Procedura de înregistrare a contractelor de închiriere pentru bunurile din patrimoniul personal, cu excepția arendării și închirierii turistice, va suferi modificări, potrivit unui proiect de ordin al președintelui ANAF.
Noile reglementări vor permite desemnarea unui proprietar sau alt deținător legal pentru îndeplinirea obligației de înregistrare a contractului în cazul în care bunul este deținut în comun.
Proiectul prevede completarea procedurii de înregistrare a contractelor de locațiune, incluzând norme clare privind desemnarea proprietarului, uzufructuarului sau altui deținător legal care va înregistra contractele.
De asemenea, modelul formularului „Cerere de înregistrare a contractelor de locațiune” și instrucțiunile de completare vor fi ajustate în conformitate cu aceste prevederi.
Modificarea ar urma să intre în vigoare de la începutul anului
Prin Ordonanța de Urgență 128/07.11.2024, se stabilește că, începând cu 1 ianuarie 2025, pentru contractele de închiriere nou încheiate sau modificate, în cazul bunurilor deținute în comun, trebuie desemnat un deținător legal responsabil pentru înregistrarea documentului la organele fiscale.
Contribuabilii care obțin venituri din închirierea bunurilor din patrimoniul personal sunt obligați să înregistreze contractele și eventualele modificări în termen de cel mult 30 de zile de la semnarea sau modificarea lor.
În plus, contractele de locațiune redactate sub semnătură privată și înregistrate la organul fiscal vor deveni titluri executorii pentru plata chiriei, conform termenelor stabilite în document sau, în lipsa acestora, conform legii.
Urmărește România Liberă pe X, Facebook și Google News!