Cererea pentru autoturismele electrice în România a înregistrat o scădere de aproape 30% în primele luni ale anului, potrivit datelor din industrie, pe fondul reducerii stimulentelor de stat oferite prin programul Rabla, care a înjumătățit primele în 2024.
În schimb, interesul pentru mașinile hibride, disponibile acum la toți producătorii auto, este în creștere, iar autoturismele de ocazie rămân și ele populare, pe măsură ce prețurile au scăzut față de anii precedenți, iar mulți șoferi români nu își permit achiziționarea unui vehicul nou.
Înmatriculările de autoturisme noi cu propulsie hibridă au crescut cu peste 50% față de anul trecut, depășind 50.000 de unități în primele zece luni din 2024.
Specialiștii spun că această creștere este susținută atât de gama largă de modele disponibile, cât și de reglementările europene stricte privind emisiile de carbon, care îi determină pe producători să ofere soluții de motorizare alternativă.
În România, mașinile hibride sunt disponibile în trei variante: Mild Hybrid, Full Hybrid și Plug-in Hybrid, ultima categorie permițând deplasări mai lungi în mod electric, cu baterii care se pot încărca la priză sau la stațiile de încărcare.
Pe segmentul second-hand, piața continuă să fie dinamică.
Peste 270.000 de mașini second-hand au fost înmatriculate de la începutul anului și un volum de 34.000 de unități înregistrate în luna octombrie, o creștere de 18% față de perioada similară din 2023.
Cadrul european impune standarde stricte de emisii și prevede interzicerea motoarelor clasice cu ardere internă începând din 2035.
În acest context, tot mai multe orașe ar putea introduce restricții pentru vehiculele vechi și poluante, stimulând astfel trecerea la mașini mai prietenoase cu mediul.