România a ajuns să-și asigure necesarul de mașini și utilaje agricole preponderent din import, deși a fost un producător important de tractoare la nivel internațional
Producătorii de tractoare și mașini agricole înregistrează cel mai slab an din 2016 până acum, cu o scădere globală accentuată a vânzărilor, în contextul scumpirii materiilor prime, energiei și al tensiunilor geopolitice.
În Europa, vânzările au scăzut cu circa 12% în primele șapte luni ale anului, România urmând același traseu, potrivit datelor Comitetului European pentru Mașini Agricole, consultate de termene.ro. Pe anumite segmente de utilaje, scăderile ajung până la 40%, arată datele din piață. Cauzele principale sunt lipsa de capitalizare a fermierilor și accesul dificil la credite, în timp ce prețurile utilajelor s-au dublat, comparativ cu perioada 2018-2019, fără avansuri tehnologice semnificative, explică Ionel Arion, președintele Federației PRO AGRO.
„Pe fondul lipsei de lichiditate și a condițiilor economice fragile, fermierii amână investiții, iar unele se bazează în principal pe proiecte finanțate prin AFIR sau programe, precum Rabla pentru tractoare. Fermierii care încă mai cumpără, o fac forțați de necesitate, dar situația este dramatică pentru producători și distribuitori”, afirmă Arion.
Producătorii mondiale, precum Claas și John Deere, au fost nevoiți să ajusteze operațiunile. Claas a raportat o scădere a vânzărilor cu 19%, iar John Deere a anunțat concedieri și un recul de 17% al veniturilor globale în trimestrul al treilea din 2024.
În România, parcul de tractoare, deși crescut la 245.348 unități față de 1990, se bazează în prezent pe importuri, marii producători locali (Maschio Gaspardo, IRUM, Mecanica Ceahlău) având o cotă de piață limitată.
Specialiștii preconizează o revenire lentă până în 2027, cu o creștere anuală de 4,9%, în condițiile stabilizării costurilor de producție și a piețelor agricole.
Urmărește România Liberă pe Twitter, Facebook și Google News!