7.3 C
București
marți, 24 decembrie 2024
AcasăEconomieEconomie internăDupă sporurile halucinante, Metrorex le face angajaților asigurări private de sănătate și...

După sporurile halucinante, Metrorex le face angajaților asigurări private de sănătate și de viață

Metrorex face achiziții pentru cei peste 5.000 de salariați. Mai exact, compania de transporturi vrea să își asigure angajații în caz că se întâmplă ceva cu ei, iar pentru acest lucru este dispusă să scoată din buzunar aproximativ 1 milion de euro.

Metrorex nu este una dintre marile companii falimentare, însă a raportat pierderi pe anul trecut în valoare de aproape 300 de milioane de lei. Angajații de la metrou deși se plâng de salarii, nu o duc rău deloc. Potrivit raportului dat publicității de companie, salariu mediu brut este de 11.462 de lei, adică echivalentul a 6.700 de lei net. Compania cheltuie cu salariile aproape 900 de milioane de lei, are cheltuieli totale în valoare de 3.15 miliarde de lei și încasări de 2.85 miliarde de lei. Pe lângă salarii, Metrorex oferă culmea tuturor angajaților sporuri de tunel, indiferent că stau în birou, ceea ce este de-a dreptul halucinant. Conform contractului colectiv de muncă, toți angajații primesc 20% din salariu pentru sporuri de tunel. Mai nou, compania, amenințată de proteste de angajați s-a decis să cheltuie încă vreo 5-6 milioane de lei pentru asigurări de viață, de muncă și de sănătate. În acest sens, au fost demarate licitații pentru a obține spun ei cele mai bune oferte de pe piață.

” Metrorex S.A. urmăreste prin această consultare identificarea clară a informațiilor necesare elaborării unui caiet de sarcini, a determinării unei valori aferente serviciilor ce urmează a fi prestate pentru realizarea obiectului achiziției. Obiectul achiziției îl reprezintă încheierea de asigurări de viață, de sănătate, precum și pentru pagubele produse în cazul accidentelor și incidentelor de metrou pentru toţi salariaţii METROREX S.A., adică asigurarea a circa 5.296 salariaţi ai METROREX S.A. timp de 365 de zile, în baza unei poliţe colective”, se precizează în anunțul de pe SICAP.

Compania expune și ce servicii dorește să contracteze, deocamdată: conținutul caietului de sarcini și „elemente privind determinarea valorii estimate a achiziției”. Contractul asigurare ar putea costa Metrorex cel puțin 1 milioane de euro.

Metroul din București, plătit de toți românii

Pentru că Metrorex aparține de ministerul Transporturilor, banii din subvenții vin de la stat, este vorba despre subvenții de cel puțin 600 de milioane de lei, anual. De ani de zile sunt discuții privind trecerea metroului la primăria Capitalei, însă acest transfer necesită fonduri pe care primăria nu le deține în acest moment.

Metroul bucureștean transportă în medie 400.000 de călători zilnic. În condițiile în care Metrorex are doar 4% din rețeaua de transport metropolitan, societatea asigură aproximativ 20% din cererea de transport din București, care este de două milioane de pasageri pe zi.

Modernizarea metroului, în așteptare

Sunt promise fonduri din PNRR pentru construcția și modernizarea stațiilor de metrou, însă totul durează. Prima etapă, respectând obligaţia de finalizare până în 2026 cuprinde lucrări de structură de rezistenţă, staţii şi interstaţii, tuneluri, galerii şi alte construcţii (M4 la Bucureşti şi M1 la Cluj Napoca, 12,7 km şi 15 staţii) pentru ca, în faza a doua cu finalizare în 2028, Magistrala M4 să ajungă de la Filaret la Gara Progresu (ieşirea din Bucureşti spre Giurgiu), adică alte şapte staţii plus un depou, cu o lungime de 6,7 km, iar pentru M1, la Cluj Napoca, să fie funcţionale toate cele 19 staţii.

Cele două investiţii pentru metrou la Bucureşti (extindere) şi Cluj Napoca (prima linie subterană din municipiu) au o valoare totală de aproximativ 3 miliarde euro, iar suma cerută la finanţare prin PNRR este de 600 milioane euro.

Pentru diametrala Nord – Sud, Gara de Nord – Gara Progresu (13 kilometri, 13 staţii plus un depou), indicatorii tehnico – economici arată o valoare a investiţiei de 8 miliarde lei. Prima secţiune Gara de Nord – Filaret, proiect în care sunt incluse şi 15 rame noi, are o valoare estimată de 909 milioane de euro, potrivit anexelor PNRR consultate de Economedia. Viteza comercială va fi de 36 km/h, iar capacitatea maximă de 50.000 persoane/oră/sens. Prin PNRR se solicită 290 de milioane euro.

Concluzia este că în aceste vremuri în care Guvernul caută să strângă cureaua, vrea să facă economii la buget, a înghețat angajările la stat și vrea să taie din cheltuieli, salariații de la Metrorex urmează să fie asigurați, iar cheltuielile vor fi suportate din bugetul statului.

Cristina Corpaci
Cristina Corpaci
Din iulie 2021 m-am alăturat echipei România Liberă, unde sunt editor și editorialist economic.
Cele mai citite

Biletul de metrou s-ar scumpi considerabil de la 1 ianuarie 2025

Metrorex intenționează să majoreze tarifele pentru călătoriile cu metroul începând cu 1 ianuarie 2025, potrivit unui proiect publicat de Ministerul Transporturilor. Această ajustare ar...

FIFA modifică regulile transferurilor după cazul Lassana Diarra. Noi reglementări provizorii anunțate

FIFA a adoptat un set de reguli temporare pentru transferurile jucătorilor, în urma unei decizii a Curții de Justiție a Uniunii Europene legate de...

Capitalul românesc câștigă teren în sistemul bancar: Ponderea activelor băncilor autohtone se apropie de 40%

România controlează aproape 40% din activele sistemului bancar, marcând o creștere notabilă a capitalului autohton. Potrivit datelor BNR, ponderea activelor băncilor cu capital străin...
Ultima oră
Pe aceeași temă