Avocatul Poporului, Renate Weber a cerut, de curând, demiterea adjunctului său, Daniel Iovănescu, consilier în domeniul prevenirii torturii şi a altor pedepse ori tratamente cu cruzime, inumane sau degradante în locurile de detenţie, prin Mecanismul Naţional de Prevenire. Daniel Iovănescu acuză răzbunare și încălcarea drepturilor omului chiar de apărătorul acestora
Știre în curs de editare
”Acuzații neîntemeiate, lipsite de consistență, și solicitare inadmisibilă a Avocatului Poporului de revocare a Adjunctului său. În cazul Adjunctului său, apărătorul drepturilor și libertăților nu ține cont de cadrul legal, de Constituția României, de art. 6 din CEDO și, nu în ultimul rând, de decizia CCR care a repus-o în scaun! Tot ce contează este răzbunarea cu orice preț, fără să-i pese de prejudiciile aduse imaginii instituției Avocatul Poporului.”
Daniel Iovănescu, adjunctul Renatei Weber, explică în adresa către Parlamentul României, pentru dezbaterile care vor avea loc în plenul ședinței Birourilor reunite, pe tema revocării sale din funcția de adjunct al Avocatului Poporului, o serie de aspecte.
Acesta consideră că în cadrul Mecanismului Național de Prevenire a Torturii, procedurile nu erau corect reglementate. Mai exact, acestea conțineau ”Aspecte neconforme și lapidare ale Procedurii de efectuare a vizitelor MNP cât și a colaborării MNP cu AVC (n.r. Avocatul Copilului) și cu alte domenii de activitate ale instituției Avocatului Poporului”. Acesta reproșând legiuitorilor că în noua lege – art. 14 lit. g) din Legea nr. 35/1997, republicată ”nu reiese obligativitatea participării medicului și a reprezentantului ONG, ci doar a reprezentanților Avocatului Copilului și a reprezentanților MNP (care pot fi juriști, medici, psihologi, asistenti sociali, alți specialiști). Vizita trebuie să aibă componență minimă obligatorie de medic și ong-ist, ori că vorbim de activitatea MNP, ori de activitatea AVC +MNP!”
Din adresa transmisă redacției RL reiese că Daniel Iovănescu, Adjunctul, îi reproșează Avocatului Poporului faptul că vizitele MNP (esențiale pentru prevenirea cruzimii, torturii, tratamentului inuman sau degradant în locurile de detenție) nu au mai fost organizate s-au nu au mai putut fi organizate corespunzător pentru că AP nu a acceptat propunerea sa de revizuire a procedurii.
“În urma demersului subsemnatului, prin care am propus Avocatului Poporului revizuirea Procedurii mai sus amintite, la începutul anului, d-na Renate Weber a considerat că nu este cazul să o facem, fapt ce afectează foarte mult activitatea MNP, dar și a celorlalte domenii de activitate. Procedura este insuficient reglementată, nu conține aspecte complementare Legii nr. 35/1997 care să ajute în organizarea și desfășurarea vizitelor și anchetelor MNP și aceasta conține anumite aspecte care sunt în contradicție cu actul normativ menționat. În aceste condiții, anumite locuri unde legea menționează că AVC ar trebui sa inițieze vizite nu sunt monitorizate de instituția Avocatul Poporului! O vizită pe an reprezintă o picătură într-un ocean. Este unul dintre subiectele care a afectat relația subsemnatului cu Avocatul Poporului și cu Avocatul Copilului.”
Mai mult, participarea unui medic și a unui ong-ist, arată Daniel Iovănescu, îngreunează programarea vizitelor, iar acesta ar fi fost nevoie să expună problemele cu care se confundă reprezentantei României, Suzanne Jabbour, Președinta Subcomitetului pentru Prevenirea Torturii.
Iovănescu amintește în adresă că însăși Suzanne Jabbour a considerat reglementarea greșită și neavenită: ”ne-a informat că suntem singura țară în care MNP-ul funcționează în cadrul instituției Avocatul Poporului, fără să aibă independență, și în care în echipele de vizitare există obligativitatea participării unui ong-ist.”
Acuzații Grave
Iovănescu susține că i s-a interzis de către șefa sa, Renate Weber, să facă vizite în locurile de detenție. Acest lucru, considerăm noi, este foarte grav. Ținând cont că așa cum se arată și pe site-ul Avocatului Poporului, Daniel Iovănescu este însărcinat cu una dintre cele mai importante task-uri și anume combaterea cruzimii, torturii, a tratamentului inuman și degradant. România este semnatară a convențiilor internaționale:
- Convenția împotriva torturii sau a altor pedepse și tratamente crude, inumane sau degradante. România a încorporat Convenția în legislația națională. (LEGEA 19 din 9 octombrie 1990)
- „Declarația Universală a Drepturilor Omului (14 decembrie 1955): „Nimeni nu va fi supus torturii, nici pedepselor sau tratamentelor crude, inumane sau degradante” (Articolul 5).
- Pactul Internațional cu privire la Drepturile Civile și Politice (1974) articolul 7: „Nimeni nu va fi supus torturii, nici pedepselor sau tratamentelor crude, inumane sau degradante. Este interzis în mod special ca unei persoane să fie supusă, fără consimțământul acesteia, la un examen medical sau științific.
- Primul Protocol Opțional la Pactul Internațional cu privire la Drepturile Civile și Politice (ratificat prin Legea nr. 39 la 28 iunie 1993) – pentru mecanismul de plângeri individuale al ONU.
- Convenția pentru apărarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale CETS 005 (semnată la Roma la 4 noiembrie 1950) și protocoalele adiționale la această convenție (ratificată de România prin Legea nr. 30 din 10 mai 1994), care interzice tortura, inumană sau tratamente și pedepse degradante (articolul 3).
- Convenția europeană pentru prevenirea torturii și a altor tratamente și pedepse crude sau degradante (adoptată la Strasbourg la 26 noiembrie 1987) și Protocoalele nr. 1 și 2 la Convenție (adoptată la Strasbourg la 4 noiembrie 1993) ratificată prin Legea nr. 80 la 30 septembrie 1994;
- CRC – Convenția cu privire la drepturile copilului (26 ianuarie 1990 28 septembrie 1990).
Iată ce spune Iovănescu:
”De la numire, Avocatul Poporul a interzis adjunctului său, Daniel Iovănescu, printr-o rezoluție pe o Notă cu propunere în acest sens (atașată), să însoțească echipele de vizitare. Foștii adjuncti, d-na Magda Ștefănescu și d-na Raluca Alexandru au participat în vizite, fără să li se interzică vreodată acest lucru.
Mai mult, în Normele metodologice privind organizarea și desfășurarea anchetelor de către instituția Avocatului Poporului (opozabile celorlalte domenii de activitate) se precizează că, în funcție de complexitatea cazului sau de alte considerente, titularii lucrării pot solicita să participe la anchete Avocatul Poporului sau adjuncții acestuia. Decizia privind participarea aparține Avocatului Poporului, respectiv fiecărui adjunct solicitat.”
Adresa Parlament, 29 Mai 2023 by Romania Libera on Scribd
Urmărește România Liberă pe Twitter, Google News, Facebook, Linkedin și Youtube.