Marcel Bolos a venit la conducerea instituției dupã ce a deținut portofoliul de ministru al Investițiilor și Proiectelor Europene în perioada aprilie 2022 – iunie 2023, demnitate pe care a mai exercitat-o și în perioada noiembrie 2019 – decembrie 2020.
„Am avut sãptãmâna aceasta discuții aplicate cu aparatul de specialitate al ministerului, în care obiectivul a fost sã punem pe masã acțiuni concrete. Timpul nu este de partea noastrã, dar ne-am asumat sã lucrãm în ritm accelerat la planul care sã rãspundã nevoii de creștere a sustenabilitãții finanțelor publice, cu accent pe colectarea veniturilor, diminuarea evaziunii fiscale și eliminarea risipei bugetare. De la întãrirea disciplinei fiscale, simplificarea arhitecturii bugetului, creșterea competitivitãții agenților economici,combaterea deprivãrii materiale a populației, bugetarea performanței și întãrirea responsabilitãții fiscal-bugetare, toate sunt obiective pentru care trebuie sã generãm soluții la nivelul Guvernului. Doar așa putem sã vorbim despre un mediu propice investițiilor, extinderea afacerilor și creãrii de locuri de muncã. Un obiectiv specific pe care mi l-am setat la preluarea mandatului este digitalizarea și simplificarea interacțiunii dintre instituțiile subordonate Ministerului Finanțelor și contribuabili, prin continuarea și extinderea proiectelor de debirocratizare la toate nivelurile. De asemenea, voi acorda o atenție deosebitã operaționalizãrii Bãncii Naționale de Dezvoltare”, a transmis ministrul Marcel Boloș.
Prioritãțile imediate ale mandatului sunt urmãtoarele:
I. Responsabilitate fiscalã și management eficient al datoriilor
A. Reducerea deficitului bugetar și asigurarea disciplinei fiscale.
Este imperioasã reducerea deficitului bugetar pe termen mediu, contribuind, în acest fel, la scãderea inflației, a ratelor dobânzilor, a deficitului comercial și de cont curent al balanței de plãți, precum și la stabilitatea cursului valutar al leului.
Vor fi reglementate mãsuri stricte pentru optimizarea cheltuielilor publice, eliminarea risipei și sporirea eficienței alocãrii resurselor. De asemenea, este prioritarã consolidarea mecanismelor de control intern pentru a asigura transparența, responsabilitatea și utilizarea eficientã a fondurilor contribuabililor.
B. O strategie de gestionare a datoriei publice, pentru a minimiza costurile îndatorãrii.
Realitatea economicã impune realizarea unui mix echilibrat de finanțare, de naturã sã asigure un buffer optim în Trezorerie, precum și reintrarea datoriei guvernamentale sub pragul de sustenabilitate pe termen mediu. Se vor asigura finanțarea deficitului bugetar și refinanțarea datoriei publice preponderent în monedã naționalã, pentru a continua procesul de dezvoltare a pieței interne, în paralel cu accesarea piețelor externe de capital, în vederea asigurãrii unor surse robuste de finanțare.
II. Reforma sistemului fiscal
A. O revizuire cuprinzãtoare a sistemului fiscal.
Se va urmãri simplificarea procedurilor pentru a reduce povara fiscalã asupra persoanelor fizice și a întreprinderilor. Este necesarã îmbunãtãțirea colectãrii veniturilor, prin simplificarea regulilor și debirocratizare, pentru a facilita conformarea voluntarã și administrarea fiscalã. Se va promova un mediu fiscal echitabil și competitiv, pentru a atrage investiții și a stimula creșterea economicã.
B. Reforma ANAF și schimbarea paradigmei relației stat-contribuabili.
Va fi acceleratã digitalizarea ANAF, pentru a crește baza de colectare și pentru a preveni evaziunea fiscalã. Vor fi implementate o serie de proiecte de digitalizare precum modernizarea soluției de arhivare electronicã și implementarea sistemului de facturare electronicã care permite transmiterea în timp real a facturilor emise cãtre ANAF.
III. Creștere economicã și crearea de locuri de muncã
A. Dezvoltarea și implementarea politicilor care promoveazã antreprenoriatul și atrag investiții interne și strãine.
B. Facilitarea creșterii sectoarelor-cheie, cum sunt producția, tehnologia și inovarea, pentru a genera oportunitãți de angajare și pentru a stimula expansiunea economicã, prin promovarea unor scheme de ajutor de stat.
„Îmi asum cã vom institui mecanisme transparente, vom consolida responsabilitatea și vom îmbunãtãți practicile de management financiar. Vom cãuta contribuția societãții civile și feedback-ul în permanențã”, a conchis ministrul Marcel Boloș.