Potrivit raportului Expert Forum, pentru europarlamentare, până la data de 16 mai au fost raportate venituri de 40 de milioane de lei, din care 14 milioane de lei provin de la candidaţi şi 26 de milioane de la partid, prin transfer de la partide. Nu au fost declarate fonduri din subvenţii. Sursa citată reaminteşte că la alegerile europarlamentare din 2019 s-au raportat 95 de milioane de lei venituri şi 90 de milioane de lei cheltuieli.
Astfel, PNL a declarat o singură contribuţie din partea unui candidat şi niciun fel de transferuri din partea partidului. PSD a declarat cei mai mulţi bani – 33 de milioane. AUR a declarat doar contribuţii din partea candidaţilor, 3,2 milioane de lei. UDMR şi USR au transferat doar fonduri de la partid.
Tot referitor la campania pentru alegerile europarlamentare, cea mai mare parte din contribuţiile candidaţilor provin din venituri proprii (65% – 9 milioane), iar restul din împrumuturi (32%) şi donaţii (3%). Transferurile de la partide provin din finanţări private, USR fiind singurul competitor care a transferat 500.000 lei, obţinuţi din împrumuturi de la persoane fizice.
Contributorii AUR sunt toţi pe locuri eligibile, ca şi majoritatea celor de la PSD. În cazul social democraţilor Andi Lucian Cristea a declarat 500.000 de lei, deşi este pe locul 20, iar Cristian Epure propus din partea liberalilor este pe locul 27 – acesta a împrumutat 2.475.000 lei pentru campanie. Cei doi contributori de la PMP se află pe locuri care nu le asigură alegerea în PE.
Cele mai mari contribuţii sunt cele ale social democratului Florin Cârciu – 2.457.000 (venituri proprii) şi ale liberalului Ciprian Epure (împrumut), urmată de contribuţia de două milioane de lei din venituri proprii a senatorului social-democrat Vasile Dîncu.
Candidaţii aflaţi pe primele locuri pe listele de candidaţi nu au contribuit la finanţarea campaniei până la acest moment.
Pentru europarlamentare, au fost înregistrate cheltuieli pe campania electorală de 11 milioane de lei. PSD a angajat cele mai mari cheltuieli, adică 9.333.162,38, pentru vestimentaţie. USR a dedicat 411.343,96 lei pentru producţia şi difuzarea materialelor de propagandă electorală online şi 135 mii pentru diverse cheltuieli, iar AUR a dat 1.190.000 lei pentru propagandă online. Ceilalţi competitori electorali nu au declarat încă cheltuieli.
Cu privire la alegerile locale, la capitolul venituri au fost raportate 59 de milioane de lei din partea candidaţilor (inclusiv cei independenţi) şi 1,3 milioane din partea partidelor politice, alianţelor şi organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale, prin transferuri la nivel central şi la nivel de judeţ. La alegerile din 2020 partidele au strâns 178 milioane de lei şi au cheltuit 167.
Cea mai mare parte a veniturilor, adică 93%, provin din veniturile proprii ale candidaţilor (55 mil lei), iar 7% (4 mil lei) din împrumuturi. Donaţiile reprezintă sub 1% – 271.000 lei.
La PNL cele mai mari contribuţii au venit din judeţele Vrancea, Constanţa, Neamţ, Alba şi Botoşani, iar la PSD din Dolj, Argeş, Teleorman, Ialomiţa, Dâmboviţa. La USR, lista de judeţe de unde provin contribuţiile este mai scurtă, iar cea mai mare parte din bani provin de la candidaţi din Cluj (40%), Sector 2 (28%) şi Constanţa (11%). La AUR, cei mai activi candidaţi provin din Botoşani, Timiş şi Bistriţa, iar la SOS România jumătate din bani au fost declaraţi de candidaţi din Bacău, Dolj şi Olt.
Peste jumătate din fonduri au fost aduse de către candidaţii la funcţia de primar. Contribuţii semnificative, de 10 milioane de lei, au adus şi candidaţii la funcţia de preşedinte al consiliului judeţean.
Unii din candidaţii la funcţia de primar general nu au declarat niciun venit (de exemplu Cristian Popescu Piedone/PUSL), ca de altfel nici partidele care îi susţin.
Până la data raportării, partidele au cheltuit, pe campania pentru alegerile locale, suma de 3,5 milioane de lei, la care se adaugă 345.000 de lei pentru candidaţii independenţi.
Campania pe Facebook
Datele legate de Facebook acoperă perioada 9 – 15 mai. În această perioadă partidele au înregistrat cheltuieli de aproape un milion de lei. Comparativ, în primele 3 luni, conform calculelor EFOR, partidele au cheltuit 2,4 milioane de lei Cei mai mulţi bani au fost cheltuiţi de PNL – peste 300 mii lei, AUR – 200 mii lei, PSD 173 mii lei şi USR 95 mii lei. De asemenea, am identificat mai multe pagini care au fost promovate, dar al căror proprietar nu este evident. Acestea promovează campanii negative împotriva unor partide sau politicieni.
Cheltuieli Google
În perioada 10 – 16 mai, pe Google au fost cheltuite 235.000 lei, prin 51 de promotori (partide politice sau firme de consultanţă), atât de la nivel local prin filiale de partid şi pentru candidaţi locali, cât şi central. Campaniile sunt orientate atât pe europarlamentare, cât şi pe candidaţi locali.
Urmărește România Liberă pe X, Facebook și Google News!