Autoritatea pentru Supraveghere Financiară este una dintre instituțiile inființate ca să stoarcă bani de la populație. Avem nevoie să fim supravegheați, dar suntem de acord că odată taxați, pare că suntem pe cont propriu. În România, sunt peste 7 milioane de șoferi trecuți în ultimii doi ani prin furcile caudine, ca urma a falimentelor City Insurance și Euroins.
În septembrie 2021, peste trei milioane de șoferi au fost lăsați pe drum, ca urmare a falimentului City Insurance. Odată intrat în faliment cel mai mare asigurator al polițelor de răspunde civilă auto, ceilalți jucători din piață au preluat controlul și au dublat chiar triplat prețurile. De atunci, prețurile RCA-urile sunt printre cele mai mari din UE. În martie, anul acesta, Euroins a fost băgat în faliment de ASF, astfel că alți aproape 3 milioane de șoferi s-au trezit panicați căci vor avea drumuri de făcut pentru a-și rezolva polițele încheiate cu compania bulgară.
„Am făcut de luni de zile adrese către Parlamentul României. Nu am primit niciun răspuns. Ne-au promis că o instituție financiară românească va emite polițe RCA. Se pare că sunt interese foarte mari de nicio instituție financiară nu va emite polițe RCA. Pe de altă parte, din totalul primelor subscrise în 2022 de 16,5 miliarde de lei, 7,52 miliarde de lei a fost numai pe RCA, încasări. Iar noi, transportatorii plătim taxe, impozite, RCA, exact când ni se spune să plătim. Asistăm la niște falimente în ultimii doi ani de zile și după ce ne judecăm doi, trei ani de zile pentru a ne câștiga în instanță și noi ca cetățeni, și noi ca transportatori ca să câștigăm daunele pe care trebuie să ni le plătească asiguratorii, ne trezim cu falimente și ne trezi că mai stăm doi ani de zile pe la Fondul de Garantare ca să ne luăm banii. Premierul României încă nu știe toate aceste date”, a declarat Vasile Ştefănescu, preşedintele COTAR.
Având pe masă cele două mari companii care au pus lacătul pe ușă, din partea ASF nu au fost luate măsuri pentru ca aceste falimente să nu se repete. Oricând, orice jucător din piața RCA poate să ajungă să nu mai vândă asigurări auto. Au trecut 5 luni de la ultimul faliment, iar conducerea Autorității pentru Supraveghere Financiară nu a anunțat niciun proiect de lege pentru ca șoferii să fie protejați. În schimb, șoferii au fost amăgiți cu o plafonare a polițelor RCA pentru șase luni, doar că prețul polițelor a fost plafonat la nivelul celui din 28 februarie a.c. Propunerea ASF era ca prețurile polițelor să crească încă din primăvară cu aproape 40 de procente.
Reprezentanții COTAR susțin că șoferii se vor confrunta cu creșteri de aproximativ 50% din toamnă
„Asistăm la niște falimente în ultimii doi ani de zile și după ce ne judecăm doi, trei ani de zile pentru a ne câștiga în instanță și noi ca cetățeni, și noi ca transportatori ca să câștigăm daunele pe care trebuie să ni le plătească asiguratorii, ne trezim cu falimente și ne trezi că mai stăm doi ani de zile pe la Fondul de Garantare ca să ne luăm banii. Premierul României încă nu știe toate aceste date. Din toamnă vom avea o mare surpriză. Deja nu s-a respectat aproape nimic din această plafonare. În Octombrie se termină plafonarea. Veți asista la o mărire de cel puțin 50%. Vom ieși în stradă pentru că nu mai putem face față la cheltuieli”, a spus Vasile Ştefănescu.
Ce a făcut totuși ASF după falimentul Euroins?
Într-o adresă semnată în data de 22 martie 2023, directorul general al direcției asigurări din cadrul Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), Valentin Ionescu, cere brokerilor de asigurări să transmită zilnic, până la ora 11, către autoritate situația contractelor intermediate în ziua precedentă. Anterior, această raportare era săptămânală. ASF a retras în data de 17 martie autorizația de funcționare Euroins, acuzând că liderul RCA nu avea suficiente fonduri eligibile pentru acoperirea cerinței minime de capital de solvabilitate.
În urmă cu câteva săptămâni, administratorul judiciar al Euroins – COTR – anunțase că a solicitat și a primit aprobarea Tribunalului București pentru prelungirea unor termene de interes pentru creditori. Deținătorii de polițe pot solicita în toata această perioadă rezilierea contractelor de asigurare și recuperarea restituirilor de primă sau, în caz, contrar, polițele vor înceta de drept în 90 de zile, termen care se împlinește la 08.09.2023
Concluzia este că piața polițelor auto aduce profit pentru companiile asiguratoare, iar în multe cazuri conducerea alege să investească banii și profitul, fără să se gândească la asiguratori pentru că legea românească pare că îi favorizează sau mai răus ASF nu face altceva decât să ia decizii tardive în defavoarea șoferilor, de cele mai multe ori.