Danemarca este printre primele cinci țări la nivel mondial în ceea ce privește echilibrul între viața personală și muncă, un factor cheie care contribuie la fericirea angajaților.
Flexibilitatea, timpul suficient de odihnă și încrederea dintre angajatori și angajați sunt câteva dintre secretele acestei țări în care munca nu este privită doar ca o obligație, ci și ca o activitate satisfăcătoare.
Potrivit celor mai recente date ale Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD), doar 1,1% dintre danezi lucrează mai mult de 50 de ore pe săptămână, o cifră semnificativ mai mică față de media globală de 10,2%.
„Danezii ar continua să muncească chiar dacă ar câștiga la loterie”
Meik Wiking, autorul cărții The Art of Danish Living și directorul Institutului pentru Cercetarea Fericirii din Danemarca, susține că aproape 60% dintre danezi ar alege să continue să muncească chiar și dacă ar deveni independenți financiar, câștigând la loterie. Acesta consideră că politicile daneze ar trebui să fie un model pentru alte țări care doresc să îmbunătățească fericirea și satisfacția angajaților.
Printre măsurile care contribuie la bunăstarea angajaților se numără concediul plătit de minimum cinci săptămâni anual, care nu include sărbătorile publice, și concediul de maternitate și paternitate plătit, care poate dura până la șase luni.
Spre comparație, în Statele Unite, acest beneficiu este de doar 11 zile pe an.
Flexibilitatea și încrederea – elemente esențiale ale succesului danez
În plus, flexibilitatea programului de lucru și conceptul de încredere între angajatori și angajați sunt fundamentale pentru succesul modelului danez.
De exemplu, la parcul de distracții Tivoli Gardens din Copenhaga, angajații respectă regula „3 metri”, prin care orice persoană din jurul lor este considerată responsabilă pentru activitățile din raza lor de 3 metri.
Samantha Saxby, expertă americană în resurse umane, afirmă că tot mai multe companii recunosc că angajații care beneficiază de un echilibru între viața personală și muncă sunt mai creativi, rezolvă problemele mai eficient și sunt mult mai implicați la locul de muncă. Astfel, angajații se simt încurajați să își ia timpul necesar pentru a se odihni, fără a-și periclita carierele.
Urmărește România Liberă pe Google News, Linkedin, Twitter, Facebook și Youtube.