Trenuri mai rapide, bilete mai simplu de obținut și mai ieftine, precum și sprijin pentru călătoriile internaționale. Acestea ar putea fi noile planuri pentru rețeaua feroviară europeană, conform noilor propuneri ale Comisiei Europene, scrie Euronews.
Noi conexiuni feroviare de mare viteză ar putea fi construite până în 2040, reducând timpul de călătorie. Printre schimbări se află și rutele Budapesta – București, Vigo – Porto și Hamburg – Copenhaga.
Rutele principale ale rețelei TEN-T ar avea o viteză minimă de 160 km/h pentru trenurile de pasageri și 100 km/h pentru marfă, se arată în planul Comisiei pentru stimularea transportului feroviar.
Comisia Europeană a promis, de asemenea, „acțiuni decisive” pentru a simplifica procesul de rezervare a călătoriilor transfrontaliere cu trenul, pentru a face biletele „mai ușor de găsit și rezervat și mai aieftine”, se arată în comunicat.
Ce s-ar schimba pentru pasageri?
Dacă va fi pus în practică, „Planul de acțiune al Comisiei Europene pentru a stimula transportul feroviar de pasageri pe distanțe lungi și transfrontaliere” ar aduce schimbări vizibile atât pentru pasageri, cât și pentru companiile feroviare.
Pentru pasageri, biletele ar putea deveni mai ieftine, prin reducerea TVA-ului.
Acest lucru s-ar baza pe exemplul statului membru UE, Germania, care a redus deja TVA-ul pentru biletele de tren de lungă distanță de la 19% la 7% anul trecut.
Propunerile ar aborda, de asemenea, modalitatea complicată a rezervării călătoriilor cu trenul în afara granițelor, având ca scop modificarea procesului actual, care obligă pasagerii să rezerve bilete separate la fiecare operator de tren de-alungul călătoriei.
„Este esențial ca pasagerii care schimbă mai multe trenuri într-o singură călătorie să fie siguri că nu vor rămâne blocați dacă unul dintre trenuri întârzie, indiferent dacă biletele au fost vândute ca bilet direct sau separat”, se arată în planul de acțiune.