17.2 C
Bucureศ™ti
vineri, 6 septembrie 2024
Acasฤƒศ˜tirile zileiServiciul 112 poate fi apelat ศ™i fฤƒrฤƒ telefon. Maศ™inile noi trebuie sฤƒ...

Serviciul 112 poate fi apelat ศ™i fฤƒrฤƒ telefon. Maศ™inile noi trebuie sฤƒ aibฤƒ un sistem eCall

Serviciul de Telecomunicaศ›ii Speciale (STS) ศ™i firma Dacia România au realizat, ieri, la Bucureศ™ti, o demonstraศ›ie privind modul de funcศ›ionare a sistemului de comunicaศ›ii eCall. Reglementฤƒrile Uniunii Europene impun ca aceastฤƒ tehnologie sฤƒ fie instalatฤƒ pe toate modelele de maศ™ini proiectate ศ™i fabricate dupฤƒ luna aprilie 2018, deci, teoretic, toate maศ™inile noi care se vând acum în România ar trebui sฤƒ aibฤƒ la bord un asemenea sistem.

Purtฤƒtorul de cuvânt al STS, Cฤƒtฤƒlin Chirca, ne-a explicat cฤƒ fiecare maศ™inฤƒ are încorporat un modul de comunicaศ›ii conectat la instalaศ›ia electronicฤƒ a vehiculului ศ™i la dispozitivele airbag. Modulul include o cartelฤƒ SIM prin care sistemul eCall apeleazฤƒ automat numฤƒrul 112 în cazul producerii unui accident rutier. Prin acest apel se transmit la dispeceratul 112 coordonatele GPS la locul accidentului ศ™i direcศ›ia de deplasare în momentul acestuia, seria VIN ศ™i tipul vehiculului, precum ศ™i tipul combustibilului utilizat.

Sistemul eCall transmite date cฤƒtre 112 fie automat (dacฤƒ detecteazฤƒ cฤƒ s-a produs un accident), fie dacฤƒ este acศ›ionat manual de una dintre persoanele care se aflฤƒ în maศ™inฤƒ ศ™i care se simt în pericol. Sistemul nu monitorizeazฤƒ permanent deplasarea maศ™inii sau a ศ™oferului, a precizat purtฤƒtorul de cuvânt al STS, Cฤƒtฤƒlin Chirca.

“Sistemul activeazฤƒ transmiterea datelor doar în momentul producerii unui accident sau dacฤƒ ocupanศ›ii vehiculului îl acศ›ioneazฤƒ manual, astfel cฤƒ maศ™ina nu este monitorizatฤƒ în timp real”

Cฤƒtฤƒlin Chirca,

Purtฤƒtor de cuvânt al STS

Datele centralizate de Comisia Europeanฤƒ aratฤƒ cฤƒ numฤƒrul de evenimente rutiere în statele UE este în scฤƒdere, dar România are încฤƒ un procent ridicat de accidente grave. Comisarul european Adina Vฤƒlean considerฤƒ cฤƒ ศ›ฤƒrile UE au capacitatea sฤƒ-ศ™i creascฤƒ siguranศ›a rutierฤƒ pentru a obศ›ine un nivel de zero accidente mortale. 

“Acesta este obiectivul nostru. Ne-am propus sฤƒ reducem cu 50 la sutฤƒ numฤƒrul de decese ศ™i numฤƒrul de vฤƒtฤƒmฤƒri grave pânฤƒ în 2030 ศ™i ศ™tim cฤƒ obiectivul nostru poate fi atins”

Adina Vฤƒlean,

Comisar european pentru Transporturi

UE înregistreazฤƒ o scฤƒdere substanศ›ialฤƒ a accidentelor rutiere mortale iar obiectivul anunศ›at este sฤƒ nu mai existe nici decese, nici vฤƒtฤƒmฤƒri grave pe drumurile europene pânฤƒ în anul 2050.

Fie automat – în cazul activฤƒrii senzorilor de impact, fie la o comandฤƒ manualฤƒ – la iniศ›iativa ศ™oferului sau a unui pasager, vehiculul echipat cu un sistem eCall genereazฤƒ un apel de urgenศ›ฤƒ cฤƒtre serviciul 112. Prin acest apel se transmit rapid date esenศ›iale pentru echipajele de intervenศ›ie. În sistemul informatic al 112, operatorii ศ™i dispecerii pot vedea poziศ›ia geograficฤƒ a maศ™inii, seria VIN, tipul vehiculului, tipul combustibilului utilizat, direcศ›ia de deplasare ศ™i modul de declanศ™are a sistemului – automat sau manual. Ulterior, dupฤƒ transmiterea datelor, se stabileศ™te o legฤƒturฤƒ de voce între ocupanศ›ii autovehiculului ศ™i Serviciul de urgenศ›ฤƒ 112. Sistemul automat alerteazฤƒ dispeceratul 112 inclusiv în situaศ›ia cea mai nefavorabilฤƒ, cea în care toศ›i ocupanศ›ii maศ™inii ar fi deja morศ›i.

 

Pentru a exclude ipoteza cฤƒ sistemul eCall ar putea “spiona” ศ™oferii, STS a precizat cฤƒ eCall activeazฤƒ transmiterea datelor fie în momentul producerii unui accident, fie dacฤƒ ocupanศ›ii vehiculului îl acศ›ioneazฤƒ manual – deci maศ™ina nu este monitorizatฤƒ în timp real. În situaศ›ia declanศ™ฤƒrii manuale, pasagerii nu pot întrerupe procesul de apelare ศ™i, pentru a nu genera alertarea falsฤƒ a agenศ›iilor de urgenศ›ฤƒ, este necesar ca aceศ™tia sฤƒ comunice cu operatorul 112.

Tehnologia eCall nu aduce costuri suplimentare pentru pasageri sau pentru proprietarii de maศ™ini ศ™i nici nu necesitฤƒ configuraศ›ii suplimentare faศ›ฤƒ de cele realizate în timpul procesului de fabricare a maศ™inii.

Potrivit statisticilor STS, în perioada ianuarie 2020 – iunie 2021 s-au înregistrat 189.213 apeluri la 112 referitoare la evenimente rutiere, dintre care 4.286 au fost efectuate prin sistemul de comunicaศ›ii eCall. Dintre acestea, în 850 de cazuri apelul s-a declanศ™at automat la impact, iar în 3.436 de situaศ›ii apelul a fost iniศ›iat de ocupanศ›ii vehiculului.

Mihai Diac
Mihai Diac
Mihai Diac are o experienศ›ฤƒ ca jurnalist de peste 20 de ani, atรขt รฎn presa scrisฤƒ cรขt ศ™i online. A รฎnceput sฤƒ lucreze รฎn presฤƒ la ziarul Azi, รฎn anul 1993, รฎn perioada รฎn care era รฎncฤƒ student. Ulterior a lucrat la Adevฤƒrul, Gรขndul ศ™i Green Report. La โ€œRomรขnia liberฤƒโ€, Mihai Diac lucreazฤƒ din anul 2015. รŽn paralel cu activitatea jurnalisticฤƒ, Mihai Diac ศ™i-a completat ศ™i pregฤƒtirea de specialitate. El a absolvit, printre altele, Colegiul Naศ›ional de Apฤƒrare ศ™i cursul de pregฤƒtire a jurnaliศ™tilor pentru zone de rฤƒzboi. Printre acศ›iunile sale de documentare jurnalisticฤƒ s-au aflat cele de la bordul portavionului american Truman ศ™i al fregatei romรขneศ™ti Regina Maria, precum ศ™i cele din Afganistan, Irak, Transnistria ศ™i Georgia.
Cele mai citite

Hei, coศ™mar, coศ™marโ€ฆ

De la un timp, noaptea, am coลŸmaruri. Pentru cฤƒ totuลŸi sunt un om echilibrat, am hotฤƒrรขt sฤƒ visez ziua, cu ochii deschiลŸi. De...

Hei, coศ™mar, coศ™marโ€ฆ

De la un timp, noaptea, am coลŸmaruri. Pentru cฤƒ totuลŸi sunt un om echilibrat, am hotฤƒrรขt sฤƒ visez ziua, cu ochii deschiลŸi. De...

Morศ›i de beศ›i

Peste 260 de schelete umane au fost descoperite รฎn ultimele patru luni cu ocazia descฤƒrcฤƒrii arheologice a zonei unde urmeazฤƒ sฤƒ se construiascฤƒ...
Ultima orฤƒ
Pe aceeaศ™i temฤƒ