Un raport anual al Institutului Reuters, bazat pe date din 47 de țări, evidențiază rolul esențial al rețelelor de socializare în difuzarea informațiilor, cu o creștere semnificativă a utilizatorilor care se informează online prin intermediul acestora.
Conform raportului, 29% dintre utilizatori aleg rețelele de socializare ca principala sursă de informație în 2024, față de 23% în 2018.
„Ceea ce este frapant este hibridizarea suporturilor”, afirmă Arnaud Mercier, profesor de științele informației la Universitatea Paris 2.
TikTok, rețeaua aflată în plină expansiune, a ajuns să fie folosită ca sursă regulată de informare de 13% dintre utilizatori, înregistrând creșteri notabile mai ales în rândul tinerelor generații și în regiunile Africa, America Latină și anumite zone din Asia.
Deși este populară în special pentru conținutul video de la influenceri și persoane publice, TikTok ridică probleme legate de fiabilitatea informațiilor, 27% dintre utilizatori considerând-o greu de crezut.
Facebook și X, în declin
În paralel, Facebook a înregistrat un declin în popularitate pentru informare, cu doar 26% dintre utilizatori alegând această platformă în 2024, față de 42% în 2016.
YouTube continuă să fie o sursă importantă de informație pentru toate vârstele, cu un interes crescut pentru formatul video.
În schimb, X (fostul Twitter) a pierdut teren față de TikTok, iar WhatsApp rămâne o platformă cu o mare audiență, dar riscă să devină o sursă periculoasă de informații din cauza lipsei de verificare.
Raportul subliniază că diversificarea surselor de informare poate duce la o „fragmentare a peisajului media”, iar utilizatorii trebuie să își păstreze o „privire critică” asupra informațiilor primite, indiferent de sursa lor.
Urmărește România Liberă pe X, Facebook și Google News!