Multimilionarul şi-a ales o companie de media, „apropiată” SRI-ului, potrivit surselor de presă. Taman, în buza campaniei locale din 2016.
Angajații Grupului Servicii Petroliere au restanțe la salarii de peste 10 luni sau de mai mult de un an de zile. Oamenii ajung să facă greva foamei cu zilele ca să-și primească o parte din lefurile restante, iar în primăvară, unii angajați ai lui Comănescu aflați pe o platformă maritimă amenințau chiar că se aruncă în mare.
Sărăcie la salariaţi, bogăţie la companiile de comunicare
În timp ce lucrătorii trăiesc situații dramatice, firma lui Comănescu cheltuie zeci de mii de euro pe consultanță de comunicare. Dar pentru ce are nevoie, că doar nu vinde săpun, pampers sau măşti împotriva COVID-19, se întreabă unul dintre angajaţi.
Contractul pentru serviciile de media şi tainele sale
Potrivit unor documente intrate în exclusivitate în posesia noastră, Grup Servicii Petroliere a încheiat în data de 4 ianuarie 2016, un contract de contract de relații publice și comunicare, în valoare de 30.000 de euro lunar, pe o perioadă de 3 luni. Contractul a fost încheiat cu AMICOM CONSULTING & STRATEGY SRL. Pentru acești bani, AMICOM se angaja la mai multe activități. Mai precis, AMICOM urma să deruleze campanii de presă constând în relația cu presa scrisă și negocierea tarifelor pentru organizarea campaniilor radio-tv și organizarea acestor campanii, urma să asigure asistență în organizarea de întâlniri și evenimente, dar și organizarea și menținerea unui birou de presă, pentru a răspunde oricăror solicitări din partea jurnaliștilor interesați de produsele și serviciile GSP, cu obligația de a prelua și de a răspunde tuturor întrebărilor/nelămuririlor din presă și să ofere consultanță de comunicare pe toată durata contractului.
În plus, documentele arată că potrivit planului media convenit cu AMICOM cuprindea următoarele activități: „1. Comunicate media către presa scrisă; 2. Comunicate media către presa audio-vizuală: posturi radio și posturi de televiziune”. În același timp, AMICOM se obliga „să depună diligențele necesare pentru ca activitatea de promovare a imaginii industriei să cuprindă promovarea mesajelor către presa scrisă și online, promovarea mesajelor către posturi de televiziune și radio; promovarea mesajelor prin intermediul platformelor de social-media și online”.
Contractul semnat în ianuarie, înregistrat de GSP în martie
Contractul are nr. GSP-02/04.01.2016 și are o ștampilă de intrare în GSP datată 4 martie 2016.
Nu este clar de ce a durat 3 luni până ca respectivul contract să fie înregistrat, cert este că în luna mai a început, oficial, campania pentru alegerile locale, care în anul 2016 au avut loc în 5 iunie 2016. Există presupuneri că aceasta i-a servit candidatului pe care-l susţine de ani de zile.
Ce este ciudat este că anexa la contract, cea care descrie exact ce trebuie să facă AMICOM de acești bani, se referă la contractul GSP-02 din data de 04.01.2015. Dar documentele de plată, adică facturile de la AMICOM către GSP sunt datate 12.01.2016, cu termen de plată 27.01.2016, constând în “avans prestări servicii conform GSP-02/01.04.2016”, respectiv 01.02.2016, cu termen de plată 16.02.2016, constând în “avansuri prestări servicii luna februarie conform contract nr. GSP-02/01.04.2016”. Ambele facturi pe care le atașăm în facsimil sunt în valoare de 30.000 de euro. Modul în care AMICOM datează facturile este cel puțin ciudat.
AMICOM negociază campaniile TV, GSP plătește banii la Dobrogea TV
Dacă în contractul dintre GSP și AMICOM reieșea că era obligația AMICOM să negocieze tarifele campaniilor TV și să realizeze “Comunicate media către presa audio-vizuală: posturi radio și posturi de televiziune”, GSP plătea, în exact aceeași perioadă de timp, adică luna februarie 2016, spoturi de 30 de secunde la televiziunea Dobrogea TV “stație locală Constanța România TV”, după cum scrie chiar pe documentele financiare ale televiziunii.
Potrivit raportului de difuzare, Dobrogea TV ar fi difuzat în luna februarie 2016 un număr de 10 ori un spot de 30 de secunde în intervalul orar 17:20-17:23.
Reclamele nu se văd
Nu se știe exact care este conținutul spotului în cauză, pentru că pe pagina de Facebook a GSP, acolo unde ar trebui să se vadă toate produsele audio-video potrivit contractului cu AMICOM, nu se regăsește decât un singur spot video cu o durată de 2 minute, vechi de 8 ani. De altfel, din 20 aprilie 2014, pagina de Facebook a GSP nu mai conține niciun fel de postare. Se ridică o întrebare logică: dacă GSP ar fi plătit un spot video, și dacă spotul respectiv ar fi fost difuzat, pe bani buni, de ce nu l-ar fi publica, gratuit, pe propria pagină de Faceook, mai ales că avea și consultantul media care se angaja să facă acest lucru?
Dobrogea tv, relaţie veche
De altfel, relația contractuală dintre GSP și Dobrogea TV se întinde cel puțin din 2015, după cum pot dovedi facturile atașate, care se referă la un contract de servicii publicitate din iulie 2015. Trei facturi intrate în posesia noastră, una pentru luna noiembrie 2015 (intrată în GSP pe 9 decembrie 2015), alta pentru luna decembrie 2015 ( intrată în GSP pe 6 ianuarie 2016) și una pentru luna februarie 2016 arată că GSP a plătit la Dobrogea TV în medie 25.000 de lei pe lună – peste 5.500 de euro pe lună. Factura seria RTV nr. 525 din data 3 decembrie 2015 aferentă lunii noiembrie 2015 este în valoare de 26.119,98 lei, iar factura seria RTV nr. 539 din data de 31 decembrie 2015 aferentă lunii decembrie 2015 este în valoare de 25.698,38 lei, în timp ce factura seria RTV nr. 555 din data de 29 februarie 2016 (cea pentru care, probabil, s-a emis și raportul de difuzare amintit mai sus) est în valoare de 24.313, 80 lei.
Facturile pentru imaginea „care este” sau nu este
Dacă facem un calcul simplu, reiese GSP ar fi plătit la Dobrogea TV aproape 20 de euro pe secundă! Asta în timp ce angajații companiei așteptau salariile restante cu lunile! Este un preț foarte scump pentru un spot video, de care GSP nu are nevoie, pentru că GSP nu vinde servicii și bunuri către cetățeni, să aibă nevoie de reclamă, ci oferă servicii business-to-business, adică altor companii, nu oamenilor direct. Ca să facem o paralelă simplă: ar fi avut sens ca GSP să bage bani în reclama proprie, dacă ar fi vândut cafea sau sandwichuri, pentru că avea logică ca oamenii să afle de produsele GSP, dar GSP oferă servicii firmelor petroliere care operează în offshore, deci nu poate cineva să creadă că oamenii de decizie din PETROM, LUKOIL, EXXON, sau orice altă mare companie din platformele maritime îşi luau informaţiile de la Dobrogea TV.
AMICOM în interiorul SRI?
Jurnalista Sorina Matei scria, în noiembrie 2016, că “reţeaua” AMICOM, apropiată de magnatul Gabriel Comănescu, ajungea în interiorul SRI. Detaliile pot fi citite chiar pe blogul jurnalistei aici.
Sorina Matei desluşeşte lucrurile
Iată ce scria Sorina Matei la doar câteva luni după ce AMICOM semna contractul de consultanță cu GSP: “Andreea Gheorghiţescu senior account manager al SC AMICOM Consulting&Strategy SRL, firma de PR, consultanţă strategică şi lobby, apropiată de magnatul Gabriel Comănescu şi Iulian Iancu, “the guy owned by Gazprom” şi amică a lui Ovidiu Marincea, a fost angajată în Serviciul Român de Informaţii chiar după ce Ovidiu Marincea a devenit cadru militar în activitate al SRI- căpitan, şef al Biroului de Presă al SRI, purtător de cuvânt al Serviciului Român de Informaţii şi consilier al directorului SRI, Eduard Hellvig, susţin surse din anturajul de presă al căpitanului SRI Ovidiu Marincea. Potrivit datelor publice, Andreea Gheorghiţescu a lucrat pentru lanţul de retail Universal, a “contribuit la restructurarea reţelei naţionale de distribuţie Rodipet”, aflată în prezent pe pierdere şi din 2009 în insolvenţă cu prejudicii de peste 70 de milioane de euro, pentru ca mai apoi să se alăture echipei AMICOM Consulting&Strategy condusă de Mihai Radu. La acea vreme, AMICOM a prezentat-o pe Andreea Gheorghiţescu drept Senior Account Manager al societăţii, datele publice indicând-o pe aceeaşi Andreea Gheorghiţescu drept şi contactul de presă/ persoana care se ocupa de relaţiile cu presa din partea firmei AMICOM Consulting& Strategy, apropiată de Viorel Hrebenciuc, Iulian Iancu şi magnatul Gabriel Comănescu. Odată angajată în Serviciul Român de Informaţii, de la AMICOM Consulting& Strategy, după ce Ovidiu Marincea a devenit cadru militar în activitate al SRI- căpitan, şef al Biroului de Presă al SRI, purtător de cuvânt al Serviciului Român de Informaţii şi consilier al directorului SRI, Eduard Hellvig, Andreea Gheorghiţescu a fost încadrată în SRI chiar la Biroul de Presă al SRI condus chiar de către căpitanul SRI, Ovidiu Marincea, ocupându-se tot de relaţia directă cu presa/ziariştii”.
Personajul firmei: Andreea Gheorghiţescu
Tot Sorina Matei ridica în noiembrie 2016 următoarea întrebare : „În Biroul de Presă al SRI din 2015, autorul Andreea Gheorghiţescu redacta în Martie 2016 documente ale AMICOM Consulting& Strategy?”. Jurnalista explică, în cadrul unei ample documentări că: “Deşi angajată încă din 2015 la SRI, la Biroul de Presă (…) datele publice arată că Andreea Gheorghiţescu ar fi putut să continue să aibă legătură cu firma SC AMICOM Consulting& Strategy, apropiată de magnatul Gabriel Comănescu şi Iulian Iancu, “the guy owned by Gazprom”. Altfel că aceleaşi date publice arată că pe 21 Martie 2016/ Luni, la ora 4.10 PM, autorul Andreea Gheorghiţescu de la compania AMICOM a creat documentul “regulamentul oficial al concursului Campionat de Gaming din Centrul Comercial Auchan Titan pentru perioada de concurs: 26-27 Martie 2016”, organizat chiar de către SC AMICOM Consulting & Strategy, comunicat semnat de aministratorul firmei Mihai Radu, Auchan Titan fiind un client al AMICOM Consulting & Strategy.
Aceleaşi detalii ale documentului arată că după generarea documentului de către autorul Andreea Gheorghiţescu, acesta este revizuit de către Violeta Codrescu. Violeta Codrescu este nimeni altul decât acţionarul şi administratorul firmei lui Marincea, SC Just News Media SRL şi asociatul firmei SC AMICOM Consulting & Strategy în SC Grădina lui Papacioc SRL”.
Minunata lume a webmaster@digitix.ro
Mai departe, Sorina Matei arată că pagina de internet jurnaliștii.ro este în legătură directă cu GSP: “Potrivit datelor publice oferite de RoTLD.ro, care este autoritatea naţională ce gestionează domeniile de internet româneşti şi care ţine de Institutul Naţional de Cercetare şi Dezvoltare în Informatică, atât domeniul amicom.ro, înregistrat pe 16 Iunie 2006, de către AMI Communications SRL( fosta denumire a firmei), firma apropiată de magnatul Gabriel Comănescu şi Iulian Iancu, alături de domeniul jurnaliştii.ro/ just-news.ro, înregistrat pe 25 Martie 2015 de către SC Just Media News SRL a lui Ovidiu Marincea, dar şi de domeniul digitix.ro, înregistrat pe 4 Aprilie 2014 de către deţinătorul AMICOM Consulting&Strategy SRL, au toate trei aceeaşi referinţă ca adresă de email: webmaster@digitix.ro. Adică exact adresa de email a Digitix Media SRL, deţinută de Petre Radu Petrescu, ofiţerul de presă responsabil din 2005 cu strategiile de comunicare ale Grup Servicii Petroliere, mâna dreaptă a magnatului Gabriel Comănescu şi de către firma de lobby, PR şi consultanţă strategică, SC AMICOM Consulting& Strategy SRL, apropiată de Comănescu şi Iancu”.
Site-ul Jurnaliştii l-a promovat pe Vergil Chiţac, susţine Sorina Matei
În anul 2016, jurnaliștii.ro a publicat o serie de articole laudative cu ocazia candidaturii lui Vergil Chițac la Primăria Constanța, articole cu titluri precum: “Noul șef al PNL Contanța a dat jos milităria din pod” sau “Ce-l poate face pe un Rector să intre în lupta electorală pentru primărie?”
Serviciile de comunicare, achitate de Grupul de Servicii Petroliere, au astfel un andrisant precis. Vedem care…