Darea în exploatare a metroului din Drumul Taberei s-ar putea amâna pentru sfârșitul anului viitor, din cauză că licitația pentru sistemele de siguranță și automatizare este încă blocată în justiție, susține Asociația Pro Infrastructură. „După ce lupta contestațiilor se încheie, este nevoie de minimum 9 luni pentru instalarea, integrarea și testarea echipamentelor și soft-ului de management al traficului”, au declarat reprezentanții API, după o vizită făcută prin câteva dintre stațiile aflate în lucru (Academia Militară, Eroilor, Râul Doamnei și Orizont). Potrivit reprezentanților API, “este foarte greu, dacă nu imposibil, să se facă mai repede”, cu atât mai mult cu cât contractul nu este încă semnat.
“La Parc Drumul Taberei încearcă să gândească/găsească o variantă să nu mai devieze linia tramvaiului 41. Nu se știe dacă vor găsi (…). Oricum, se poate deschide magistrala 5 fără accesul de-acolo”, susține sursa citată.
Lucrări avansate la stația Râul Doamnei
Lucrările de construcție au avansat mult la stația Râul Doamnei, care era mult rămasă în urma celorlalte, au mai spus reprezentanții API: “Au recuperat foarte, foarte mult. Era stația cea mai în urmă și acum stă, pe alocuri, mai bine ca Eroilor 2. (…) În prezent, Metrorex se pregătește să relanseze licitația de achiziție a trenurilor. Totodată, vor să lanseze proiectarea pentru M5 Eroilor-Iancului în următoarele luni, poate chiar în ianuarie-februarie. Lucrările la majoritatea stațiilor sunt pe final, iar șinele și instalațiile sunt aproape montate în totalitate”. Potrivit API, la stația Orizont, lucrările sunt aproape finalizate. Metrorex va achiziționa într-o primă etapă 13 garnituri de tren pentru Magistrala 5.
Metrorex: Lucrurile se desfășoară în ritm lent
Directorul general al Metrorex, Dumitru Şodolescu, a declarat, recent, că lucrările la Magistrala 5 de metrou vor fi finalizate în primul trimestru al anului viitor. Managerul a admis, totuși, că darea în exploatare a noii magistrale este condiționată de sistemul de automatizare. “Nu trebuie să ne ascundem, lucrările se desfăşoară într-un ritm mai lent decât cel care ar trebui din cauza problemelor financiare pe care Astaldi le are, la nivel de grup. Cu toate acestea, în primul trimestru al anului viitor lucrările vor fi complet finalizate. Vor rămâne cel puţin două lucrări nefinalizate până la sfârşitul anului, respectiv legătura între Eroilor 1 şi Eroilor 2, şi legătura de la staţia Drumul Taberei cu tramvaiul 41. Tot în primul trimestru al anului viitor va fi finalizată şi la suprafaţă, toată zona. Poate finisajele să mai întârzie o lună, dar nu mai mult de atât”, a spus Şodolescu.
El a adăugat că noul tronson va intra în exploatare în maximum 10 luni de la data la care instanţa va da o sentinţă definitivă în procesul aflat pe rol, între Metrorex și constructorul Astaldi. ” Nu avem nicio datorie contractuală faţă de Astaldi, nici pentru infrastructură, nici pentru finisaje. Avem datoria stabilită de instanţa de judecată, dar aşa cum am mai spus-o, un antreprenor, o asociere s-a gândit să finalizeze o investiţie sperând că poate instanţa îi va da nişte despăgubiri”, a spus șeful Metrorex.
Primul tronson al Magistralei 5 de metrou va avea o lungime de 6,871 km, un depou şi zece staţii: Eroilor, Academia Militară, Orizont, Favorit, Tudor Vladimirescu (Drumul Taberei 34), Parc Drumul Taberei, Romancierilor, Valea Ialomiţei, Brâncuşi şi Râul Doamnei. Valoarea lucrărilor pe secţiunea Râul Doamnei – Eroilor (PS Operă) este estimată la circa 3,12 miliarde de lei cu TVA. Constructorul tronsonului Eroilor-Drumul Taberei este consorţiul format din Astaldi (Italia), FCC (Spania), Delta ACM şi AB Construct (România).
Proiectul Magistralei 5 este finanţat din fonduri nerambursabile în cadrul Programului Operaţional Sectorial – Transport 2007 – 2013 şi Programului Operaţional Infrastructură Mare 2014 – 2020. Magistrala 5 are trei secţiuni: Eroilor – Drumul Taberei, Eroilor – Iancului, respectiv Iancului – Pantelimon.
Lucrările la această magistrală au început în 2012 și trebuiau finalizate în 2015. De atunci, s-au tot amânat sub diverse pretexte. Nu este sigur dacă locuitorii din Drumul Taberei și din celelalte cartiere adiacente vor putea călători cu metroul în 2020.