Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Ministerul Educației a risipit aproape 17 milioane de lei

Ministerul Educației și Cercetării (MEC) a cheltuit aproximativ 16,8 milioane de lei pentru retipărirea manualelor vechi, dar, în multe cazuri, acestea nu au ajuns la elevi, nici după aproape o lună de la începutul anului școlar.

Share

Laurențiu Mușoiu 0 comentarii

13.10.2020 - 01:00

Întrebări esențiale

Ce se întâmplă cu manualele elevilor?

La aproape o lună de la debutul anului școlar 2020 – 2021, mulți elevi nu au primit nici manualele de la cei care au trecut în clasa următoare.

În unele cazuri, manualele retipărite, comandate de Ministerul Educației, au rămas în depozitele de carte ale inspectoratelor școlare.

 Cine este responsabil?

Conducerea Ministerului Educației și Cercetării nu a stabilit un program și condiții în care să fie predate manualele școlare de către elevii absolvenți, pentru generațiile următoare.

Direcțiunile unităților de învățământ preuniversitar au amânat momentul, așteptând indicații de la centru.

Ministerul Educației și Cercetării nu a reușit nici în acest an să schimbe toate manualele școlare, unele ediții fiind vechi de peste 20 de ani.

Ministerul de resort a a alocat, potrivit informațiilor obținute de “România liberă”, un buget de aproximativ 16,8 milioane de lei pentru retipărirea manualelor (ediții vechi) ce ar trebui să fie folosite de elevi din clasele I – XII, începând cu acest an școlar.

În multe cazuri însă, manualele nu au ajuns la elevi, nici până în prezent, manualele, fie cele de la generațiile care au absolvit o clasă superioară, fie cele noi (retipărite), comandate de MEC, nu au ajuns la elevi.

 

Conducerea ministerului a uitat

S-a ajuns în această situație deoarece conducerea Ministerului Educației nu a elaborat un plan de predare a manualeleor de către elevii care au absolvit o clasă, în condiții de pandemie.

Multe conduceri de unități școlare au amânat momentul predării manualelor, așteptând indicații legate de modul în care se va realiza acest lucru, din partea inspectoratelor școlare din teritoriu sau a Ministerului Educației.

Între timp, unitățile de învățământ preuniversitar au intrat fie în scenariul galben, fir în cel roșu, stabilite de MEC, iar multe clase de elevi nu și-au mai primit manualele.

În plus, sunt situații în care manualele retipărite achiziționate de Ministerul Educației, cu bani alocați înainte să fie decretată starea de urgență, în contextul pandemiei mondiale COVID-19, au rămas în depozitele de carte ale inspectoratelor școlare.

În cea mai gravă situație se află elevii care au trecut, în acest an școlar, în clasa a VII-a, încadrați în ceea ce a fost numită de profesori și de mass-media “generația de sacrificiu”, care ar fi trebuit să învețe după ediții noi ale manualelor, dar care, în fiecare an, nu au avut parte de cărți la mai multe materii.

Și anul acesta lipsesc manuale pentru această generație, chiar la specializarea profesoarei Monica Anisie, Limba și literatura română.

La sfârșitul clasei a VIII-a, elevii vor susține Evaluarea Națională, a cărei primă probă scrisă este chiar cea de Limba și literatura română.

Manuale de la elevii absolvenți au ajuns doar la liceenii care au trecut, acum, în clasa a XII-a, predarea cărților realizându-se, în acest caz, înainte de decretarea stării de urgență, pentru că urma susținerea examenului național de Bacalaureat.

Pentru mulți elevi însă, nu se știe când le vor fi înmânate manualele, fie vechi, fie retipărite.

 

Toate școlile, în scenariul roșu

Avem prima situație, în care toate unitățile de învățământ preuniversitar din localitate intră în scenariul roșu, elevii învățănd exclusiv online, timp de două săptâmâni.

Acest scenariu s-a aplicat în Bacău, unde, din cauza ratei mari de infectare cu Sars COV 2, din localitate, au trecut în scenariul roșu chiar și unități de învățământ unde nu au fost înregistrate cadre didactice sau elevi cu noul coronavirus.

Pentru elevii din Bacău, care nu au primit manualele, nici nu se știe când se va realiza acest lucru.

Conform raportării MEC, de la sfârșitul săptămânii precedente, situația unităților de învățământ preuniversitar, la nivel național, este următoarea:

12.368 de unități de învățământ în Scenariul 1 (S1): participarea zilnică (față în față) a tuturor preșcolarilor și elevilor în unitățile de învățământ, cu respectarea și aplicarea tuturor normelor de protecție sanitară.

- 4.894 de unități de învățământ în Scenariul 2 (S2). Acesta presupune participarea zilnică (față în față) a tuturor preșcolarilor și elevilor din învățământul primar, a elevilor din clasele a VIII-a și a XII-a, cu respectarea și aplicarea tuturor normelor de protecție, respectiv revenirea parțială (prin rotație de una-două săptămâni) a elevilor din celelalte clase de gimnaziu și liceu, cu respectarea și aplicarea tuturor normelor de protecție.

- 394 de unități de învățământ în Scenariul 3 (S3), care implică participarea tuturor preșcolarilor și elevilor la activități/lecții online.

“Menționăm că dintre cele 394 de școli, 194 figurează în acest scenariu din cauza cazurilor de COVID-19 înregistrate, în timp ce 200 de unități de învățământ apar ca urmare a ratei de incidență a cazurilor din localitatea în care acestea funcționează și/sau a infrastructurii școlare/școli în care se execută diverse lucrări de reabilitare”, se precizează într-un comunicat al MEC, remis “România liberă”.

Comentarii