Elicopterul căzut în Ucraina, în care au murit ministrul de Interne și alte opt persoane, ar fi fost modernizat în România.
Accidentul s-a produs în dimineața zilei de miercuri, 18 ianuarie 2023. Aeronava s-a prăbușit în orașul Brovari din apropierea capitalei Ucrainei, Kiev. Bilanțul total al accidentului este de 16 morți și 22 de răniți. Toate cele nouă persoane care se aflau în aeronavă au murit. Celelalte persoane decedate sunt localnici din orașul Brovari.
Anchetatorii din Ucraina nu au stabilit care a fost cauza acestui grav eveniment aeronautic. Sunt luate în calcul mai multe ipoteze: un atac al Rusiei, o defecțiune tehnică sau o eroare de pilotaj. Informații preliminare sugerează că elicopterul care s-a prăbușit făcea parte dintr-un lot de aeronave la care se executase un program de modernizare, în România.
În anul 2018, Ucraina a decis să cumpere din Franța un număr de 21 de elicoptere model H225. Aeronavele nu erau noi ci erau folosite. Ele au început să sosească în Ucraina în decembrie 2018. Pe parcursul anului 2020, Ucraina urma să primească din Franța zece elicoptere, de tip Н225, Н145 și Н125, anunța ministrul de Interne din acea perioadă, Arsen Avakov. Apoi, în decembrie 2021, noul ministru de Interne, Denys Monastyrsky (care a murit în accidentul din 18 decembrie 2023), anunța că Ucraina va primi alte 50 de elicoptere în anul 2022. „Pentru anul viitor (2022 – n.n.) există planuri foarte ambițioase pentru echipamente de înaltă calitate și pentru cea mai mari flotă de aeronave din Europa. Așadar, vom primi 50 de elicoptere Airbus moderne de fabricație franceză”, anunțase ministrul Monastyrsky. La momentul acelui anunț, războiul din Ucraina încă nu începuse.
Programe de mentenanță și de modernizare, pe timp de război
În paralel, 15 dintre aceste elicoptere ale Ucrainei au parcurs un program de modernizare, în România, între anii 2019 – 2022. O informație pe acest subiect fusese transmisă de Ministerul Apărării Naționale (MApN) al României, în martie 2022. Comunicatul MApN se referea însă la 14 elicoptere, nu la 15. O explicație a acestei neconcordanțe poate fi faptul că unele elicoptere au fost modernizate, altele au făcut doar mentenanță (întreținere).
MApN emisese acest comunicat pentru că, în 2022, în contextul războiului din Ucraina, Rusia acuza unele țări NATO că oferă sprijin aeronavelor militare ale Ucrainei.
„Situația celor 14 elicoptere ucrainene civile, neînarmate, a fost comunicată în mod transparent și oportun. Autoritățile ucrainene au solicitat părții române aprobări diplomatice de survol cu destinația finală Ghimbav, jud. Brașov, pentru un număr de 14 elicoptere configurate pentru executarea misiunilor civile, nefiind înarmate, în scopul efectuării operațiunilor de mentenanță la Airbus Helicopters România, potrivit contractelor în vigoare.
În urma primirii aprobărilor de survol din partea autorităților române, pentru toate cele 14 elicoptere au fost depuse marți, 8 martie, și miercuri, 9 martie, planuri de zbor în sistemul de trafic aerian civil, aeronavele aflându-se deja la destinația finală”, anunțase MApN în martie 2022.
Elicopterul căzut în Ucraina putea fi ținta unui sabotaj?
Informațiile disponibile până acum arată că, înainte de accident, elicopterul zbura la joasă altitudine, în condiții de ceață. Din acest motiv, vizibilitatea era foarte slabă – element care putea genera și o eroare de pilotaj. Este posibil ca elicopterul în zbor să fi agățat un cablu dintre două clădiri.
Nu există nicio relatare despre vreun proiectil care să fi lovit elicopterul sau despre vreo explozie la bord, în timp ce se afla în aer. Din acest motiv, ipoteza că aeronava în care se afla ministrul de Interne al Ucrainei ar fi fost ținta unui atac din partea rușilor este foarte puțin probabilă.
Cel mai important oficial decedat este Denys Monastyrsky (42 de ani), ministrul de Interne al Ucrainei. Alături de el au murit prim-adjunctul ministrului, precum și un secretar de stat din Ministerul de Interne al Ucrainei. Temporar, șeful poliției naționale ucrainene a preluat atribuțiile de ministru de Interne.
Președintele Zelenski a ordonat serviciului de informații al Ucrainei, SBU, să investigheze accidentul. Conform presei occidentale, ipotezele luate în calcul de anchetatorii ucraineni sunt „eroare, disfuncționalitate, sabotaj”. În mod normal, în cazul unui accident de aeronavă, în echipa de investigație sunt incluși și specialiști de la uzina producătoare. Nu există deocamdată informații privind cooptarea, în echipa condusă de ucraineni, a vreunui specialist din România.
Urmărește România Liberă pe Twitter, Facebook și Google News!