-1 C
București
marți, 19 noiembrie 2024
AcasăInvestigații România LiberăSistemul Energetic Național, la un pas de blackout. CE Oltenia a ignorat...

Sistemul Energetic Național, la un pas de blackout. CE Oltenia a ignorat cărbunele ieftin și a cumpărat gaze scumpe

În perioada 15-23 ianuarie 2017 România a avut cel mai mare preț la energie din Europa, 79,92 euro/MWh și, respectiv, 96,52 euro/MWh.

Ascunzând lipsa stocurilor de cărbune, managementul  Complexului Energetic Oltenia a decis să producă energie electrică cu gaze naturale, mult mai scumpe decât cărbunele.

Nici cantitatea de gaze naturale previzionată de conducerea CE Oltenia nu a fost cea reală, în luna ianuarie 2017 au depășit extrem de mult  cantitățile rezervate prin contract, astfel încât au creat dezechilibru și au pus în pericol  Sistemul Național de Transport de Gaze Naturale din România și Sistemul Energetic Național.

Pentru a evita o catastrofă, la data de 17 ianuarie 2017, prin adresa nr. DG 2206, Transgaz a înștiințat vicepremierul de la acea vreme, pe  Sevil Shhaideh, pe Alexandru Petrescu – ministrul Economiei, pe Toma-Florian Petcu – ministrul Energiei – și pe Niculae Havrileț, președintele Autorității Naționale de Reglementare în Energie, despre deficitul înregistrat în perioada 01-15 ianuarie 2017 de 24.905.976 MWh (aproximativ 2,3 milioane de metri cubi) și a somat compania Tinmar Gas S.A. să echilibreze consumul de gaze, altfel Transgaz va furniza clientului (CE Oltenia) doar cantitatea de gaze naturale din contract.

A fost nevoie și de intervenția Dispeceratului Energetic Național, care a cerut Hidroelectrica să producă energie  la capacitate maximă. O situație destul de dificilă și pentru Hidroelectrica, ținând cont că la acea vreme lacurile de acumulare erau înghețate și exista riscul golirii acestora. Numai după ce a obținut acordul de la Apele Române Hidroelectrica a produs la capacitate maximă, echilibrând astfel Sistemul Energetic Național.

Cele mai mari cantități de gaze naturale din ianuarie 2017  au fost consumate la termocentralele Craiova II și Ișalnița, cele care asigură apa caldă, agentul termic și energia pentru capitala Olteniei, Craiova.

Complexul Energetic Oltenia, producătorul de energie electrică și agent termic pe cărbune, ar fi trebuit să dețină stocurile de cărbune la cele două termocentrale necesare trecerii perioadei de iarnă, însă la acea vreme depozitele erau goale. Astfel, conducerea Complexului Energetic Oltenia, pentru a nu arunca în aer Sistemul Energetic Național (SEN), a produs energie electrică cu gaze naturale în loc de cărbune, depășind cu mult cantitățile  de gaze naturale contractate.

Față de aceste riscuri majore, responsabilii din Ministerul Energiei și Complexul Energetic Oltenia s-au concentrat pe ascunderea realității despre precaritatea stocurilor de cărbune. Atât secretarul de stat Doru Vișan, cât și managerul Sorinel Boza au crezut că va trece neobservat consumul exagerat de gaze naturale în termocentrale, care compensa lipsa stocurilor de cărbune. Dar ambii au fost ulterior antrenați în vâltoarea denaturării situației stocurilor, care a pus compania în situația să producă mai scump și să achiziționeze gaze, sub presiunea unui furnizor,  prin proceduri și la prețuri discutabile.

 

Contract reziliat și recâștigat de aceeași firmă

În anul 2016, Complexul Energetic Oltenia a organizat o procedură internă  de negociere a unui contract subsecvent de furnizare gaze naturale pentru termocentralele Rovinari, Turceni, Ișalnița și Craiova II, cu valoare estimată totală de 24,5 milioane lei, fără TVA. La procedură au fost invitați 16 operatori economici, iar în urma negocierilor a câștigat contractul de furnizare gaze Tinmar Gas, având prețul cel mai mic.

În luna ianuarie 2017, pe fondul crizei energetice, Complexul Energetic Oltenia depășește consumul contractat de +35% în mod excesiv, creând dezechilibru pe piața de gaze naturale și punând în pericol Sistemul Național de Transport Gaze Naturale,  dezechilibru ce a intrat în atenția ANRE, iar Tinmar Gaz a fost somată de Transgaz să achiziționeze de urgență o cantitate suplimentară de gaze naturale pentru acoperirea necesarului de consum zilnic.

Pentru a face față cererii cu mult peste cantitățile stipulate în contract, compania Tinmar Energy, furnizorul de gaze naturale pentru Complexul Energetic Oltenia, a fost nevoită să importe gaze naturale în toiul iernii la prețuri cu mult mai mari față de prețul din contractul inițial, acoperind practic o cerere verbală a celor de la Complexul Energetic Oltenia, care au promis pe parcursul lunii ianuarie 2017 că vor suporta eventualele costuri suplimentare pentru cantitățile din afara contractului.

 

Aceeași firmă, dar cu 35% mai scumpă

Deși există legislație care permitea Complexului Energetic Oltenia ca în situații de criză să organizeze proceduri de achiziții, nu s-a întâmplat acest lucru. A existat o tentativă de negocieri în data de 23 ianuarie 2017, când CEO a invitat Tinmar în vederea negocierii prețului și a clauzelor contractului pentru cantitatea depășită în luna ianuarie 2017, de  39.174,82 MW, însă Complexul Energetic Oltenia a refuzat – la întâlnirea din 23 ianuarie – orice invitație de a semna un act adițional la contract cu prețul de piață de la acea vreme propus de furnizorul de gaze.

În 25 ianuarie 2017, furnizorul de gaze transmite preaviz de sistare furnizare gaze naturale începând cu data de 27 ianuarie, ora 14.00, preaviz înregistrat la CEO cu nr. 310 din 25 ianuarie 2017. Disperat, imediat Sorinel Boza, directorul CE  Oltenia, a invitat în data de 28.01.2017  reprezentanții Tinmar Energy la o discuție la Ministerul Energiei cu secretarul de stat Doru Vișan.

La o zi după întâlnirea  cu Doru Vișan, secretarul de stat din Ministerul Energiei, din data de 28.01.2017, Tinmar Energy transmite CE Oltenia o adresă prin care solicită penalități pentru depășirea contractului de 708.905, 84 lei, adresă înregistrată la CEO cu nr. 2592 din 30.01.2017.

Întâlnirea dintre  secretarul de stat Doru Vișan și reprezentantul Tinmar Energy a liniștit pentru moment „conflictul”. Posibil ca în urma întâlnirii  să se fi făcut înțelegerea și strategia ce urma: Tinmar Energy să rezilieze contractul, Complexul Energetic Oltenia să organizeze o altă procedură de achiziții la care să nu invite Tinmar Energy, să simuleze un conflict, ca în final  tot Tinmar Energy să câștige contractul, însă la un preț mult mai mare, cu 35% față de precedentul contract și pe o perioadă mai lungă, de 16 luni, recuperând astfel pierderile din luna ianuarie 2017, când Tinmar Energy a furnizat cantități uriașe de gaze naturale în afara contractului achiziționate la prețuri mult mai mari.

 

Cronica unei proceduri de achiziții cu final cunoscut

În 13 iulie 2017, Tinmar Energy transmite Complexului Energetic Oltenia notificarea nr. 1696, prin care denunță unilateral cele două contracte de furnizare gaze natrale, prevalându-se de art. 12.6 din contract, care îi permitea acest lucru.  În urma denunțării contractului, Tinmar Energy nu ar mai fi trebuit să furnizeze gaze naturale către CE Oltenia începând cu 1 septembrie 2017.

Rămași fără furnizor de gaze naturale, Complexul Energetic Oltenia inițiază procedura de achiziție și alocă pentru 16 luni de contract (01.09.2017-31 decembrie 2018) 37.095.769,466 lei (8.135.929,261 euro).

În data de 17 august 2017 se organizează prima procedură de achiziții pe Bursa Română de Mărfuri, procedură anulată în data de 18 august pentru depășirea valorii estimate a achiziției.

În data de 24.08.2017 se organizează a doua procedură la sediul CE Oltenia, prin procedură achiziție normă internă, dar și aceasta este anulată pentru același motiv – depășirea valorii estimate a achiziției. Deși tocmai ce denunțase  contractul  pe motiv de neprofitabilitate, Complexul Energetic Oltenia a transmis invitație de participare și companiei Tinmar Energy, asta în condițiile în care CEO susținea că Tinmar produsese pagube producătorului de energie.

A treia procedură este cu noroc pentru Tinmar Energy. Complexul Energetic Oltenia a transmis invitații mai multor furnizori de gaze, însă la procedură nu au participat decât Engie România  și, bineînțeles, Tinmar Energy, care avea de recuperat pagubele din iarnă provocate chiar de Complexul Energetic Oltenia.

În urma celei de-a treia proceduri s-a semnat acordul-cadru nr. 3078/01.09.2017 cu Tinmar Energy pentru perioada 01.09.2017-31.12.2018, iar în baza acordului-cadru s-a semnat contractul subsecvent nr. 3079 din 01.09.2017, având o valoare cu 35% mai mare față de contractele anterioare.

 

Indicii care ridică semne de întrebare

La ședința de tranzacționare din 17.08.2017 se oferea un preț de 133,92 lei/mc la un lot, după negociere se ajunge la 131,67. După două runde se încheie contract pentru 163 lei/mc în 30 august. Se impune o întrebare: Ce modificări a suferit piața în perioada asta de 13 zile, în care prețul a crescut așa mult?

„Supărați” că Tinmar Energy i-a lăsat fără gaze naturale în plină vară, cei de la Complexul Energetic Oltenia au executat contravaloarea scrisorii de garanție de bună execuție în valoare de 47.275,88 lei, în condițiile în care contractul a fost denunțat în baza unui articol legal din contract și nu poate fi vorba de o proastă execuție a contractului. Este greu de crezut că juriștii companiei de stat nu cunoșteau clauzele contractuale. Tinmar Energy a dat în judecată Complexul Energetic Oltenia, și-a câștigat banii înapoi, așa cum era și firesc, cu dobândă și penalizări, iar CEO a mai plătit și cheltuieli de judecată. Juriștii companiei de stat au mers cu ignoranța mai departe și au făcut recurs, pe care l-au pierdut, iar soluția a rămas definitivă în favoarea Tinmar Energy.

La rândul său, Compania Tinmar Energy a chemat în judecată Complexul Energetic Oltenia în 28 martie 2018,  pentru a-i plăti 708.905,84 lei reprezentând sume de bani care nu se regăsesc în contractele dintre cele două companii. Și în acest caz este greu de crezut că o companie precum Tinmar Energy nu avea la îndemână o casă de avocatură care să le spună că nu au nicio șansă să câștige sumele de bani solicitate atât timp cât nu sunt acoperite de niciun contract sau vreun alt document.

Așa cum era de așteptat, Tribunalul Gorj a respins cererea Tinmar, care nu este definitivă, însă nu va avea sorți de izbândă nici la recurs. Nici un judecător nu va putea obliga compania de stat să plătească miliarde de lei fără a avea un contract, ci doar pe vorbe, în condițiile în care CEO nu recunoaște solicitările Tinmar.

Specialiști în energie ne-au declarat că în ianuarie 2017 România s-a aflat la un pas de black out (se putea stinge lumina în toată țara).  

 

CE Oltenia a refuzat să furnizeze orice informație despre contractul de gaze

Pe parcursul documentării am transmis  companiei de stat mai multe solicitări în baza Legii 544/2001, privind liberul acces la informații de interes public, prin care am cerut să ne spună care a fost motivul rezilierii contractului, să ne pună la dispoziție procesul-verbal al procedurii de achiziție, copie după contracte anonimizate și valoarea contractelor subsecvente. De fiecare dată au refuzat să ne pună la dispoziție informațiile solicitate.

Complexul Energetic Oltenia, companie cu capital de stat condusă de Sorinel Boza, ne-a îngrădit efectiv accesul la informații de interes public. După un timp îndelungat și insistențe, am reușit cu greu să avem o discuție telefonică cu George Mihai, director la divizia gaze din Tinmar Energy. Acesta ne-a spus motivul rezilierii contractului (neprofitabilitate) și contextul în care a avut loc denunțarea contractului. Însă toate informațiile le-am obținut consultând dosarul 1052/95/2018 de la Tribunalul Gorj. Exemplu de răspuns Complexul Energetic Oltenia:

Referitor la solicitarea dvs. din data de 15.02.2018, vă transmitem următorul punct de vedere al CE Oltenia:

1. Câte proceduri de atribuire contracte de gaze au fost organizate de CE Oltenia în cursul anului 2017?

Pe site-ul CE Oltenia se regăsesc postate anunțurile privind intențiile de achiziție produse/servicii/lucrări.

2. Să-mi transmiteți copie după raportul procedurii de la toate aceste proceduri organizate de CE Oltenia în cursul anului 2017.

Conform prevederilor Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public, art. 11.1, care face referire la achizițiile publice, nu se precizează că raportul procedurii face parte din categoria informațiilor publice.  Conform prevederilor Legii nr. 99/2016 privind achizițiile sectoriale, la art. 39 sunt prevăzute excepțiile pentru care prezenta lege nu este aplicabilă, achiziția de gaze naturale încadrându-se în această categorie.  

 

Cine este Tinmar Energy

Conform Registrului Comerțului, S.C. Tinmar Energy S.A. este reprezentată  de Oancea George-Alexandu, iar acționarii sunt trei persoane juridice: o companie cu sediul în orașul Bach din Elveția, care deține peste 63% din acțiuni, S.C. Victory Executiv SRL, cu sediul în București, cu 20,8% din acțiuni, și MAR-TIN Consulting & Management SRL din București, cu cotă de 15,8%, firme reprezentate de același Oancea George-Alexandru.

Cele mai citite

România-Cipru 4-1. Naționala va fi în urna a doua valorică pentru preliminariile Campionatului Mondial din 2026

România a încheiat cu o victorie campania excelentă din Nations League. Tricolorii s-au impus cu scorul de 4-1 împotriva reprezentativei din Cipru, pe Arena...
Ultima oră
Pe aceeași temă