-1.5 C
București
luni, 23 decembrie 2024
AcasăEconomieEconomie internăPolițele ASF, plafonate se scumpesc văzând cu ochii. Sunt promise modificări

Polițele ASF, plafonate se scumpesc văzând cu ochii. Sunt promise modificări

Polițele RCA au fost plafonate la nivelul tarifelor din februarie 2023, însă doar teoretic. În realitatea, am calculat că tarifele au crescut cu cel puțin 10-15 procente. Președintele ASF promite o nouă revoluție la nivelul polițelor RCA, însă lucrurile par înghețate.

Martie 2023, unul dintre giganții din piața RCA se prăbușește. Euroins avea în portofoliul aproape 3 milioane de clienți, adică 40 la sută din piață. Următoarea etapă firească era ca polițele să crească până la cer, însă ASF a intervenit și a decis să mențină polițele pe care le-a tot prelungit la preț plafonat. Între timp una este decizia de la birou și alta se întâmplă în piață.

Am făcut și un calcul simplu la o mașină pentru care am plătit anul trecut la sfârșitul lunii martie suma de 2078 de lei, motor între 1.801 cmc și 2.000 cmc, un șofer cu vârsta de peste 35 de ani, cu o experiență de peste 15 ani, iar acum aceeași poliță, fără niciun accident înregistrat, același asigurator, însă suma totală de plată este de 2300 de lei.

Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului, spune că: “Avem propuneri pentru îmbunătăţirea legislaţiei pe RCA. Cea mai importantă dintre propuneri este de a introduce o referenţiere şi pe zona de costuri. Noi acum avem o referenţiere, deci un preţ orientativ, dacă vreţi, recomandat, asta înseamnă o referinţă cam cât ar trebui să fie preţul. Nu e o obligaţie legală, nu te sancţionează nimeni dacă nu aplici preţul ăla, dar orientează piaţa în momentul când vine autoritatea statului şi spune: preţul ar fi cam atât”.

Schimbări în piața RCA

Sistemul bonus-malus se va schimba substanțial, prin lărgirea ariei de aplicare și diversificarea criteriilor în ambele sensuri, în timp ce asigurătorii vor fi obligați să pună la dispoziția șoferilor care solicită acest lucru atât plata în rate a RCA (în premieră, va fi vorba de până la 12 rate!) cât și aplicarea unei franșize, ca la CASCO, ce va permite reducerea primelor.

Sistemul BONUS MALUS

  • Vor exista trei pachete de măsuri: cele care au fost transmise în decembrie 2023 legat de transpunerea Directivei Europene, cele care au venit ulterior și cele care sunt și acum în lucru. Primul obiectiv este evident acela al transpunerii Directivei. Urmare a acestui demers, avem ca și propuneri introducerea unui mecanism de suspendare a RCA la cerere și avem de implementat mecanismul privind obținerea certificatului de daunalitate. Acestea ar fi două dintre modificările de substanță.  Un astfel de document este necesar în primul rând pentru situația în are un șofer din România merge în străinătate și invers.
  • Pe termen mediu și lung, aceste informații vor putea fi folosite într-un sistem bonus-malus la care vom lucra în perioada următoare, dat fiind faptul că al doilea obiectiv pe care îl avem este acela de a veni cu o serie de ajustări care, în final, să permită beneficiarilor de asigurări de răspundere civilă, să acceseze tarife juste, ținând cont de riscul asociat segmentului din care face parte fiecare asigurate, dar și o serie de alte criterii care țin de comportamentul lui în circulație. Se vor putea folosi datele din certificatul de daunalitate și în direcția aceea
  • Avem în vedere aceste modificări nu doar pentru a obține o primă justă pentru fiecare asigurat ci este vorba și de o ajustare care să asigure un rezultat financiar al întregului sistem care să nu încarce excesiv prima de risc. Acest sistem are în final un rezultat. Sunt reduceri pentru cei din clasele de bonus și penalizări pentru cei din clasele de malus. Rezultatul ideal ar fi fost zero, adică reducerile prin bonus să fie compensate de penalizările prin malus. Astăzi, avem un rezultat financiar negativ. În final, e normal să fie negative, dar problema este cât de mare poate fi acest deficit pentru că el va duce la o încărcare a primei de risc. Noi urmărim ca acest deficit să aibă un nivel rezonabil, Urmărim o ajustare astfel încât să intrăm într-un nivel de rezonabilitate și din această perspectivă avem de lucrat la întregul sistem bonus-malus.
  • În primul rând vom introduce noi criterii pentru tot ce înseamnă malus, unele dintre ele aduse de foarte multe ori în atenția publică. De exemplu, să se țină cont dacă dauna a fost produsă într-un eveniment rutier care a condus la o vătămare corporală. Actualul sistem nu are în vedere nici dacă a fost o daună totală cu victime sau fără victime. Mai sunt și altele. Istoricul de amenzi pe ultimul an va fi luat în calcul. Aici avem în vedere, binențeles, amenzile rutiere. E posibil să luăm în considerare și dacă dauna s-a întâmplat în România sau în afara țării, având în vedere că sunt diferențe foarte mari între valorile daunei medii. Acestea sunt principalele elemente.
  • Ideea  este de a aduce rezultatul de fond al acestui sistem la un nivel de rezonablitate. Ce este câștigat este un drept câștigat, deci toată lumea rămâne în acest sistem bonus-malus. Ceea ce avem în vedere este extinderea plajei, mai ales la bonus, astfel încât să nu  ne oprim la B8Va fi nevoie de o ajustare a nivelelor și de malusare și de bonusare. Acest sistem  nu trebuie să încarce prima de risc a fiecărui asigurător. Pentru asigurător este un joc cu sumă nulă, pentru că adaugă rezultatul acestui sistem la prima lui, deci el nu are un impact, dar noi, asigurații, vom fi impactați.
Cristina Corpaci
Cristina Corpaci
Din iulie 2021 m-am alăturat echipei România Liberă, unde sunt editor și editorialist economic.
Cele mai citite

Crin Antonescu recunoaște negocierile pentru candidatura la Președinție: Este o discuție complexă

Europarlamentarul PSD, Gabriela Firea, și-a exprimat sprijinul pentru candidatura lui Antonescu, lăudându-i experiența politică Fostul președinte al PNL, Crin Antonescu, a confirmat duminică, pentru Europa...

Crin Antonescu recunoaște negocierile pentru candidatura la Președinție: Este o discuție complexă

Europarlamentarul PSD, Gabriela Firea, și-a exprimat sprijinul pentru candidatura lui Antonescu, lăudându-i experiența politică Fostul președinte al PNL, Crin Antonescu, a confirmat duminică, pentru Europa...

Marcel Ciolacu, despre Radu Marinescu, propus ministru al Justiției: Un avocat cu multă experiență

Întrebat dacă știe că Marinescu a reprezentat un om de afaceri controversat, Ciolacu a recunoscut că nu a urmărit activitatea sa profesională Președintele PSD, Marcel...
Ultima oră
Pe aceeași temă