Recentele schimbări pe piața muncii din Germania, ascunse de datele favorabile ale post-pandemiei și de reglementările stricte de protecție a angajaților, indică probleme serioase în sectorul locurilor de muncă bine remunerate din industria prelucrătoare, conform Financial Times.
Rata șomajului din Germania, care a atins un minim istoric de 4,9% în primăvara anului 2019, a crescut recent la 6%, potrivit Biroului Federal al Muncii.
Deși această rată este încă sub media zonei euro și mult mai mică decât în prima parte a secolului XXI, economiștii și avocații subliniază că realitatea pieței muncii este mai sumbră decât sugerează statisticile oficiale.
Se observă o scădere a numărului de locuri de muncă înalt calificate și bine plătite în industria prelucrătoare, iar perspectivele rămân negative în contextul prețurilor ridicate la energie, slabei performanțe a exporturilor și schimbărilor tehnologice rapide.
Carsten Brzeski, economist șef la banca olandeză ING, descrie situația ca o „moarte prin o mie de tăieturi”, adăugând că politicienii și publicul nu au conștientizat încă dimensiunea problemei.
În timp ce Germania continuă să genereze locuri de muncă slab remunerate, industria auto, esențială pentru economia țării, se confruntă cu dificultăți majore din cauza tranziției către vehicule electrice, care necesită mai puțină inginerie complexă și forță de muncă.
Locurile de muncă din industria auto ar urma să scadă
Luni, Oliver Blume, directorul general al VW, a declarat că intenționează să renunțe la angajamentele anterioare de a menține numărul locurilor de muncă până în 2029 și a sugerat posibile închideri de fabrici în Germania, ceea ce ar reprezenta o premieră în istoria de 87 de ani a companiei.
Ocuparea forței de muncă în sectorul auto a atins un vârf în 2018, dar a scăzut cu 6,5% anul trecut, ajungând la 780.000 de lucrători, și este de așteptat să scadă și mai mult în fața concurenței tot mai intense din partea brandurilor internaționale de vehicule electrice.