Pentru companiile mici, aceste softuri reprezintă un demers care presupune costuri suplimentare
Începând cu 1 ianuarie 2025, firmele mici din România vor fi obligate să depună Declarația 406 (SAF-T), conform unui comunicat emis de ANAF. Documentul, care presupune raportarea electronică a datelor contabile și fiscale, nu poate fi realizat manual, ci doar cu ajutorul unor soluții informatice specializate.
Declarația, detaliată în Ordinul ANAF nr. 1783/2021, este deja implementată pentru contribuabili mari și mijlocii, iar acum se extinde către firmele mici. „Nu există posibilitatea completării manuale. Dacă nu ai un soft de contabilitate, e imposibil să generezi fișiere. Testele desfășurate cu marii contribuabili au evidențiat necesitatea unor sisteme informatice robuste”, a declarat Dan Manolescu, președintele Camerei Consultanților Fiscali, citat de Agerpres.
Impactul asupra firmelor mici
Pentru companiile mici, aceste softuri reprezintă un demers care implică niște costuri suplimentare. „Firmele trebuie să-și adapteze sistemele informatice. Majoritatea softurilor contabile sunt deja pregătite, dar încă mai apar nevoile de ajustare”, a explicat Manolescu.
Pe de altă parte, Georgiana Iancu, lider EY România, subliniază preocupările legate de suprapunerea raportărilor, cum ar fi SAF-T și e-Factura. „Deși SAF-T promite simplificarea, contribuabilii se tem de creșterea birocrației. În unele cazuri, cum ar fi pentru nerezidenți, raportarea este mai simplă, dar rămân costurile adaptării la sistemele fiscale românești”, a declarat aceasta.
Deși ANAF promite clarificări suplimentare și sprijin pentru contribuabili, tranziția la SAF-T impune o adaptare rapidă a mediului de afaceri, în special pentru firmele mici.