Primele luni ale anului 2024 au adus semnale de alarmă din diverse sectoare economice, inclusiv producția de ceasuri de lux, oțel, retail, auto. Printre primele companii care au raportat dificultăți s-au numărat producătorii de ceasuri, urmați rapid de alte industrii, arată datele publicate de Financial Times.
La începutul anului, șeful Watches of Switzerland, cel mai mare comerciant de ceasuri Rolex din Marea Britanie, a recunoscut că a subestimat încetinirea cheltuielilor în sectorul de lux. Avertismentul legat de scăderea profitului a dus la o prăbușire de peste 30% a valorii acțiunilor companiei.
Aceasta este doar una dintre numeroasele firme din industria de lux care au semnalat o reducere a cererii în acest sector.
Recent, mai mulți producători elvețieni de ceasuri de lux au solicitat sprijin financiar din partea guvernului, după ce cererea a scăzut semnificativ, conform swissinfo.ch.
Multe dintre aceste companii au fost nevoite să-și trimită angajații în șomaj tehnic. În plus, brandul britanic de lux Burberry a avertizat și el asupra scăderii profitului, reducând totodată dividendele anuale.
În sectorul oțelului, Thyssenkrupp, conglomeratul german, și-a redus prognozele de vânzări și profit pentru a doua oară în trei luni, invocând scăderea cererii și a prețurilor. Producătorul spaniol de oțel Acerinox a transmis un avertisment similar, subliniind că redresarea economică este sub așteptări.
Din zona retailului, H&M a anunțat că renunță la ținta de marjă, din cauza costurilor ridicate care au afectat semnificativ profitul companiei.
În sectorul auto, Stellantis și Aston Martin au înregistrat scăderi abrupte ale acțiunilor la începutul acestei săptămâni, cele două companii devenind ultimele din industria auto europeană care au lansat avertismente de profit. Ele acuză concurența acerbă din partea producătorilor auto chinezi cu prețuri mai accesibile.
Aceste anunțuri au venit în urma reducerii estimărilor anuale de către Volkswagen, care a motivat slăbiciunea vânzărilor printr-un „mediu de piață dificil”.
La rândul lor, Mercedes-Benz și BMW și-au ajustat în scădere prognozele, alimentând îngrijorările cu privire la un posibil declin al industriei auto, pe fondul vânzărilor slabe de mașini electrice și a unei cereri în scădere.