6 C
București
miercuri, 18 decembrie 2024
AcasăEconomieEconomie internăProiectul plafonării RCA, republicat de Ministerul Finanțelor. Prețurile sunt înghețate la nivelul...

Proiectul plafonării RCA, republicat de Ministerul Finanțelor. Prețurile sunt înghețate la nivelul din februarie 2023

Ministerul Finanţelor a publicat luni un nou proiect de HG privind stabilirea tarifelor de primă maxime de către societăţile de asigurare care practică RCA pentru prejudicii produse terţelor persoane prin accidente de vehicule şi de tramvaie şi propune îngheţarea acestora la nivelul din 28 februarie 2023, pentru o perioadă de 6 luni.

„Prezenta hotărâre stabileşte tarifele de primă maxime şi alte măsuri aplicabile pentru asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţelor persoane prin accidente de vehicule şi de tramvaie, denumită în continuare asigurare RCA, ce urmează a fi aplicate de către societăţile de asigurare care practică asigurarea RCA. (…).Tarifele de primă maxime se stabilesc la nivelul propriilor tarife de primă care au fost practicate de către fiecare asigurător RCA la data de 28 februarie 2023 şi sunt valabile pentru o perioadă de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri”, se menţionează în proiect.

Tarifele de primă maxime prevăzute şi procedura de acordare a despăgubirilor de către asigurătorii RCA se aplică în cazul contractelor RCA încheiate după data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.

„Comisioanele de distribuţie aferente contractelor RCA se limitează la maximum 8% din prima netă de cheltuieli de distribuţie pentru o perioadă de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri”, se arată în proiect.

Conform notei de fundamentare, prima medie RCA subscrisă de societăţile de asigurare autorizate şi supravegheate de A.S.F. în luna februarie 2023, ultima lună încheiată la data propunerii proiectului de act normativ, pentru poliţele cu valabilitate de 12 luni, convertită în clasa de Bonus-Malus B0, este mai mică decât tariful de referinţă RCA publicat de ASF în data 7 martie 2023, pentru majoritatea categoriilor de vehicule.

Astfel, în cazul asiguraţilor persoane juridice, tariful de referinţă RCA actual este mai mare decât prima medie RCA la nivelul pieţei din luna februarie 2023 pentru majoritatea categoriilor tarifare. Pentru categoria de autoturisme deţinute de persoanele juridice, tariful de referinţă este mai mare decât prima medie RCA subscrisă în luna februarie 2023 pentru toate segmentele tarifare corespunzătoare acestei categorii (în funcţie de capacitatea cilindrică a motorului). Variaţia medie (tarif de referinţă 2023 versus prime medii februarie 2023) pe total categorie este de aproximativ +16%, în funcţie de capacitatea cilindrică a motorului, iar cea mai mare variaţie, de aproximativ +27%, fiind înregistrată în cazul autoturismelor cu capacitate cilindrică mai mică sau egală cu 200 cmc.

De asemenea, în cazul autoturismelor deţinute de persoane fizice, categorie cu ponderea cea mai mare din totalul vehiculelor, tariful de referinţă actual este mai mare decât prima medie RCA la nivelul pieţei din luna februarie 2023 pentru majoritatea categoriilor tarifare. Variaţia medie (tarif de referinţă 2023 versus prime medii februarie 2023) pe total categorie este de aproximativ +12%, în funcţie de capacitatea cilindrică a motorului şi vârsta asiguratului, iar cea mai mare variaţie, de aproximativ +64%, fiind înregistrată în cazul autoturismelor cu capacitate cilindrică mai mare de 2500 cmc, pentru asiguraţii cu vârsta sub 30 de ani (inclusiv).

Pentru subcategoriile de autoturisme cu capacitatea cilindrică cuprinsă între 2001 şi 2500 cmc, respectiv peste 2500 cmc, tariful de referinţă RCA este mai mare decât prima medie din luna februarie 2023 în cazul tuturor segmentelor tarifare, în funcţie de vârsta asiguratului, variaţia medie totală (tarif de referinţă 2023 versus prime medii februarie 2023) pentru aceste două subcategorii de autoturisme fiind de aproximativ +27%, se menţionează în document.

„Având în vedere cele prezentate, o soluţie temporară pentru remedierea stării de fapt o poate constitui îngheţarea temporară, pentru 6 luni, a tarifelor de primă practicate de către asigurătorii RCA pentru contractele RCA încheiate ulterior datei intrării în vigoare a prezentului act normativ la nivelul tarifelor de primă proprii calculate şi practicate de către aceştia la data de 28 februarie 2023, tarife care au fost practicate anterior publicării tarifelor de referinţă de către A.S.F. în luna martie 2023, astfel fiind asigurată o dispersie a riscurilor la nivelul pieţei de asigurări. Prin aplicarea acestei măsuri se elimină potenţialul impact negativ al creşterii preţurilor inclusiv ca urmare a inflaţiei şi a luării în calcul a ultimului tarif de referinţă publicat de către ASF în luna martie 2023”, se arată în Nota de fundamentare.

Ministerul Finanţelor precizează că situaţia actuală poate fi încadrată ca şi situaţie de criză, dezechilibru major între cerere şi ofertă şi disfuncţionalitate evidentă a pieţei (…).

„În acelaşi timp, având în vedere măsura îngheţării tarifelor de primă pe o perioadă de 6 luni şi faptul că primele încasate de către asigurători RCA trebuie să acopere obligaţiile care derivă din subscrierea riscurilor, deci implicit să plătească daunele produse în această perioadă, este necesară luarea unor măsuri care să conducă la acordarea unor despăgubiri stabilite la un nivel just, echitabil care să asigure protejarea asiguraţilor şi păgubiţilor. În acest caz, despăgubirile acordate de către asigurătorii RCA, în baza contractelor încheiate în această perioadă trebuie să acopere costurile de înlocuire temporară a vehiculului avariat doar în situaţia în care acesta nu mai poate fi utilizat din punct de vedere tehnic”, potrivit notei de fundamentare.

Echilibrul între drepturile şi obligaţiile părţilor în acest raport de asigurare – despăgubire trebuie să aibă în vedere respectarea prevederilor Legii nr. 132/2017 şi a reglementărilor emise în aplicarea acesteia privind evaluarea despăgubirilor acordate pe baza unui mecanism transparent care să conducă la acordarea unei despăgubirii juste şi echitabile, se mai menţionează în proiect. În aceste situaţii legislaţia trebuie să protejeze persoanele prejudiciate ca şi beneficiari finali ai drepturilor la despăgubire, dar şi asiguraţii având în vedere faptul că despăgubirile pentru acoperirea costurilor de înlocuire temporară a vehiculului avariat plătite de către asigurătorii RCA se regăsesc întotdeauna în costul viitoarelor contracte RCA.

Astfel, se introduc o serie de măsuri în ceea ce priveşte preluarea acestei acoperiri având în vedere faptul că persoana vinovată sau asigurătorul RCA al acesteia nu pot fi ţinuţi responsabili să acorde aceste despăgubiri persoanei prejudiciate pentru o perioadă de timp şi la o valoare nelimitată.

„Ca atare, în cadrul proiectului, s-a avut în vedere acoperirea acestui risc pentru o perioadă de maximum 30 de zile fie de la data eliberării autorizaţiei de reparaţie de către poliţie, fie de la data eliberării documentului de intrare în reparaţie eliberat de către asigurătorul RCA, perioada fiind în concordanţă cu perioada de valabilitate a autorizaţiei de reparaţie emisă de către poliţie. Aceasta poate fi totuşi prelungită numai cu aprobarea asigurătorului RCA în situaţii justificate, probate cu documente”, se subliniază în proiect.

Totodată, pentru astfel de despăgubiri, asigurătorii RCA vor avea în vedere un tarif ce nu poate depăşi tariful mediu practicat de reprezentanţele rent-a-car. În acelaşi timp, pentru vehiculele care nu se mai repară şi se încadrează în situaţia de dauna totală economică se aplică o limitare a valorii acestor despăgubiri acordate ce este legată de nivelul valorii de piaţă a vehiculului avariat. În acest caz valoarea despăgubirii reprezentând acoperirea costurilor de înlocuire temporară a vehiculului avariat nu poate depăşi 25% din valoarea de piaţă a vehiculului avariat.

„Se propune astfel şi instituirea unui mecanism transparent de stabilire a despăgubirilor acordate pentru acoperirea costurilor de înlocuire temporară a vehiculului avariat cu un vehicul din aceeaşi clasă sau o clasă inferioară în situaţia în care vehiculul avariat nu mai poate fi utilizat din punct de vedere tehnic. În acest caz, Guvernul poate interveni pentru o perioadă de timp limitată prin stabilirea modului de determinare a primelor practicate de către asigurătorii RCA astfel încât împrejurările care determină situaţia de criză să fie depăşită”, conform notei de fundamentare .

Depăşirea nivelului maxim al tarifelor de primă şi practicarea comisioanelor de distribuţie la un nivel mai mare decât cel prevăzut de Hotărârea de Guvern de către societăţile de asigurare care practică asigurarea RCA constituie contravenţie. Contravenţiile se constată de către persoanele cu atribuţii privind supravegherea şi controlul din cadrul ASF, aplicarea sancţiunilor contravenţionale se realizează de către Consiliul ASF, iar amenzile se fac venit la bugetul de stat.

Potrivit proiectului, depăşirea nivelului tarifelor de primă maxime stabilite conform prezentei hotărâri şi practicarea comisioanelor de distribuţie la un nivel mai mare decât cel prevăzut de către asigurătorii RCA constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 1.000 lei la 50.000 lei.

Prezenta hotărâre ar urma să intre în vigoare la 5 zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu excepţia prevederilor art. 4, privind sancţiunile, care intră în vigoare la 10 zile de la data publicării.

Săptămâna trecută, Ministerul Finanţelor publicase un proiect de HG care stabilea practicarea de către asigurătorii RCA a propriilor tarife de primă care au fost practicate la data de 1 martie 2022. Două zile mai târziu, Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a retras proiectul privind preţurile poliţelor RCA pentru a realiza o analiză a observaţiilor apărute.

Urmărește România Liberă pe TwitterFacebook și Google News!

Redactia
Redactiahttps://romanialibera.ro
România Liberă este o publicație tipărită și online pentru politică, afaceri și avocați, care acoperă anunțuri pentru litigii majore, tranzacții și probleme de reglementare. A fost fondată în 1877, în România. RL este o publicație de ultimă oră și unul dintre cele mai cunoscute cotidiene la nivel mondial, în principal ca voce a opoziției împotriva autocraților și a fostei Securități. Printre autorii și cititorii noștri se numără cea mai mare organizație filantropă, Fundația pentru o Societate Deschisă din SUA, precum și editorialiști internaționali celebri, profesori de știință și de drept din întreaga lume. În 2009, RL publica săptămânal un supliment de opt pagini cu articole în limba engleză din New York Times, astăzi publică cele mai noi videoclipuri și știri internaționale. Cu sediul în București, RL numără în prezent 50 de colaboratori, agenți și jurnaliști.
Cele mai citite

Noi obligații pentru casele de schimb valutar și furnizorii de servicii digitale

Guvernul a adoptat un proiect de lege ce introduce măsuri stricte pentru prevenirea spălării banilor și finanțării terorismului. Casele de schimb valutar vor fi obligate...

Rata anuală a inflației în Uniunea Europeană a crescut. România, lider pentru a noua lună consecutiv

Rata anuală a inflației în Uniunea Europeană a crescut în luna noiembrie la 2,5%, de la 2,3% în octombrie, potrivit datelor publicate de Eurostat....

Mario Iorgulescu, caz închis. A fost condamnat la opt ani şi opt luni închisoare cu executare 

Mario Iorgulescu, fiul președintelui Ligii Profesioniste de Fotbal, a fost condamnat definitiv, miercuri, la o pedeapsă de 8 ani și 8 luni de închisoare...
Ultima oră
Pe aceeași temă