Pierderile de locuri de muncă în rândul producătorilor europeni de piese auto s-au dublat în 2024, ajungând la peste 30.000, potrivit unui raport realizat de Asociația Europeană a Furnizorilor de Automobile (Clepa) pentru Financial Times.
Printre companiile mari care au anunțat reduceri masive de personal se numără Michelin și Bosch, care au fost nevoite să închidă fabrici și să ajusteze operațiunile din cauza scăderii continue a vânzărilor de vehicule noi.
În același timp, afacerile mici din industrie au fost mai grav afectate, multe fiind forțate să intre în faliment sau să depună cereri de insolvență.
„Dacă nu mai există creștere pentru producătorii europeni, nu mai există nici creștere pentru furnizorii lor de echipamente,” a declarat Alexandre Marian, director la AlixPartners.
Context global nefavorabil și competiția din partea Chinei
Industria auto europeană se confruntă cu efectele pandemiei de Covid-19, războiului din Ucraina și inflației, care au redus competitivitatea regională. În acest context, producătorii chinezi câștigă treptat teren pe piața europeană.
„Estimarea noastră este că mica creștere pe care o putem avea pe piața europeană va fi preluată de creșterea importurilor, în special a celor chineze,” a explicat Marc Mortureux, director general al Platformei Industriei Auto și de Mobilitate din Franța (PFA).
Costurile ridicate ale vehiculelor electrice, o barieră suplimentară
Un alt factor care a contribuit la stagnarea pieței europene este costul relativ ridicat al vehiculelor electrice (EV), combinat cu reducerea subvențiilor guvernamentale în țări precum Germania.
Investițiile făcute de companiile europene în tehnologiile pentru EV nu au generat cererea așteptată, lăsând furnizorii fără perspective clare de redresare.
Conform Clepa, furnizorii de piese auto angajează direct aproximativ 1,7 milioane de persoane în Uniunea Europeană.
Urmărește România Liberă pe Google News, Linkedin, Twitter, Facebook și Youtube.