2.9 C
București
joi, 7 noiembrie 2024
AcasăInvestigații România LiberăIncognitoMApN a anulat programul de achiziție pentru corvete. De la aceeași firmă...

MApN a anulat programul de achiziție pentru corvete. De la aceeași firmă franceză, acum sperăm să cumpărăm submarine

Ministerul Apărării Naționale (MApN) al României a anulat procedura de achiziție care fusese lansată, în anul 2018, în scopul cumpărării a patru vase militare, de tip corvetă multifuncțională, care urmau să intre în dotarea Forțelor Navale Române.

Mai mult de cinci ani au așteptat Forțele Navale ale României să primească în dotare patru vase de luptă noi, de tip corvetă multifuncțională. În februarie 2018, premierul de atunci, Viorica Dăncilă, semna o Hotărâre de Guvern care aproba „circumstanțele și procedura specifică aferente Programului de înzestrare esențial Corvetă multifuncțională“. Programul de înzestrare a fost atribuit de MApN firmei franceze Naval Group, care s-a asociat, pentru acest program, cu Șantierul Naval Constanța. Asocierea celor două firme, din Franța și România, a fost necesară întrucât una dintre clauzele impuse de MApN era ca aceste patru vapoare să fie construite la un șantier naval din România. Din 2018 până în 2023 n-a început nici măcar construirea primei nave, din seria de patru care erau cerute de partea română. Construirea unei singure nave de acest tip durează cel puțin trei ani. HG 48 / 2018 solicita ca prima corvetă să fie livrată României în termen de trei ani iar ultima, din seria de patru, să fie livrată în șapte ani. Asocierea defectuoasă dintre firma din Franța și cea din România n-a produs nicio navă de luptă pentru România ci a generat, în schimb, după cum se vede, o întârziere uriașă în ceea ce privește îndeplinirea unui obiectiv strategic al statului român, acela de a-și asigura o forță navală credibilă la Marea Neagră. Când s-a emis HG 48 / 2018 s-a ținut cont că situația din Marea Neagră devenise deja gravă, ca urmare a ocupării peninsulei Crimeea de către Rusia. Apoi, în anul 2022, Rusia a atacat întreaga Ucraină iar Marea Neagră a devenit efectiv zonă de război. Neîndeplinirea contractului, de către cele două firme asociate, din Franța și din România, accentuează, acum, vulnerabilitatea României.

Un element interesant este acela că HG 48 / 2018, semnată de premierul Dăncilă, nu a fost contrasemnată de ministrul Apărării Naționale. La acel moment, ministrul Apărării era Mihai Fifor. În locul ministrului, din partea MApN a semnat un secretar de stat, Mircea Dușa. În septembrie 2018, premierul Dăncilă l-a eliberat din funcție, „la cerere”, pe secretarul de stat Mircea Dușa. Un alt detaliu interesant este că, la începutul anului 2019, șeful Departamentului pentru Armamente din MApN, secretarul de stat Andrei Ignat, anunțase că a sesizat Parchetul Militar cu privire la existența unor suspiciuni legate de organizarea licitației pentru corvete. Apoi însă, Andrei Ignat a fost demis din funcțiile de șef de Departament și de secretar de stat.

Abia în acest moment, în august 2023, MApN a avut curaj să anuleze procedura de achiziție a corvetelor. „Autoritatea contractantă din Ministerul Apărării Naționale a aprobat luni, 7 august, anularea procedurii specifice aferente Programului de înzestrare esențial Corvetă multifuncțională, propusă prin raport de comisia de evaluare constituită în baza HG nr. 48 din 15 februarie 2018. Decizia de anulare a procedurii specifice a fost luată (…) întrucât ofertantul declarat câștigător nu a semnat acordul-cadru în termenele solicitate de autoritatea contractantă și nu au fost identificate fondurile necesare declarării ca fiind câștigător a operatorului economic de pe locul următor. Decizia anulării procedurii specifice a fost comunicată celor trei ofertanți marți, 8 august”, a anunțat MApN.

Cu doar trei luni înainte, în mai 2023, MApN obținuse aprobarea Parlamentului României pentru mai multe programe de achiziții militare. Cel mai scump dintre programe se referă la cumpărarea a două submarine. Valoarea estimată de MApN pentru acest program este de două miliarde de euro, fără TVA. Drept comparație, prețul cerut României, în anul 2019, pentru cele patru corvete, era de circa 1,2 miliarde de euro. Firma Naval Group, care n-a reușit să ofere României cele patru corvete, este și producătorul submarinelor din clasa Scorpene. Deci firma care nu și-a onorat contractul pentru corvete primește, cu aprobarea Parlamentului României, un nou contract din partea României, chiar mai scump decât cel anterior. După cum se știe, președintele Senatului este acum Nicolae Ciucă. Anterior, el a fost ministru al Apărării și prim-ministru.

Straniu este faptul că, deși firma franceză nu și-a îndeplinit contractul convenit cu MApN pentru a livra patru corvete, același MApN s-a oferit să cumpere, de la aceeași firmă franceză, două submarine. Primul oficial român care a anunțat ideea că vom cumpăra submarine din Franța a fost Vasile Dîncu, în anul 2022, în perioada în care era ministru al Apărării.

„În principiu, ne-am gândit la două. Două submarine şi două elicoptere, în acest moment. S-ar putea să fie mai multe elicoptere, de exemplu, dar este vorba şi de caracteristici tehnice”

Vasile Dîncu,

Fost ministru al Apărării Naționale

În iunie 2023, într-o conferință privind securitatea bazinului Mării Negre, primarul orașului Constanța, amiralul (r) Vergil Chițac, fost rector al Academiei Navale din Constanța, estima că programul pentru corvete se va anula. Chițac amintea și de programul de modernizare a două fregate ale României, care fusese corelat cu programul de achiziție pentru corvete.

“Programul corvete e în moarte clinică și cred că se va anula. În 2005 au venit fregatele. Dacă statul român, din 2005 până în 2023, n-a reușit să introducă fregatele în cea de-a doua etapă de modernizare, este o rușine națională”

Vergil Chițac,

Fost rector al Academiei Navale

Firma care construia corvetele ar fi modernizat și fregatele „Regele Ferdinand” și „Regina Maria” iar anularea contractului pentru corvete anulează și clauza de modernizare a fregatelor.

Urmărește România Liberă pe  TwitterFacebook și Google News!

Mihai Diac
Mihai Diac
Mihai Diac are o experiență ca jurnalist de peste 20 de ani, atât în presa scrisă cât și online. A început să lucreze în presă la ziarul Azi, în anul 1993, în perioada în care era încă student. Ulterior a lucrat la Adevărul, Gândul și Green Report. La “România liberă”, Mihai Diac lucrează din anul 2015. În paralel cu activitatea jurnalistică, Mihai Diac și-a completat și pregătirea de specialitate. El a absolvit, printre altele, Colegiul Național de Apărare și cursul de pregătire a jurnaliștilor pentru zone de război. Printre acțiunile sale de documentare jurnalistică s-au aflat cele de la bordul portavionului american Truman și al fregatei românești Regina Maria, precum și cele din Afganistan, Irak, Transnistria și Georgia.
Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă