O mică fabrică privată din Cluj a reușit, de mai bine de 60 de zile, să țină blocată 12,5% din flota de locomotive electrice a Muntenegrului.
Remarul „16 Februarie” este o fabrică din Cluj, înființată în 1870 și privatizată ulterior de către statul român, ce are ca obiect principal de activitate construcția, modernizarea și repararea materialului rulant de cale ferată.
Operatorul feroviar de stat al Muntenegrului, Montecargo, deține doar opt locomotive electrice.
Una dintre acestea – practic 12,5% din flota operatorului – a fost încredințată de Montecargo, prin licitație, în luna ianuarie firmei românești pentru reparații.
Prevederile contractuale
Contractul, semnat de muntenegreni prin directorul executiv al Montecargo, Vladimir Božović, în data de 19 ianuarie 2022, prevedea că Remarul ”16 Februarie”, trebuie să repare locomotiva electrică în termen de 90 de zile calendaristice de la intrarea acesteia în fabrică, ceea ce s-a întâmplat în jurul datei de 15 aprilie, potrivit informațiilor noastre.
Valoarea contractului este de 348.480 de euro cu TVA inclus, dintre care TVA este de 60.480 de euro, iar diferența de 288.000 de euro reprezentând prețul efectiv lucrărilor.
Timpul s-a scurs, iar locomotiva nu a fost gata nici după ce termenul contractual a fost depășit, iar acest lucru l-a determinat pe președintele Consiliului de Administrație al Montecargo, Miroslav Brajović să vină în România, în luna august a anului în curs, să vadă ce se întâmplă cu 12,5% din flota de locomotive electrice a statului.
Locomotiva, făcută bucăți
Când a ajuns la Cluj, după cum se poate vedea și în imaginile intrate în posesia cotidianului național “România liberă”, șeful operatorului feroviar din Muntenegru și-a văzut locomotiva desfăcută în bucăți, la aproape două luni după ce termenul din contract a fost depășit.
Nesatisfăcut, cel mai probabil, de modul în care s-a derulat contractul, ulterior vizitei în România, Miroslav Brajović s-a dus la televizunea din Muntenegru, unde a declarat: „Lokomotiva za bankrot”, adică „Locomotiva este în faliment”.
„România liberă” a solicitat un punct de vedere Remarul „16 Februarie”, legat de cele prezentate mai sus.
Până la închiderea ediției, nu am primit niciun răspuns.
Vom publica punctul de vedere, atunci când îl vom primi.
Potrivit presei din Cluj, Remarul ”16 Februarie”, a avut în primul semestru al acestui an pierderi semnificative, de peste trei milioane de lei, conform raportului semestrial remis Bursei de Valori București.
E vorba mai exact de o pierdere de 3,24 milioane de lei, față de profitul de peste 300.000 de lei înregistrat în aceeași perioadă a anului trecut.
Fabrica a avut în primul semestru o cifră de afaceri de 20 milioane de lei, în scădere ușoară cu 2% față de primul semestru al anului trecut.
„Rezultatul din exploatare este negativ, urmare a creșterii prețurilor utilităților, materiilor prime, materialelor și echipamentelor necesare în procesul de producție”, arată raportul.
Mai mult de o treime din suprafața de teren din Cluj Napoca pe care se află reparatorul de material rulant Remarul „16 Februarie” va deveni complex rezidențial și centru de afaceri, scriau jurnaliștii de la Clubferoviar, în luna decembrie din 2019.
„Calitatea și profesionalismul serviciilor oferite și-au găsit ecou în rândul clienților noștri, companii românești și internaționale, astfel încât firma a înregistrat o evoluție constantă de-a lungul anilor, devenind astfel unul dintre cei mai importanți furnizorii de servicii de reparații și modernizări material rulant de pe piața românească”, se precizează pe site-ul Remarul „16 Februarie”, la descrierea societății.
Citește și:
Danemarca și Germania construiesc cel mai lung tunel imersat din lume
Urmărește România Liberă pe Twitter, Facebook și Google News!