi ca destinaţie care îndeplineşte standardele UE în ceea ce priveşte furnizarea de produse şi servicii.
Totodată, strategia are în vedere preţuirea oamenilor, tradiţiilor, locurilor, dar şi a patrimoniului natural şi cultural al României. În prim plan se află şi creşterea vizibilităţii României pe pieţele internaţionale de turism de prim rang.
„Până în 2035, conform viziunii strategiei, România va urma paşii necesari pentru a deveni o destinaţie turistică bine cunoscută şi de înaltă calitate, care oferă experienţe unice pentru vizitatori. Această dezvoltare va contribui semnificativ la creşterea economică şi la crearea de locuri de muncă în comunităţile locale, inclusiv pentru grupurile vulnerabile”, precizează ministerul.
Potrivit sursei citate, pentru implementarea planului de acţiune prevăzut în strategie vor fi elaborate proiecte şi programe dedicate, care vor include, printre altele, criterii de eligibilitate, ţinte de output şi outcome, limitări şi cheltuieli eligibile. În acest sens, documentul programatic naţional va ghida inclusiv autorităţile locale, în stabilirea priorităţilor de dezvoltare şi investiţii în sectorul turismului.
Propunerile, sugestiile şi opiniile privind „Strategia naţională a României pentru dezvoltarea turismului 2023-2035” pot fi transmise în termen de 30 de zile.
„Strategia naţională a României pentru dezvoltarea turismului 2023-2035” se suprapune cu Cadrul Financiar Multianual 2021-2027, sprijinind Guvernul României în procesul de negociere cu Comisia Europeană, cu privire la acordul de parteneriat şi programele operaţionale aferente.
Procesul de elaborare a documentului programatic naţional menţionat a început în perioada 2017 – 2018, în cadrul proiectului Secretariatului General al Guvernului – „Dezvoltarea capacităţii de management strategic prin operaţionalizarea unei structuri de tip Strategy Unit”. Strategia a fost creată, astfel, de experţii Băncii Mondiale în urma unui amplu proces de consultare a stakeholderilor din domeniu şi a fost actualizată de ministerul de resort în anii 2022 şi 2023, conform Hotărârii Guvernului nr. 379/2022.