La două săptămâni de la punerea în funcțiune a primului scaner din cele 26 la biroul vamal
Galați-Giurgiulești, se inaugurează, la cea mai intens circulată vamă de pe frontiera
dintre România și Republica Moldova, încă două noi sisteme de scanare cu raze X.
Aceste două scanere, plasate în Biroul Vamal Albița, vor permite un control vamal mai
rapid și mai precis al bunurilor aflate atât în camioane, cât și în mijloacele de transport
persoane. Unul este relocabil și va fi utilizat pentru controlul autoturismelor, în vreme ce
al doilea este o noutate, fiind un scaner mobil ce permite verificarea camioanelor.
Această măsură vine ca parte a unui efort mai larg al Ministerului Finanțelor de a
moderniza infrastructura vamală pentru a asigura o gestionare eficientă a frontierelor în
interesul securității naționale și pentru a consolida mecanismele de combatere a
contrabandei și fraudei la granițe.
Prin utilizarea echipamentelor de scanat se poate face inspectarea containerelor pentru
mărfuri sau interiorul coletelor/bagajelor fără deschiderea acestora. Selecția pentru
control prin scanare va fi efectuată în urma analizei de risc realizate pe baza
informațiilor disponibile la nivelul autorității vamale.
„Mulți au fost sceptici că aceste tehnologii vor fi implementate, dar iată că intrăm într-o
eră a normalității și transparenței în operațiunile vamale. O normalitate în care putem
scana peste 500 de camioane pe zi într-un punct vamal fără să fie nevoie să deschidem
vreunul. Imaginați-vă doar cât timp consumă verificarea manuală a unui singur camion
care transportă tone de marfă. Capacitatea de a reacționa rapid la posibilele fraude este
esențială pentru combaterea evaziunii fiscale și pentru menținerea integrității sistemului
vamal. Noile scanere permit detectarea instant a mărfurilor nedeclarate, reducerea
timpului petrecut de șoferi în vamă și îmbunătățirea eficienței operaționale a punctelor
vamale. Aceste mărfuri, care pot varia de la produse de consum uzual la echipamente
industriale, nu numai că afectează veniturile fiscale, dar pot pune în pericol și sănătatea
și siguranța oamenilor. Tocmai de aceea este vitală această investiție în cele 26 de
scanere pe care le vom aveam în toate punctele de frontieră importante. Proiectul nostru
în valoare de 100 milioane euro este susținut atât din bugetul național, cât și din fonduri
europene, fiind parte integrantă a Planului Național de Redresare și Reziliență”, a
transmis ministrul Marcel Boloș.
Cum funcționează sistemul mobil
Sistemul mobil este omologat pentru drumurile publice. În doar câteva minute poate fi
pus în „modul transport” și pregătit pentru a fi transportat într-o altă locație. Odată ajuns
în locație, scanerul calibrează automat sistemul de direcție pentru mișcări precise în
timpul funcționării. Procesul de desfășurare este complet automatizat, fiind controlat de
la distanță printr-o aplicație software dedicată. Inspecția neinvazivă se realizează în mod
eficient, permițând inspectarea unui număr mare de vehicule cu un nivel ridicat de
acuratețe pentru detectare. Echipamentele de scanat, prin utilizare, contribuie la combaterea fraudelor vamale și fiscale, la combaterea traficului de droguri și substanțe
periculoase constituindu-se în componente ale sistemului de securitate națională.
26 scanere în cele mai importante puncte de trecere vamală din țară
Cele 26 de scanere fac parte din proiectul „Dotarea birourilor vamale de frontieră cu
sisteme de scanare autovehicule și containere (sisteme de securitate) și înființarea
Centrului național de analiză imagistică în cadrul căruia se vor integra sistemele de
scanare autovehicule și containere din dotarea A.V.R.”, semnat pe 4 decembrie 2023.
Beneficiarul proiectului este Autoritatea Vamală Română, iar finanțarea este asigurată din
bugetul național și din bugetul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
Programul face parte Pilonul III al PNRR – Creștere inteligentă, sustenabilă și favorabilă
incluziunii, inclusiv coeziune economică, locuri de muncă, productivitate,
competitivitate, cercetare, dezvoltare și inovare, precum și o piață internă funcțională,
cu întreprinderi mici și mijlocii (IMM-uri) puternice, Componenta 8 – Reforma fiscală și
reforma sistemului de pensii, Reforma R2 – Modernizarea sistemului vamal și
implementarea vămii electronice, Investiția I4 – Implementarea vămii electronice.
„Biroul vamal de frontieră Albița este cel mai aglomerat de pe frontiera României cu
Republica Moldova. Zilnic, peste 2.300 de mijloace de transport persoane și 750 de
camioane traversează această frontieră, iar punerea în funcțiune, aici, a acestor două
sisteme de scanare va eficientiza calitatea controlului vamal și va reduce, totodată,
timpul de așteptare la trecerea frontierei. În plus, inspecția neinvazivă se realizează în
mod eficient, permițând inspectarea unui număr mare de vehicule cu un nivel ridicat de
acuratețe pentru detectare. Mai mult decât atât, unul dintre sisteme are o mobilitate
ridicată, fiind omologat pentru drumurile publice, astfel că în doar câteva minute poate
fi pus în «modul transport» și pregătit pentru a fi transportat într-o altă locație”, a
declarat Marcel Mutescu, președintele Autorității Vamale Române.