După ce s-a retras din acordul care permitea trecerea prin Marea Neagră a navelor cu cereale din Ucraina, Rusia amenință că va ataca, oriunde în Marea Neagră, navele care se îndreaptă spre Ucraina.
Războiul purtat de Rusia în Ucraina riscă să aibă implicații militare și asupra altor țări din regiune, inclusiv asupra României și Bulgariei. Ministerul rus al Apărării a anunțat că Rusia va considera drept potenţiale transporturi de încărcături militare, şi, drept consecință, drept ţinte militare, orice nave care se vor îndrepta, pe Marea Neagră, spre porturi din Ucraina. Anunțul transmis de Rusia nu face distincție între navele care ar circula goale (de exemplu, cele care ar urma să încarce produse agricole din Ucraina) sau cele care ar avea încărcătură la bord. De asemenea, anunțul Rusiei nu face distincție între apele internaționale ale Mării Negre și apele teritoriale ale unor țări riverane, cum este, de exemplu, România. Aceste detalii sugerează că Rusia se consideră îndreptățită să atace chiar nave care se află în apele teritoriale ale României. Mai mult chiar, Ministerul rus al Apărării a precizat că „statele de pavilion ale navelor care se îndreaptă spre porturile ucrainene vor fi considerate de Rusia implicate în Ucraina de partea regimului de la Kiev”. Altfel spus, dacă o navă sub pavilion românesc va merge spre Ucraina, Rusia va considera că România este implicată în război de partea Ucrainei. Anunțul amenințător a fost transmis de Ministerul rus al Apărării la data de 19 iulie 2023 și a început să fie aplicat de Rusia, teoretic, din data de 20 iulie.
Toate aceste amenințări militare ale Rusiei vin după ce Rusia, la data de 17 iulie, s-a retras din acordul care reglementa un coridor de transport, prin apele internaționale ale Mării Negre, pentru navele care transportă cereale exportate din Ucraina. Acordul intrase în vigoare în iulie 2022. Cea mai recentă prelungire a lui fusese acceptată la 18 mai 2023, cu o valabilitate de două luni, deci până în iulie 2023. Acum, Rusia a anunțat că nu mai acceptă prelungirea acordului. În replică, Ucraina a anunțat că a elaborat o „rută recomandată”, pentru navele care transportă cereale. Informația este prezentă într-o scrisoare transmisă de prim-adjunctul ministrului ucrainean al Infrastructurii, Vasily Shkurakov, către Organizația Maritimă Internațională. Scrisoarea oficialului ucrainean poartă data de 18 iulie 2023. Potrivit acestei inițiative a Ucrainei, navele care pleacă din Ucraina, din porturile Chornomorsk, Odessa și Pivdennyi, nu vor mai circula prin apele internaționale ale Mării Negre ci prin apele teritoriale și prin zona economică exclusivă a României și a Bulgariei. Se poate presupune că și navele care s-ar îndrepta spre Ucraina, pentru a prelua cereale, vor urma, la sugestia Ucrainei, această nouă rută.
O variantă vehiculată de analiștii occidentali este ca navele civile aflate în drum spre Ucraina sau dinspre Ucraina să fie escortate de nave militare. Teoretic, cea mai eficientă protecție ar fi cea realizată de nave ale țărilor NATO, ceea ce ar însemna să fie implicate nave militare ale României, Bulgariei sau Turciei. Pe timpul războiului din Ucraina, accesul în Marea Neagră al vaselor militare aparținând unor țări neriverane Mării Negre este interzis. În condițiile în care avioane militare sau drone militare ale SUA au fost hărțuite de mai multe ori de avioane ale Rusiei, este ușor de presupus că avioanele rusești nu vor fi intimidate de nave militare ale României.
Oficialii de la București nu au comentat încă decizia Ucrainei de a-și pilota navele prin apele românești, pentru a le proteja de Rusia, nici amenințarea Rusiei că va ataca aceste nave. Președintele Iohannis a declarat, în mod repetat, că România n-are motive să se teamă de Rusia, întrucât este protejată de NATO.
“România beneficiază de cele mai ample garanții de securitate posibile. Statutul de membru NATO și al Uniunii Europene, Parteneriatul Strategic solid cu Statele Unite constituie o umbrelă de securitate extrem de solidă”
Klaus Iohannis,
Președintele României
Dorința Rusiei de a bloca orice transport spre sau dinspre porturile Ucrainei are atât o explicație militară, fiind menită să evite aprovionarea Ucrainei cu armament, cât și o motivație comercială. Ucraina, ca exportator de cereale, reprezintă o concurență pentru Rusia, deși nu se compară cu Rusia, a recunoscut președintele Putin.
„Rusia deține o cotă de 20 la sută din piața globală a grâului, în timp ce Ucraina deține mai puțin de 5 la sută. Aceste cifre vorbesc de la sine. Rusia este cea care aduce o contribuție colosală la securitatea alimentară globală„.
Vladimir Putin,
Președintele Rusiei
Liderul de la Kremlin susține că afirmațiile privind importanța cerealelor din Ucraina pentru statele sărace ale lumii sunt „speculative și false”.
Urmărește România Liberă pe Twitter, Facebook și Google News!