De frica faptului că ar fi putut ca măsurile fiscale să pice în Parlament, Marcel Ciolacu i-a contactat pe foștii parteneri de guvernare UDMR pentru a le cere sprijin. Se pare că acordul a picat, iar acum premierul caută o cale mai scurtă și mai ușoară să aplice măsurile fiscale, respectiv o Ordonanță de Urgență, ceea ce era de așteptat.
Marcel Ciolacu a negat că ar fi cerut sprijinul UDMR pentru susținere, însă dacă au fost doar consultări de ce nu a cerut întâlniri și cu celelalte partide?
„Eu nu am fost la UDMR ca să cer o susţinere. Eu nu am fost la minorităţi ca să cer o susţinere. În fişa mea, a postului de prim-ministru, este să merg la Parlament şi să stau de vorbă cu liderii politici şi cu colegii mei parlamentari şi să explic legea de asumare. Este în fişa mea, asta trebuie să fac. Eu nu am fost acolo, să mă duc ca domnul Kelemen Hunor să îmi promită ceva. Dacă decizia dânşilor este să semneze o moţiune, va exista o moţiune. Dacă este să nu semneze o moţiune, nu va exista o moţiune. Va fi o dezbatere”, a spus Ciolacu, în cadrul unei conferinţe de presă.
Preşedintele UDMR, Kelemen Hunor, a declarat la rândul său că nu este de acord cu intervenţia Guvernului în activitatea autorităţilor locale sau cu comasarea instituţiilor de cultură, iar la posturile de conducere procentul ar trebui să fie aplicat unitar.
Sub presiunea timpului
Comisia Europeană este cu ochii pe Guvernul de la București, care se tot afundă în datorii și nu mai reușește să se apropie de documentele semnate. Pentru că timpul este scurt, Ciolacu caută acum variante de a scoate bani pentru a acoperi gaura bugetară, dar să fie soluții prin care să nu deranjeze electoratul ca anul viitor să îi taxeze la vot. Și uite așa, calea cea mai la îndemână este o Ordonanță dată pe repede înainte, cel mai probabil se va întâmpla în ședința de Guvern de joia viitoare.
Potrivit notei de fundamentare a acestui proiect, modificarea Codului Fiscal este necesară ”având în vedere situația financiară dificilă a României reflectată în contul de execuție bugetară”.
În nota de fundamentare, Guvernul Ciolacu recunoaște faptul că nu există măsuri fiscal bugetare pentru gestionarea eficientă a veniturilor bugetare, astfel că nivelul prognozat al deficitului bugetar este de aproximativ 6,84% din PIB, ceea ce în valoare absolută reprezintă 109,44 mld lei.
Acest lucru are ”consecințe imediate asupra creșterii costurilor finanțării deficitului bugetar, dar și asupra fondurilor alocate pentru investiții în cadrul Politicii de Coeziune cu un buget alocat de 46 mld euro, cât și asupra fondurilor alocate prin Planul Național de Redresare și Reziliență cu un buget alocat de 29,33 mld euro”.
Marcel Ciolacu a arătat că ”sunt 500 de modificări la Codul Fiscal, prin 100 de legi şi ordonanţe de urgenţă”.
”Nicio ţară normală la cap nu poate continua aşa. Nicio ţară normală la cap nu poate continua cu excepţii fiscale îngropând ţara. Avem cele mai mici venituri la construcţia PIB-ului din UE, avem zeci şi sute de facilităţi fiscale dar avem în oglindă, în loc să avem o evaziune fiscală redusă, la aşteptările excepţiilor, fiindcă excepţiile le-ai făcut fiindcă vei avea o colectare mai bună şi o respectare a legii mai bună. Ai de fapt cele mai mici venituri şi cea mai mare evaziune. Nu se poate continua aşa”, a arătat şeful Executivului.
Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență care cuprinde următoarele prevederi, printre altele:
Art. 1. – La articolul 4 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 688 din 10 septembrie 2015, cu modificările și completările ulterioare, alineatul (4) se modifică și va avea următorul cuprins:
”(4) Fac excepție de la prevederile alin. (1) și (2) modificările care decurg din angajamentele internaționale ale României, precum și modificările şi/sau completările prin care se introduc impozite, taxe sau contribuții obligatorii noi, se majorează cele existente, se elimină sau se reduc facilități existente, în situații extraordinare de procedură de deficit bugetar excesiv constatate potrivit Tratatelor Uniunii Europene și a regulamentelor subsidiare agreate la nivel european.
Art. 2. – Prin derogare de la prevederile art. 4 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile alin. (4) intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentei ordonanțe de urgență.
Prevederile care se schimbă în Codul Fiscal actual sună așa:
Art. 4 – Modificarea și completarea Codului Fiscal
(1) Prezentul cod se modifică şi se completează prin lege, care intră în vigoare în termen de minimum 6 luni de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) În cazul în care prin lege se introduc impozite, taxe sau contribuţii obligatorii noi, se majorează cele existente, se elimină sau se reduc facilităţi existente, acestea vor intra în vigoare cu data de 1 ianuarie a fiecărui an şi vor rămâne nemodificate cel puţin pe parcursul acelui an.
Gaura bugetară de aproape 50 de miliarde de lei este greu de acoperit în timp record, iar anul electoral care bate la ușă pune și mai multă presiune pe Guvern pentru că trebuie să majoreze pensii și salarii, dar în același timp nu trebuie să supere primarii din țară și nici bugetarii protejați, astfel că mediul privat este cel mai defavorizat în acest context.