Începând de joi, comercianții trebuie să informeze clar consumatorii despre orice reducere a cantității de produse vândute, chiar dacă ambalajul, forma și prețul rămân neschimbate.
Această măsură vine în urma unui Ordin emis de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) pentru a combate fenomenul de „shrinkflation” – practica prin care cantitatea produsului scade, dar prețul rămâne același.
Informațiile privind modificările trebuie să fie vizibile, lizibile și să fie afișate în același câmp vizual, pe o plachetă cu dimensiuni identice cu cele ale ambalajului.
„Prin acest Ordin, stabilim un standard de exigenţă şi transparenţă necesar în relaţia cu consumatorii. Orice încercare de a masca reducerea cantităţilor de produse, menţinând aceleaşi preţuri şi ambalaje, fără o informare clară şi precisă, va fi sancţionată. Consumatorii au dreptul la o informare corectă, completă şi precisă, iar operatorii economici trebuie să îşi asume această responsabilitate. ANPC va monitoriza cu stricteţe aplicarea acestui act normativ şi nu va tolera nici un fel de abateri”, a subliniat Sebastian Hotca, președinte interimar ANPC.
Ce obligație au comercianții
În plus, comercianții trebuie să asigure existența unei unități de referință la locul de vânzare, unde se aplică reducerea cantității.
Această informare obligatorie va fi afișată timp de cel puțin 30 de zile de la momentul punerii pe raft a produsului cu volum sau greutate redusă.