Întrebări esențiale
Cum mai merg cursele TAROM?
Transportatorul aerian de stat a rămas fără instructor de bunuri periculoase.
În aceste condiții, TAROM nu ar fi trebuit să mai transporte mărfuri de risc, dar cursele cargo de acest gen au continuat.
De menționat că, pe aceleași curse sunt transportați și pasageri.
Ce spun piloții?
Mulți piloți și membrii ai echipajulelor de bord sunt îngrijorați pentru siguranța lor, cât timp transportatorul aerian a operat zboruri cargo cu mărfuri de risc, chiar și cu aeronave ce nu erau prevăzute cu instalații de stingere a incendiilor în cală.
De aproximativ două săptămâni, aeronavele Companiei Națională de Transport Aerian TAROM S.A. zboară fără respectarea tuturor normelor de siguranță prevăzute în lege.
Compania aeriană de stat nu mai îndeplinește criteriile naționale și internaționale pentru transportul de mărfuri, în special pentru cele considerate periculoase.
Aceasta, deoarece TAROM a rămas fără instructor de bunuri periculoase, de două săptămâni.
Persoana care ocupa această funcție a demisionat, iar regulamentul Autorității Aeronautice Civile Române arată că, fără un astfel de instructor autorizat, compania nu are voie să efectueze zboruri cargo.
În numeroase cazuri, zborurile de pasageri sunt efectuate și cu transport cargo.
Pentru că doar în cala aeronavelor trebuiesc dispuse, în mod obligatoriu, bunurile periculoase.
Acum, TAROM nu mai are voie să transporte nici măcar o baterie pentru un hoverboard sau o baterie pentru un cărucior mobil destinat persoanelor cu dizabilități.
Practic, în acest moment, transportatorul aerian de stat încalcă legislația în vigoare.
Normele internaționale
Asociația Internațională de Transport Aerian (The International Air Transport Association – IATA) menționează norme ce trebuie respectate în operarea de zboruri cargo cu mărfuri de risc.
“Prior to deciding to carry CAO dangerous goods the operator should conduct a safety risk assessment (SRA) to identify any new risks that may apply to this type of operation and then what mitigations must be applied to bring the risks to a level acceptable for all concerned. (traducere – Personanlul este obligat să desfășoare o serie de măsuri de siguranță (SRA), înainte de a lua hotărârea de a permite la bordul aeronavei depozitarea de bunuri/produse periculoase (c.f. Agenției de Aviație Civilă), și de a identifica orice fel de noi riscuri ce ar putea surveni, și micșora aceste riscuri la un nivel acceptabil pentru toate părțile implicate/din toate punctele de vedere.)”, precizează IATA.
Reprezentanții companiei aeriene susțin că activitatea transportatorului aerian nu poate fi afectată, în acest moment, existând doar o problemă legată de școlarizarea angajaților.
“Persoana care a demisionat se ocupa de școlarizarea angajaților (not.red – pentru zborurile cargo cu mărfuri de risc). Toți angajații TAROM, de la Divizia de Marketing Cargo etc. Sunt instruiți. Activitatea noastră nu poate fi afectată. Avem doar doi angajați care nu sunt școlarizați, dar aceștia se află în șomaj tehnic. Avem o problemă legată de școlarizare, dar și aceasta va fi rezolvată rapid. Analizăm dacă este mai bine să angajăm un nou expert sau să contractăm aceste servicii. Angajații TAROM sunt instruiți pentru o perioadă de doi ani”, ne-au precizat reprezentanții TAROM.
TAROM a operat, până acum doi – trei ani, în mod ilegal, transportul de bunuri periculoase cu patru avioane Boeing 737 seria 300, care nu sunt prevăzute cu instalații de detectare, avertizare și stingere a incendiilor în calele de bagaje, spun surse din cadrul companiei aeriene.
Astfel, respectivele aeronave erau trebuiau excluse de la executarea zborurilor cu asemenea bunuri periculoase la bord.
Operarea lor ar fi putut pune în pericol viețile pasagerilor și echipajelor de bord.
Reamintim ca TAROM a avut doi directori generali doar cu liceul absolvit, a schimbat un număr record de directori generali, în medie unul la șase luni, majoritatea fără experiență în aviație.
Planurile lui Bode
Autorităţile îşi propun să aducă pe profit operatorul aerian naţional TAROM până în anul 2024, prin optimizarea tuturor costurilor, declara în luna august a anului curent ministrul Transporturilor, Lucian Bode.
Acesta promitea aplicarea planului de restructurare a TAROM, încă de la începutul lunii septembrie.
Conducerea companiei aeriene nu a prezentat însă o formă finală a planului de restructurare, nici până la această dată.
„Noi vrem ca, până în 2024, prin optimizarea tuturor costurilor, nu doar cu resursa umană, să ajungem cu compania TAROM pe profit”, a anunţat Lucian Bode, într-o intervenție la B1TV.
Șeful Transporturilor preciza că la TAROM vor fi disponibilizaţi aproximativ 600 de angajaţi şi a subliniat că nu este un susţinător al reducerii numărului de piloţi şi însoţitori de zbor.