Guvernul României a aprobat, de principiu, contractarea unui împrumut rambursabil de până la 4,975 miliarde de euro de la Banca Europeană de Investiții (BEI) pentru a acoperi parțial finanțarea națională necesară implementării unor investiții din cadrul Programului Transport 2021-2027 și Mecanismului pentru Interconectarea Europei.
Ministerul Finanțelor, care a propus guvernului acest împrumut, a precizat că în luna iunie a acestui an, BEI și-a exprimat disponibilitatea de a sprijini autoritățile române în realizarea proiectelor de infrastructură, inclusiv cele incluse în Cadrul financiar multianual 2021-2027.
Investițiile vizate de acest împrumut au o valoare totală de 74,716 miliarde lei (aproximativ 15,021 miliarde euro), din care 43,412 miliarde lei (8,728 miliarde euro) reprezintă contribuția bugetului de stat.
Proiectele de infrastructură pentru care Ministerul Transporturilor a propus contractarea împrumutului BEI includ lucrări de autostrăzi, reabilitări de linii feroviare și modernizări ale unor complexe feroviare.
Banii urmează să fie folosiți pentru:
- Autostrada A1 Sibiu – Pitești
- Autostrada de centură București – Sector Centură Nord (km 0+000 – km 52+770)
- Autostrada A3 Transilvania (subsecțiunile Nușfalău – Suplacu de Barcău, Suplacu de Barcău – Chiribiș, Chiribiș – Biharia, inclusiv Legătura Centură Oradea – Autostrada A3)
- Autostrada A13 Sibiu – Făgăraș
- Reabilitarea liniei CF Brașov – Simeria (secțiunea Brașov – Sighișoara)
- Modernizarea complexului feroviar Port Constanța – Palas – Etapele I+II
- Modernizarea liniei CF Craiova – Drobeta Turnu Severin – Caransebeș
- Magistrala M4 Gara de Nord – Gara Progresu.
Conform termenilor standard, BEI poate acorda împrumuturi pe o perioadă de până la 25 de ani, de la data tragerii fiecărei tranșe.
Dobânda aferentă poate fi fixă sau variabilă, iar termenii financiari pentru fiecare tranșă vor fi stabiliți în funcție de strategia guvernului de administrare a datoriei publice și politica de cost a BEI.