Această situație va reduce capacitatea instituțiilor publice și a observatorilor de a monitoriza eficient campaniile electorale
Campania electorală pentru alegerile prezidențiale a început pe 25 octombrie și se va încheia pe 23 noiembrie, în timp ce campania pentru alegerile parlamentare va începe pe 31 octombrie și se va încheia pe 30 noiembrie.
Reprezentanții Expert Forum au transmis într-un comunicat că „Această suprapunere complică aplicarea normelor legale, care limitează utilizarea materialelor de promovare stradală în timpul campaniei. Deși partidele nu pot utiliza astfel de materiale pentru campania prezidențială, acestea pot continua promovarea pentru parlamentare, având astfel un avantaj”.
EFOR a mai observat că există partide care au ales să se promoveze pentru parlamentare cu corturi, după data de 25 octombrie, dar a constatat și cazuri în care corturile folosite pentru promovare, înainte de începerea campaniei pentru alegerile prezidențiale, nu au fost ridicate de pe spațiul public după aceasta dată, contrar normelor legale (în cazul AUR). Având în vedere că partidele care cheltuie cei mai mulți bani pentru finanțarea campaniei sunt aceleași la ambele alegeri – potrivit legii sunt alegeri diferite, deci competitori diferiți – este clar că obțin un avantaj, întrucât se pot promova în continuare prin mai multe mijloace, chiar dacă nu folosesc vizibil numele unui candidat la președinție.
Este nerealist să credem că alegătorii pot diferenția clar cele două tipuri de campanii și că regulile privind egalitatea de șanse între competitori nu sunt afectate, iar experiența negativă de la alegerile din iunie a demonstrat deja acest lucru, mai spun cei de la EFOR.
Reprezentanții Expert Forum mai semnalează o problemă, faptul că partidele vor putea continua campania electorală pentru parlamentare pe 24 noiembrie, când se votează pentru președinte sau pot face campanie pentru candidații la președinție pe 1 decembrie, când se votează pentru parlamentare. Conform legii, continuarea campaniei în ziua alegerilor se sancționează, dar dacă vorbim de campanii/alegeri diferite această regulă nu se aplică, iar competitorii se pot folosi de acest pretext pentru a se promova.
„Modul în care a fost construit calendarul electoral, din rațiuni politice, este unul păgubos pentru competiția electorală și pentru transparența finanțării politice. Principalii beneficiari sunt partidele de la putere, precum și cele care beneficiază de subvenții, pe care le pot folosi pentru promovarea partidului”, se mai arată în comunicat.
„Guvernul a mărit nejustificat, în septembrie, bugetul pentru subvenții cu 73 de milioane de lei, ajungând la un total de 387 de milioane de lei, un record absolut. Subvențiile pot fi folosite pentru finanțarea partidului sau pot fi transferate în campanie, pentru cheltuieli electorale. Dacă vorbim de finanțarea partidelor, acestea pot continua să se promoveze, fără a declara cheltuieli electorale chiar și în timpul perioadei de campanie, prin contracte pentru presă și propagandă, de exemplu. Luând în calcul aceste considerente, reglementările privind finanțarea campaniei își pierd parțial din eficiență, iar raportările pentru costurile campaniei electorale reflectă doar parțial dimensiunea reală a cheltuielilor. În acest context, solicităm competitorilor electorali să dea dovadă de integritate și transparență și să nu abuzeze de contextul creat de acest calendar electoral elaborat arbitrar, pentru a servi unor interese politice”, se mai precizează în documentul EFOR.