-0.4 C
București
luni, 16 decembrie 2024
AcasăSocialJustițieA fost promulgată legea prin care românii din străinătate vor avea acces...

A fost promulgată legea prin care românii din străinătate vor avea acces online la servicii consulare

Președintele României, Klaus Iohannis, a semnat miercuri decretul de promulgare a unei legi mult așteptate, deschizând calea pentru digitalizarea serviciilor consulare și facilitând accesul online pentru românii rezidenți în afara granițelor țării.

Legea, care modifică și completează Legea nr. 62/2019 privind activitatea consulară, aduce o schimbare semnificativă în procesul de acordare a serviciilor consulare, permițând cetățenilor să acceseze diverse servicii online, eliminând astfel necesitatea prezenței fizice la sediul misiunii diplomatice sau al oficiului consular.

Prin această măsură, se urmărește creșterea eficienței și accesibilității pentru diaspora românească, care va putea beneficia de servicii consulare esențiale, precum eliberarea pașapoartelor, legalizarea documentelor sau alte proceduri consulare, direct de pe platforme online specializate.

„Cererea de servicii consulare se depune personal sau, după caz, se transmite în format electronic. În funcţie de tipul de serviciu consular solicitat şi de opţiunea titularului cererii, documentele eliberate în cadrul activităţii consulare se ridică personal sau, după caz, se expediază prin servicii de curierat, cu suportarea cheltuielilor de expediţie de către solicitanţi ori se transmit în format electronic, după ce au fost emise şi semnate cu semnătură electronică calificată. Categoriile de servicii consulare care se pot solicita, respectiv presta în format electronic, documentele eliberate care se pot expedia prin servicii de curierat, procedura de depunere şi soluţionare a cererilor respective, precum şi orice alte aspecte conexe se stabilesc prin ordin al ministrului afacerilor externe”, prevede legea.

În continuarea eforturilor de modernizare a serviciilor consulare, noul act normativ stipulează că sistemul informatic pentru managementul integrat al serviciilor pentru cetățeni va asigura o gestionare eficientă a întregului proces. Acesta va înregistra informații relevante despre cetățenii români aflați în străinătate, va procesa și centraliza evaluările, sugestiile și propunerile primite de la cetățeni, va gestiona corespondența interinstituțională, va ține evidența cazurilor de asistență și protecție consulară, precum și va emite și elibera documente specifice, după caz.

„Diplomaţii cu atribuţii consulare şi funcţionarii consulari utilizează, după caz, semnături electronice calificate”, se mai arată în lege.

Urmărește România Liberă pe XFacebook și Google News!

Alexandru Stancu
Alexandru Stancu
2017 este anul debutului meu în presă. Am trecut pe la ProTv și Aleph News, iar din vara lui 2021 am devenit editor web la România Liberă.
Cele mai citite

Percheziții de amploare în 13 județe, într-un dosar de trafic de migranți și crimă organizată

Migranții, recrutați și pregătiți în Turcia, erau transportați în România prin Bulgaria Polițiștii desfășoară 69 de percheziții domiciliare în 13 județe și în București, într-un...
Ultima oră
Pe aceeași temă