Stagiarii trebuie să urmeze 30 de ore de lecţii teoretice, timp în care vor învăţa echivalentul codului rutier, dar pe căi navigabile
Cu pălăriile lor de paie și cămășile în dungi, gondolierii Veneției conduc cu dibăcie turiștii prin canalele înguste ale orașului lagunar, dar profesia care definește Veneția e acum în pană de angajați.
Primăria Veneției a dat anunț de angajare. Stagiarii trebuie să urmeze 30 de ore de lecții teoretice, timp în care vor învăța echivalentul pe căi navigabile al codului rutier. Ei trebuie să știe engleză și franceză, dar vor învăța și despre istoria, arta și cultura Veneției, cu un accent deosebit pe modul în care a fost construit orașul și rutele sale de apă. Apoi, vor avea 10 ore de pregătire practică. Aceasta implică vâslirea unei gondole cu o singură vâslă, sub îndrumarea unui maestru gondolier, scrie The Guardian.
Timp de secole, vasele lungi de 11 metri au fost principala formă de transport în oraș, pentru clasele inferioare ale societății. Apoi, a devenit modul preferat de transport pentru aristocrați. Caii au fost interziși pe străzile înguste, în secolul al XIV-lea. Până în secolul al XVI-lea, aproximativ 10.000 de gondole erau în jurul Veneției.
Astăzi, există doar 433 de gondolieri. Profesia era odinioară exclusiv masculină, cu licențele ei râvnite transmise de obicei din tată în fiu. Dar acum profesia este deschisă oricui este cetățean al UE. În 2009, Giorgia Boscolo a devenit prima femeie gondolieră, iar astăzi sunt 14 femei.
Președintele Asociației de Gondolieri din Veneția, Andrea Balbi spune că „Există o schimbare de generație, oamenii se pensionează și trebuie înlocuiți. Așa că facem cursurile de formare, ori de câte ori este nevoie. Oamenii care aplică pentru această meserie o fac pentru că sunt îndrăgostiți de Veneția și sunt convinși că duc mai departe tradițiile gondolei și ale orașului.”
Cu aproximativ 30 de milioane de vizitatori pe an, gondolierii sunt foarte căutați în Veneția. Dar găsirea de noi recruți înseamnă mai puțin despre a servi turiștii și mai mult despre menținerea profesiei, spune Balbi.
Gondolierii au luptat pentru a-și păstra profesia intactă. Când Veneția a introdus un serviciu public de autobuze pe apă cu motor în anii 1880, gondolierii au avut prima grevă. Astăzi, gondolierii protestează adesea împotriva taxiurilor pe apă și a bărcilor cu motor, susținând că manevrarea lor nesăbuită riscă vieți, în timp ce fac valuri care zguduie navele mai mici.